www.retroforum.nl
Verwijderd
Ik denk dat je het probleem kunt vinden, bij een inwendige sluiting...
Het beste is om het probleem te vinden:
- Zet de voeding aan (d.m.v. doorverbindt brug)
- Meet spanningen vanaf het begin..
- loop zo de hele schakelingen door, tot aan het einde.
- ergens moet het ermee ophouden... daar moet zich het defecte onderdeel bevinden.
Dit allemaal is een complexe klus! Het vergt veel tijd voor een beginner...
Maar evengoed succes ermee..
www.retroforum.nl
Verwijderd
Verwijderd
mhmh, risico??? Zorg gewoon dat jeje beet pakt bij de meetpennen
Kan BTW ook leerzaam zijn..
Verwijderd
Het gaat dan om de esr weerstand van de elco die wordt dan te hoog, dit is wel te meten, ik heb daarvoor de esr meter uit elektuur gemaakt (9/2002).
Een andere manier om te testen of de elco's goed zijn is de voeding op temperatuur brengen met een verfstripper ofzo, en dan aanzetten.
Doet de voeding het dan wel, dan kun je de elco's weer 1 voor 1 afkoelen met koelspray en zo de foute elco eruit halen.
deze manier gebruikte ik voordat ik de meter had, pas wel op spanning.
tip: vaak is het zo'n klein elco'tje vlak bij een ic of opto coupler in de buurt van de trafo
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 23:35 ]
Als je de doormeet pennen gewoon goed vast houd dan gebeurt er niks.
Zorgen dat je zelf geaard bent dat als je perongelijk uitschiet je geen stroom door je bakkus krijgt.
En gewoon goed opletten met je doormeet.
En heel voorzichting overal mee wezen want sommige dingen zijn erg gevoelig.
Geef die 20-25 euro uit en je bent klaar.
Zeer betreurenswaardig wanneer iemand die zegt een elektronica opleiding te volgen deze onzin verkondigt.Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 22:15:
Condensators, zijn niet door te meten... Deze hebben indien niet defect een hoge inwendige weerstand. Een condensator gaat pas geleiden (opladen) bij een wisselende spanning, of een verandering.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
Ja , jezelf goed aarden , dat verhoogd de pret als je aan de 240 V zit !Brummetje schreef op 16 maart 2004 @ 06:58:
Zorgen dat je zelf geaard bent dat als je perongelijk uitschiet je geen stroom door je bakkus krijgt.
Het ding wat het meest gevoelig is ben je zelf !
Geschakelde voedingen zijn alleen goed te repareren door experts. Het is en blijft een gevaarlijk ding , vergeet niet dat een groot gedeelte van het circuit gewoon aan de 240 V vast zit. Een keer uitschieten met je meetpen levert of een gevoelige stoot op of een harde knal (en een gesprongen zekering!)
Verwijderd
Ja, en het gevoeligst ben je zelf, vooral als je aan aarde hangt.Brummetje schreef op 16 maart 2004 @ 06:58:
Hoezo last van je poten.
Als je de doormeet pennen gewoon goed vast houd dan gebeurt er niks.
En gewoon goed opletten met je doormeet.
En wat is er te meten? Weet je wat je meten moet dan?
Gewoon niet aankomen, stroom en spanning zijn dodelijk