Ik heb met mijn systeem het volgende probleem: Wanneer ik de FSB verander in een waarde welke niet door 33 deelbaar is, gaat de fsb schommelen. Deelbaar is bij mij 100, 133, 166, 200. Na alle opties in de BIOS doorgelopen te hebben en een chat met Travis,een support-technician van DFI, ben ik met het mobo teruggegaan naar de winkel. Je raad het al: daar werkte ie prima. Thuisgekomen de boel opgestart in safe mode en voila: geen probleem. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het probleem verholpen is, als ik de drivers van de videokaart weggooi en dus in VGA-mode draai. Ik heb alle ATI-drivers van 3.5 t/m 4.3 geprobeerd om te kijken of het aan de drivers lag, maar bij allen had ik hetzelfde probleem. Uiteraard ben ik begonnen met een clean install van XP en ben met de oudste drivers begonnen die ik kon vinden.
De kaart was geflashed naar XT, dus ik heb 'm teruggeflashed naar z'n originele BIOS, maar je raadt het al: geen resultaat! De kaart functioneert prima, wat niet wijst op defecte hardware, maar ik sluit het niet uit. Het lijkt erop dat de kaart een signaal produceert wat de clockgenerator of PLL over de zeik helpt. Heeft iemand hier ervaring mee?
ff een plaatje om het duidelijk te maken (Klikbaar)

WCPUID geeft aan wat er in de BIOS staat, terwijl CPUZ de werkelijke waarde aangeeft. Dit is overigens wel een extreem voorbeeld. Normaal schommelt de FSB met 2a3 MHz.
Ik wil pas RMA-en als dit echt de laatste optie is, omdat de 9800Pro heel soepel loopt op XT-bios. Met een vervangen kaart is dit nog maar afwachten. Hulp is dus welkom! De specs staan in m'n sig bij Workstation
Gebruikte software om CPU en FSB af te lezen:
CPUZ 1.20
WCPUID 3.1a
Clockgen.exe
thg_clock.exe
Downloaden zal niet snel gaan door een 128kb upload hier.
De kaart was geflashed naar XT, dus ik heb 'm teruggeflashed naar z'n originele BIOS, maar je raadt het al: geen resultaat! De kaart functioneert prima, wat niet wijst op defecte hardware, maar ik sluit het niet uit. Het lijkt erop dat de kaart een signaal produceert wat de clockgenerator of PLL over de zeik helpt. Heeft iemand hier ervaring mee?
ff een plaatje om het duidelijk te maken (Klikbaar)

WCPUID geeft aan wat er in de BIOS staat, terwijl CPUZ de werkelijke waarde aangeeft. Dit is overigens wel een extreem voorbeeld. Normaal schommelt de FSB met 2a3 MHz.
Ik wil pas RMA-en als dit echt de laatste optie is, omdat de 9800Pro heel soepel loopt op XT-bios. Met een vervangen kaart is dit nog maar afwachten. Hulp is dus welkom! De specs staan in m'n sig bij Workstation
Gebruikte software om CPU en FSB af te lezen:
CPUZ 1.20
WCPUID 3.1a
Clockgen.exe
thg_clock.exe
Downloaden zal niet snel gaan door een 128kb upload hier.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 11:44 ]