[Debian] glibc probleem

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik zal eerlijk zijn: ik heb lopen prutsen, heb het nu verprutst en heb hulp nodig om het weer goed te krijgen...

Situatie:
Debian Linux systeem, type 'woody' die sinds gisteren bij het opstarten van mutt de volgende melding geeft:
mutt: /lib/libc.so.6: version 'GLIBC_2.3' not found (required by /usr/lib/libsasl.so.7)

*Wat* ik precies gedaan heb kan ik mij niet zo goed herinneren. Het begon met een binary programma dat glibc-2.3 nodig had, en dat ik daarom maar probeerde van source af aan opnieuw te compileren. Da's niet gelukt. Toen probeerde ik maar de glibc te updaten naar 2.3, en da's ook niet gelukt. Ik kan nog wel terugzien dat ik geprobeerd heb o.a. zlib-1.2.1, zlib-devel-1.2.1 en libxml2-devel-2.6.7 te installeren. Waarschijnlijk was m'n grootste fout dat ik geprobeerd heb glibc-2.3.2 met behulp van de Red Hat RPM te installeren.

Achteraf nog wat nagezocht op internet, en ik geloof dat het niet zo slim was om dit als newbee te proberen.

Anyway, ik probeer eigenlijk de boel weer terug te krijgen zoals het was, dus goed werkend met glibc-2.2.
Het leek mij dat die libsasl.so.7 de verkeerde versie is als 'ie glibc-2.3 nodig heeft, dus ik heb 'm gedeinstalleerd:
> apt-get remove libsasl7
De directory /usr/lib/ is daarna leeg.
Daarna mutt opnieuw geinstalleerd in de hoop dat de juiste versie van libsasl7 teruggezet wordt:
> apt-get install mutt
... maar helaas, probleem blijft hetzelfde.

/lib/libc.so.6 is een link naar libc-2.2.5.so;
/usr/lib/libsasl.so.7 is een link naar libsasl.so.7.1.11;

Is er iemand die weet hoe ik deze puinhoop terug kan draaien?

(overigens: ik heb gezocht in de GOT database, diverse gelijksoortige problemen gevonden maar niet iets dat voor mij DE oplossing was...)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Ten eerste blijf altijd bij de package list van Debian.

Of je nu testing of unstable zooi wil draaien blijf van RH packages af want dan gaat het "niet" meer werken.

Ik hoop dat apt-get nog een beetje werkt maar dan mag je het volgende doen:
apt-get install --reinstall libc6

En als je dan toch bezig bent doe dan dit even:
apt-get install --reinstall `dpkg --get-selections | awk '{print $1}'`

Met dat commando installeer je alle packages die je geinstalleerd hebt opnieuw ;)

en vervolgens moet je je systeem even cleanen en /usr/local nalopen op eventueel geinstalleerde rpm's verder kun je daarna libxml2-dev (en jah dat is het debian package voor xml-devel nogwattes)

Als je nieuwere software en alles wilt dan zou ik upgraden naar unstable :)

Verder raad ik je af om nog een keer naar rpm te kijken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat levert alleen maar ellende op. :(

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Hey, dit helpt een hoop!

Wel moest ik nog wat wijzigen:
apt-get install --reinstall `dpkg --get-selections | grep -v deinstall | awk '{print $1}'`

Ook meteen over naar unstable.
'mutt' doet het nu in elk geval weer, maar geeft nog wel de melding:
mutt: /usr/lib/libsasl2.so.2: no version information available (required by mutt)

Ik heb alles met 'sasl' in de naam verwijderd, apt-get clean gedaan en mutt via apt-get weer geinstalleerd. Die melding blijft komen...

Op zich werkt mutt dus wel gewoon, maar die melding is wat storend. Als je hier nog een goede suggestie voor hebt, graag!

Verder bedankt voor de tips - ik zal voortaan met een boog om Red Hat spul heenlopen...