Toon posts:

[DEBIAN LINUX] als router/server

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben een Debian Linux OS aan het configureren als router/server.
Ik ben 3 dagen ben linux bezig, een newbie dus.

Het is de bedoeling dat deze Debian bak als router gaat functioneren voor een ADSL verbinding (Skynet, dynamisch IP).

De ADSL verbinding heb ik reeds tot stand gebracht dmv pppoe. Het internet werkt al op de debian bak, dit heb ik getest door te pingen vanaf de debian bak naar buiten.

Twee netwerkkaarten geinstalleerd, ook beide getest.

eth0 inet 192.168.1.102 --------------- MODEM
bcast 192.168.1.255
mask 255.255.255.0

eth1 inet 192.168.1.101 ---------------- LAN
bcast 192.168.1.255
mask 255.255.255.0

Ik weet wel dat ik iets moet doen met IP Masquerade , heb de howto ook gelezen. Alleen snap er tot nu toe nog niet veel van.
Kan iemand misschien uitleggen hoe ik het makkelijkste deze Debian Bak als router configureer?

(ik heb eventueel webmin ook geinstelleerd, misschien dat ik hiermee iets kan configureren?)

Bijvoorbaad dank :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

[google=iptables howto] zou je een heel eind op weg moeten helpen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:24

woutur

Klauwtjes uit!

Dit doe je inderdaad met een firewall script. Ikzelf heb mijn debian met mijn oude firewall aan de gang gekregen van adsl4linux ..

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmz, ik gooi hem toch dicht. Hier is (met het commando man iptables in je hand) een heleboel over te vinden. Ook zijn er genoeg standaard scripts online te vinden. Kijk anders nog even de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003 en de NOS policy - updated 01/04/03 door!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.