Toon posts:

FSB schommelt bij OC dankzij 9800Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met mijn systeem het volgende probleem: Wanneer ik de FSB verander in een waarde welke niet door 33 deelbaar is, gaat de fsb schommelen. Deelbaar is bij mij 100, 133, 166, 200. Na alle opties in de BIOS doorgelopen te hebben en een chat met Travis,een support-technician van DFI, ben ik met het mobo teruggegaan naar de winkel. Je raad het al: daar werkte ie prima. Thuisgekomen de boel opgestart in safe mode en voila: geen probleem. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het probleem verholpen is, als ik de drivers van de videokaart weggooi en dus in VGA-mode draai. Ik heb alle ATI-drivers van 3.5 t/m 4.3 geprobeerd om te kijken of het aan de drivers lag, maar bij allen had ik hetzelfde probleem. Uiteraard ben ik begonnen met een clean install van XP en ben met de oudste drivers begonnen die ik kon vinden.
De kaart was geflashed naar XT, dus ik heb 'm teruggeflashed naar z'n originele BIOS, maar je raadt het al: geen resultaat! De kaart functioneert prima, wat niet wijst op defecte hardware, maar ik sluit het niet uit. Het lijkt erop dat de kaart een signaal produceert wat de clockgenerator of PLL over de zeik helpt. Heeft iemand hier ervaring mee?

ff een plaatje om het duidelijk te maken (Klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/WCPUID_CPUZ_small.jpg
WCPUID geeft aan wat er in de BIOS staat, terwijl CPUZ de werkelijke waarde aangeeft. Dit is overigens wel een extreem voorbeeld. Normaal schommelt de FSB met 2a3 MHz.
Ik wil pas RMA-en als dit echt de laatste optie is, omdat de 9800Pro heel soepel loopt op XT-bios. Met een vervangen kaart is dit nog maar afwachten. Hulp is dus welkom! De specs staan in m'n sig bij Workstation

Gebruikte software om CPU en FSB af te lezen:
CPUZ 1.20
WCPUID 3.1a
Clockgen.exe
thg_clock.exe
Downloaden zal niet snel gaan door een 128kb upload hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 11:44 ]

Verwijderd

kan dit niks te maken hebben met spread spectrum (bios setting)? Ik heb dacht ik eens gehoord dat dit met EMI te maken heeft, mischien interferentie van je kaart. Anders zou ik het niet weten. Met mijn TI-4200 schommelde mijn PC ook met een zwakke voeding, maar dat was enkele MHz op de 2400Mhz.

Mischien moet je eens goed benchmarken. Als er daar geen problemen ontstaan lijkt het me geen probleem verder.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 00:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 00:01:
kan dit niks te maken hebben met spread spectrum (bios setting)? Ik heb dacht ik eens gehoord dat dit met EMI te maken heeft, mischien interferentie van je kaart. Anders zou ik het niet weten. Met mijn TI-4200 schommelde mijn PC ook met een zwakke voeding, maar dat was enkele MHz op de 2400Mhz.
Zoals al aangegeven in mijn startpost, heb ik alle opties in de bios getest. EMI is het probleem ook niet omdat de kaart zonder drivers geïnstalleerd geen probleem oplevert. Aarde is aangesloten, systeem is getest met de pomp uit maar dat hielp allemaal niet. De voeding(=Enermax 460W) kan het makkelijk aan. Ik heb gedraaid op 12,5x200@2V zonder schommeling, terwijl 12x199@2V schommelt als een gek.

Verwijderd

Download de nieuwe CPU-Z en je probleem is weg.. Is een bugje van 1.20 namelijk en die heb jij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:26:
Download de nieuwe CPU-Z en je probleem is weg.. Is een bugje van 1.20 namelijk en die heb jij ;)
Is geen bugje. Ik heb meerdere programmaatjes gebruikt. Bovendien is op 133, 166 en 200 de fsb wel stabiel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:36:
[...]

Is geen bugje. Ik heb meerdere programmaatjes gebruikt. Bovendien is op 133, 166 en 200 de fsb wel stabiel.
Je zegt zelf dat hij het in CPUid niet heeft. Ik heb precies hetzelfde gehad met 1.20. Ook op sommige fsb's het schommelen..

Als je fsb echt zo schommelt dan crasht je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 11:11:
[...]

Je zegt zelf dat hij het in CPUid niet heeft. Ik heb precies hetzelfde gehad met 1.20. Ook op sommige fsb's het schommelen..

Als je fsb echt zo schommelt dan crasht je systeem.
Ik zie het ook in 3DMark. Ik heb tijdens het flashen van m'n Pro>XT 3x#DMark03 gedraaid en zie 3x een andere CPU-speed. Met 3DMark2001se had ik het aleen keer dat ik m'n score niet kon publishen door een teveel schommelende CPU-speed. Het ligt dus niet aan de software. Bovendien geeft CPUZ het wel stabiel aan als ik de videodrivers weggooi.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Het lijkt mij ook idd. erg sterk dat je systeem lekker blijft draaien bij zulke grote afwijkingen van de FSB, daarentegen zal dus ook (neem ik aan) de clock van je mem. omhoog gaan wat toch niet bevoordelijk zal zijn voor de algehele stabiliteit. Heeft je mobo overigens een AGP lock?

En idd, spread spectrum kan het niet zijn, dat zorgt zo ver ik weet hooguit voor 5~10% afwijking van je FSB.

Ik ga ook eerder uit van een incompatibliteit tussen mobo en de softwaretool. Probeer eens een BIOS update en een nieuwere versie van de tools voor het uitlezen.

Ik lees net je 3Dmark verhaal... ik kan mij wel herinneren dat sommige mobo's cheaten met de performance door op momenten van meer stress van het systeem de FSB te verhogen... mogelijk dit in combinatie met Spread Spectrum wat resulteert in enorme afwijkingen :?

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 16-03-2004 11:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 16 maart 2004 @ 11:19:
Het lijkt mij ook idd. erg sterk dat je systeem lekker blijft draaien bij zulke grote afwijkingen van de FSB, daarentegen zal dus ook (neem ik aan) de clock van je mem. omhoog gaan wat toch niet bevoordelijk zal zijn voor de algehele stabiliteit. Heeft je mobo overigens een AGP lock?

En idd, spread spectrum kan het niet zijn, dat zorgt zo ver ik weet hooguit voor 5~10% afwijking van je FSB.

Ik ga ook eerder uit van een incompatibliteit tussen mobo en de softwaretool. Probeer eens een BIOS update en een nieuwere versie van de tools voor het uitlezen.

Ik lees net je 3Dmark verhaal... ik kan mij wel herinneren dat sommige mobo's cheaten met de performance door op momenten van meer stress van het systeem de FSB te verhogen... mogelijk dit in combinatie met Spread Spectrum wat resulteert in enorme afwijkingen :?
SpreadSpectrum is alleen te veranderen als de fsb op 100, 133, 166 en 200 staat. Bovendien staat ie standaard dissabled. De clock/fsb komt nooit boven de ingestelde waarde. Hij zakt en doet dat alleen met m'n 9800Pro. Ben vorige week naar de winkel geweest en daar is ie getest met een andere videokaart. Dat werkte perfect. We zijn ruim 2 uur aan het testen geweest met 2 verschillende videokaarten, zonder 1 centje pijn.
Ik heb trouwens de gebruikte software vermeld in de startpost.

Verwijderd

Dat je je score niet kan publishen is een bekend fenomeen met NF2. Hij schommelt idd wat meer op sommige fsb's of MP's. Maar geen 20Mhz!!! Ik had echt precies hetzelfde..ik downloade een nieuwe CPU-Z en het was weg. Het publish probleem bleef, maar iedereen heeft dat soms.

Bij mij ging de fsb van 200 naar 250 en terug. Nou ik kan je vertellen dat de cpu die ik toen had no way op die Mhzen kon draaien met waterkoeling. Hij had dus meteen vast moeten lopen, maar dat gebeurde niet.
Daarnaast had ik de realtime clock ernaast en die gaf gewoon steeds dezelfde Mhzen aan. Magoed..suit yourself..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 11:33:
Dat je je score niet kan publishen is een bekend fenomeen met NF2. Hij schommelt idd wat meer op sommige fsb's of MP's. Maar geen 20Mhz!!! Ik had echt precies hetzelfde..ik downloade een nieuwe CPU-Z en het was weg. Het publish probleem bleef, maar iedereen heeft dat soms.

Bij mij ging de fsb van 200 naar 250 en terug. Nou ik kan je vertellen dat de cpu die ik toen had no way op die Mhzen kon draaien met waterkoeling. Hij had dus meteen vast moeten lopen, maar dat gebeurde niet.
Daarnaast had ik de realtime clock ernaast en die gaf gewoon steeds dezelfde Mhzen aan. Magoed..suit yourself..
Zoals gezegd heb ik niet alleen maar CPUZ gebruikt. De gebruikte software heb ik in de startpost geplaatst. Alle software gaf dezelfde afwijking, maar altijd een afwijking naar beneden en niet omhoog zoals in jouw geval. Ik heb de 2 laatste progjes downloadable gemaakt zodat je het voor jezelf kan zien wat het is en wat het aangeeft. Ik draai nu op 12x200 en alle software geeft een max schommeling van 0,03MHz op de clockfrequency. Als de software niet goed zou zijn, had ik nu ook een afwijking moeten hebben.

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06-2025

lange

Boom Boom?

ik had hetzelfde probleem, bij 220 schommelingen tot wel 8mhz (met een mp van 11.5, dik 90mhz cpu dus) en bij 215 was dit nog maar 3 mhz. dus ook bij mij zou je zeggen dat dat niet aan cpu-z kan liggen.

echter na upgegrade te habben van v1.20 naar 1.21 is het verholpen op 215, zal nu even rebooten en kijken hoe het op 220 gaat.

/edit
ook 220 ziet er nu stabiel uit..

mail gestuurd.

[ Voor 16% gewijzigd door lange op 16-03-2004 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
lange schreef op 16 maart 2004 @ 12:07:
ik had hetzelfde probleem, bij 220 schommelingen tot wel 8mhz (dik 90mhz cpu dus) en bij 215 was dit nog meer 3 mhz. dus ook bij mij zou je zeggen dat dat niet aan cpu-z kan liggen.

echter na upgegrade te habben van v1.20 naar 1.21 was is het verholpen op 215, zal nu even rebooten en kijken hoe het op 220 gaat.

/edit
ook 220 ziet er nu stabiel uit..
Kun je CPUZ 1.21 ff mailen? De site is niet bereikbaar. MartijnM(at)mmwebdesign(punt)nl. Niet geschoten is altijd mis, alhoewel CPUZ normaal geen drivers installeert die andere progjes ook gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenwijze ik heeft toch maar ff CPUZ 1.21 gebruikt en inderdaad is het schommelen nu weg. Andere software geeft nog steeds de schommeling aan. Hieronder een afbeelding van THG_clock.exe van Tom's Hardware. Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/thg_clock.gif
Het lijkt erop dat er 2 manieren bestaan van meten en dat 1 van die manieren nogal schommelt, terwijl de andere stabiel is. De 'clock frequency' is stabiel, terwijl andere progjes de 'alternative timer' gebruiken.
Blijft de vraag of ie nou wel of niet stabiel is. Ik krijg geen fouten in mijn systeem, maar het is wel irritant dan een goeie 3DMark-score niet gepublished kan worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 19:57:
Eigenwijze ik heeft toch maar ff CPUZ 1.21 gebruikt en inderdaad is het schommelen nu weg. Andere software geeft nog steeds de schommeling aan. Hieronder een afbeelding van THG_clock.exe van Tom's Hardware. [afbeelding]
Het lijkt erop dat er 2 manieren bestaan van meten en dat 1 van die manieren nogal schommelt, terwijl de andere stabiel is. De 'clock frequency' is stabiel, terwijl andere progjes de 'alternative timer' gebruiken.
Blijft de vraag of ie nou wel of niet stabiel is. Ik krijg geen fouten in mijn systeem, maar het is wel irritant dan een goeie 3DMark-score niet gepublished kan worden.
Nogmaals, het publish probleem is typisch NF2. Het komt idd door het schommelen. Soms helpt een andere MP. Maar soms kan het ook zijn dat je net ff een MHzje hoger of lager moet zitten of dat je Vdd voltage wat te laag is. Maar zelfs al die dingen garanderen niks.
Ik had met 1 Abit psies hetzelfde en kreeg het gewoon niet weg wat ik ook deed. Met een andere Abit heb ik het nooit gehad, Asus een paar keer en DFI ook nooit. Wat het is weet niemand..ja..een PLL die niet goed werkt, maar hoe je dat oplost..

De PLL zit in de NB dus Vdd zou kunnen helpen (en dat doet het soms ook).

Ow en wie zei ook alweer wat over een bugje in CPU-Z??? :z ;)

Edit:

Verschillen tussen progjes zijn heel normaal btw.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 21:25:
[...]

Nogmaals, het publish probleem is typisch NF2. Het komt idd door het schommelen. Soms helpt een andere MP. Maar soms kan het ook zijn dat je net ff een MHzje hoger of lager moet zitten of dat je Vdd voltage wat te laag is. Maar zelfs al die dingen garanderen niks.
Ik had met 1 Abit psies hetzelfde en kreeg het gewoon niet weg wat ik ook deed. Met een andere Abit heb ik het nooit gehad, Asus een paar keer en DFI ook nooit. Wat het is weet niemand..ja..een PLL die niet goed werkt, maar hoe je dat oplost..

De PLL zit in de NB dus Vdd zou kunnen helpen (en dat doet het soms ook).

Ow en wie zei ook alweer wat over een bugje in CPU-Z??? :z ;)

Edit:

Verschillen tussen progjes zijn heel normaal btw.
Bugje zou het wel kunnen zijn, maar volgens mij wordt er op 2 verschillende plaatsen gemeten, wat het plaatje in een eerdere post hierboven aangeeft. Ik heb nog niet uitgevonden welke PLL er op de Infinity zit, maar misschien wel eens leuk om uit te lezen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 00:02:
[...]

Bugje zou het wel kunnen zijn, maar volgens mij wordt er op 2 verschillende plaatsen gemeten, wat het plaatje in een eerdere post hierboven aangeeft. Ik heb nog niet uitgevonden welke PLL er op de Infinity zit, maar misschien wel eens leuk om uit te lezen :P
De PLL zit in de NB, dus die zal hetzelfde zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 11:12:
[...]

De PLL zit in de NB, dus die zal hetzelfde zijn..
Als ik CPUCool gebruik, moet ik een chip kiezen. Bij m'n Asus mobo kon ik die gewoon aflezen. Dat was een ICS. Welke moet ik hier dan kiezen?

Verwijderd

Hmm CPUCool is toch maar een "zoveel dagen" progsel? of heb ik dit mis?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 15:32:
Nope, je hebt gelijk. Maar je kan er wel een PLL mee uitlezen. Heb onlangs XP opnieuw geïnstalleerd, dus ik kan weer een paar dagen vooruit :9

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 15:32:
Ja :P ik gebruik hem al een hele tijd. Je krijgt alleen iedere keer bij het opstarten ervan en shareware reminder. Verder ook fijn programma, en leest alles goed af :)

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 17 maart 2004 @ 15:52:
[...]

Ja :P ik gebruik hem al een hele tijd. Je krijgt alleen iedere keer bij het opstarten ervan en shareware reminder. Verder ook fijn programma, en leest alles goed af :)
Zal hem ook eens downloaden kijken of het wat is.. en zal vast wel erguns een crackje/serial te vinden zijn voor dat share reminder gedoe... ff zoeken duzz :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 16:00:
[...]

Zal hem ook eens downloaden kijken of het wat is.. en zal vast wel erguns een crackje/serial te vinden zijn voor dat share reminder gedoe... ff zoeken duzz :P
Als je vele pleuro's uitgeeft aan het tweaken van je PC, kunnen die paar voor de licentie er toch ook wel af?

Verwijderd

Ik heb dat progje van Ome Tom ook even geprobeert. Wel raar, de clock frequency verloopt max 0,017MHz, de alternative timer iets van 0,73MHz. Gelukkig is hij nu vrij stabiel, een maandje terug verliep hij ook heel erg bij mij. Was achteraf geloof ik ook op een FSB boven de 200, en nu loopt hij weer precies op 200Mhz.

Mensen die m willen downloaden: http://www6.tomshardware....0521/images/thg_clock.exe

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 22:14:
Ik heb dat progje van Ome Tom ook even geprobeert. Wel raar, de clock frequency verloopt max 0,017MHz, de alternative timer iets van 0,73MHz. Gelukkig is hij nu vrij stabiel, een maandje terug verliep hij ook heel erg bij mij. Was achteraf geloof ik ook op een FSB boven de 200, en nu loopt hij weer precies op 200Mhz.

Mensen die m willen downloaden: http://www6.tomshardware....0521/images/thg_clock.exe
Jij hebt hetzelfde probleem? Heb je ook een oplossing, behalve op 200MHz draaien? Ik kan het oplossen door de drivers van de videokaart weg te gooien, maar dan heb ik een 9800 voor de kat z'n ... Ik heb wel begrepen dat de clockgenerator in de SB zit. Die zit toevallig weer redelijk dicht in de buurt van de videokaart. Er zou dus een verband kunnen zijn, wat op te lossen moet zijn.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
MMMMM, hoe is alles gekoeld bij jouw? Misschien moet je daar even naar kijken.
Ik weet het anders ook niet echt. In ieder geval heb ik geen problemen met mijn NF7-s en Rad9800pro. NB watergekoeld en SB met oude NB sink + fan.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Inderdaad erg vreemd fenomeen.. kheb ook een NF2 (-U400, Epox 8RDA3+, AXP2600+ @ 3200+), krijg met toms testprogje de volgende resultaten:

clock frequency (MHz): 2252.835 - 2252.836
measured with alternative timer: 2222.42 - 2280.54

:( zal me toch niet vertellen dat mijn clock zomaar 78.12 MHz verloopt??

Heb een 550W voeding, alles krijgt genoeg stroom (processor loopt op 1.82V (1.8) volgens AIDA32, 5V = 5.00V, 12V = 11.88V, VDD = 1.62V (1.6), DIMM = 2.85V (2.9), verder ziet AIDA de processor als 2252 MHz).

Ga toch fietsen.

Verwijderd

Topicstarter
VinnieWeiss schreef op 18 maart 2004 @ 01:14:
MMMMM, hoe is alles gekoeld bij jouw? Misschien moet je daar even naar kijken.
Ik weet het anders ook niet echt. In ieder geval heb ik geen problemen met mijn NF7-s en Rad9800pro. NB watergekoeld en SB met oude NB sink + fan.
Ik heb de standaardkoeling op de NB en SB. NB wordt max 41 graden, maar ook bij 33 graden schommelt de boel. De CPU is met water gekoeld en wordt max 48 graden stressed @2V.
kakanox schreef op 18 maart 2004 @ 01:29:
Inderdaad erg vreemd fenomeen.. kheb ook een NF2 (-U400, Epox 8RDA3+, AXP2600+ @ 3200+), krijg met toms testprogje de volgende resultaten:

clock frequency (MHz): 2252.835 - 2252.836
measured with alternative timer: 2222.42 - 2280.54

:( zal me toch niet vertellen dat mijn clock zomaar 78.12 MHz verloopt??

Heb een 550W voeding, alles krijgt genoeg stroom (processor loopt op 1.82V (1.8) volgens AIDA32, 5V = 5.00V, 12V = 11.88V, VDD = 1.62V (1.6), DIMM = 2.85V (2.9), verder ziet AIDA de processor als 2252 MHz).
Het begint er op te lijken dat het aflezen van de NF-II het probleem vormt. Ik heb ook afwijkingen van soms meer dan 100MHz op de 'alternative'-kant. AIDA leest bij jou dus wel de goede waarde uit. MBM geeft bij mij de verkeerde aan. Wat doet ie bij jou?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 23:43:
[...]

Jij hebt hetzelfde probleem? Heb je ook een oplossing, behalve op 200MHz draaien? Ik kan het oplossen door de drivers van de videokaart weg te gooien, maar dan heb ik een 9800 voor de kat z'n ... Ik heb wel begrepen dat de clockgenerator in de SB zit. Die zit toevallig weer redelijk dicht in de buurt van de videokaart. Er zou dus een verband kunnen zijn, wat op te lossen moet zijn.
Op 200Mhz is hij wel stabieler, mar zulke grote veranderingen als jou heb ik gelukkig geen last van (tot 220Mhz iig niet). Ik heb een NF 2 Ultra 400 chipset btw.

Ik heb vandaag trouwens dikke 2 Mhz verloop ipv de 0,73 de laatste keer. Beetje raar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schop! Zijn er meer NForce mensen met dit euvel?

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ik hadt het ook met m`n Nforce 2 dat ik m`n 3dmark score niet wou publishen op futuremark.
Omdat mn FSB teveel schommelde dus m`n clocksnelheid ook, erg irritant.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Pagina: 1