Toon posts:

[WINXP]Wil niet installeren op RAID?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo lui,

ik heb 2 nieuwe hdd's erbij (IBM, 2x 60Gb) en deze heb ik in mijn pc (zie sig) erbij gezet dmv een Q-tech 133ATA Raid i/o controller.

Ik heb beide (nieuwe) hdd's op master staan, maar apart op de twee controllers van de raid kaart.

Ik wil graag windows 98 se naast windows xp, dus heb ik win98se eerst geinstalleerd. Dit ging allemaal prima en ik heb dit gedaan op mijn (oude) 40Gb hdd door daarop een 2Gb FAT32 partitie (C:) aan te maken met FDISK in DOS. Nadat win98se goed geinstalleerd was, heb ik de winxp pro (SP1 erin) cd erin gedaan en deze een aparte installatie laten uitvoeren. Eerst worden een hoop bestanden gekopieerd, waarna een herstart nodig is. Ik heb ook voor de optie gekozen dat ik mijn eigen hdd (met partitie) wil aangeven waar de winxp installatie moet plaats vinden.
Als ik dan opnieuw opstart, krijg ik een dual-boot menu, dat na 1 sec. windows xp al opstart, waarna ik het gebruikelijke windows xp opstart scherm krijg, met in het midden het blauw balkje dat heen en weer gaat. Deze blijft echter vrij snel steken en de pc reageert niet meer (reset knop vereist).

Hierna heb ik geprobeerd te booten van de cd. F6 gedrukt. De diskette van Q-tech gebruikt (nadat ik deze al van tevoren had gemaakt, door bestanden van de Q-tech cd op diskette te kopieren). De raid-kaart wordt geinstalleerd en ik probeer winxp op een 10Gb NTFS partitie van de RAID0 hdd's te installeren. Hierop volgt hetzelfde probleem als eerder aangegeven, na de 1e reboot, hangt XP in het opstartscherm met het blauwe balkje.

Ik heb nog niet geprobeerd winXP te installeren op de 40GB (solo) hdd, want dat wil ik niet (ik wil wel XP laten genieten van de extra snelheid van RAID0), daarnaast stond daarop oorspronkelijk al XP geinstalleerd, dus ik weet dat dat werkt.

Iemand ideeen :?

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Moet je niet eerst je raid controller configureren? Ik zie dit nergens staan.

Verwijderd

Topicstarter
wappie1980 schreef op 16 maart 2004 @ 08:30:
Moet je niet eerst je raid controller configureren? Ik zie dit nergens staan.
ahja, sorry, dat had ik ook nog gedaan. F3 vlak na 't bios. De 2 60Gb hdd's in raid0 gezet.

• Xiliath
na de 1e reboot, hangt XP in het opstartscherm met het blauwe balkje.
Dit probleem zie ik vaak bij hardware-issues met xp. Heb je je bios al naar de nieuwste versie geflasht?

Verwijderd

Topicstarter
wappie1980 schreef op 16 maart 2004 @ 10:13:
[...]

Dit probleem zie ik vaak bij hardware-issues met xp. Heb je je bios al naar de nieuwste versie geflasht?
Ja al een tijd geleden, om een AMD XP processor op mijn mobo te proberen.
Maar welke nieuwe hardware issues kunnen tevoorschijn komen, als je een RAID0 cfg aan je systeem hebt toegevoegd :?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 10:18 ]

• Xiliath
Maar welke nieuwe hardware issues kunnen tevoorschijn komen, als je een RAID0 cfg aan je systeem hebt toegevoegd :?
Blijkbaar hardwarematige raidcontroller issues :Y)
Weer effe ontopic:
Ik raak het nu zelf ook een beetje kwijt, eerder draaide je al xp zonder die raid controller en dat ging prima. Nu plug je dus dat ding erbij in welke ook xp compatible is en de boel blijft hangen :? 8)7 . Ik haat dit soort problemen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die 2 hdd's en die pci raid controller zijn geheel nieuw. Die staan ook niet in mijn sig. Die raid controller is deze: http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13237

En nog even voor de duidelijkheid mijn partitie overzicht uit Partition Magic 8:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/9W0CE3QG1330/picserver.jpeg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 10:40 ]

• Xiliath
Disk 2 staat daar niet als raid0 in hoor :?

Verwijderd

wappie1980 schreef op 16 maart 2004 @ 11:14:
Disk 2 staat daar niet als raid0 in hoor :?
Hoezo niet? 2x 60GB in RAID0 geeft toch 120 GB? Dat PM8 het als 1 schijf ziet, bevestigt volgens mij nou juist, dat de schijven wel in RAID staan.

Edit:

Probeer eerst iets eenvoudigers. Haal de schijf met win98 eens uit je PC en probeer XP dan eens te installeren op de RAID0, gewoon zonder bootmenu dus. Lukt dat wel?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 11:24 ]

• Xiliath
8)7 Stupid me: raid0 is striping, raid1 is miroring 8)7

Ideetje: Installeer je winxp op disk 1 en maak er een image van. zet die image dan op disk 2 en voeg een extra regel toe aan je boot.ini.
Niet erg netjes, maar hoogst waarschijnlijk wel effectief.
Problemen tijdens installatie omzeil je hiermee :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg van Soltek een mailtje (en ik herriner mij dat nu ook ineens te hebben gelezen in de handleiding), dat de raid controller niet als boot device gebruikt kan worden... ik weet niet of dat dit een beperking is van deze kaart, of van raid, maar ik ben bang dat ik windows98/XP toch op de disk 1 zal moeten installeren ;(

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoezo dat nou weer? Alleen de bootsector/bestanden hoeven op de opstartdisk te staan. De rest kan makkelijk zat op een andere disk worden gezet.

Windows '98 op C:, en dan Windows XP op de andere disk (of wat je wilt :))

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 16 maart 2004 @ 15:08:
Hoezo dat nou weer? Alleen de bootsector/bestanden hoeven op de opstartdisk te staan. De rest kan makkelijk zat op een andere disk worden gezet.

Windows '98 op C:, en dan Windows XP op de andere disk (of wat je wilt :))
Ja maar als ik windows XP in de toekomst wil gebruiken, boot ik toch van de hdd waar die opstaat, dus de raid, als ik hem daarop zet :?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 15:03:
ik krijg van Soltek een mailtje (en ik herriner mij dat nu ook ineens te hebben gelezen in de handleiding), dat de raid controller niet als boot device gebruikt kan worden... ik weet niet of dat dit een beperking is van deze kaart, of van raid, maar ik ben bang dat ik windows98/XP toch op de disk 1 zal moeten installeren ;(
Dat is een zeer vervelende beperking van je kaart...

Leave only footprints, take only memories

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 15:19:
Ja maar als ik windows XP in de toekomst wil gebruiken, boot ik toch van de hdd waar die opstaat, dus de raid, als ik hem daarop zet :?
Ja en nee.

De BIOS kijkt of er een schijf is waarvan de computer kan starten, dat is je losstaande schijf dan.
Als de computer daarvan opstart is, heeft de BIOS er niks meer mee te maken.

Vanaf de losstaande schijf kom je in dat dualbootmenu (die ook op die schijf staat) en kun je kiezen tussen Windows '98 en Windows XP.

Je moet iig niet de partitie/disk verwijderen waarop Windows '98 dan staat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnie op 16-03-2004 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 16 maart 2004 @ 15:26:
[...]

Ja en nee.

De BIOS kijkt of er een schijf is waarvan de computer kan starten, dat is je losstaande schijf dan.

Vanaf de losstaande schijf kom je in dat dualbootmenu (die ook op die schijf staat) en kun je kiezen tussen Windows '98 en Windows XP.

Dan rest nog steeds de vraag, waarom winxp niet wil booten vanaf die raid-schijf, is dat dan toch een beperking van de kaart :? Ik zal even die mail van Q-tech plakken:
Dear mr./mrs./ms.,

The RAID controller can not be used as boot device. The RAID controller
needs driver from OS for proper functionality. It is also advised by for
instance Microsoft to boot the system on small HDD and use RIAD system
for
all data / other applications

Kind regards,
Paul van Leest
Qtec International Service Centre Operator

----- Important announcement -------
In view of the nature of this medium, further correspondence is sometimes
necessary.
We, therefore, request you to include your reaction at the top of the
current message by selecting 'reply'.
This will save unnecessary delay in dealing with the message caused by
searching for previous correspondence.

-----Original Message-----
From: *********@*****.nl [*********@*****.nl]
Sent: Tuesday, March 16, 2004 12:42 AM
To: support.nl@qtec.info
Subject: QTec Support Contact Form (IFCARD)

-- USER -------------------

Name : ****** *********
E-mail : *********@*****.nl
Date : 16/3/2004
Time : 12:41:36 AM
Browser: IE 5 on Win98
Artnr : 13237
Ref.no : 0316-0675-706

-- INFORMATION ------------

prodgrp = Interface Cards IDE
product = 340R IDE RAID 133 PCI Card
comments = I got a Soltek 75KAV motherboard, but have problems installing
windows XP on the RAID drive. I''ve got two IBM identical drives connected,
both as master on the two different connections on the 340R IDE Raid pci
card, but when I have to reboot for the first time, installing Windows
XP
Pro, the screen/pc freezes, when I get the default starting up screen,
with
the blue mooving bar.

You got any ideas? I use F6 and the newest drivers to support the RAID
drive
in the Windows XP setup.
Ik ga vanavond proberen winXP te installeren op een nieuwe partitie op de losse HDD (naast de partitie van win98se).

Verwijderd

Topicstarter
argh!, nou heb ik net alle partities opnieuw gevormd (excl. de 1e partitie) met parition manager. win98se bootdisk erin. format c:, win98se geïnstalleerd op c: (2Gb FAT32 op disk1). Daarna vanuit win98se winxp cd erin, setup gestart. Geïnstalleerd op 10Gb NTFS partitie op disk1 (dus niet op raid-disk(s)). Wéér hetzelfde probleem, blauwe balkje hangt bij de 1e keer opstarten van WinXP tijdens de setup :(

Nog even veilge modus geprobeert, dan hangt ie bij 't laden van Mup.sys ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb de pci raid kaart eruit gegooid en winxp setup startte meteen door. ik ga 'm zo nog even in een nieuw pci slot proberen, want dit gaat echt nergens over :( :( |:(

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
Maar kerel, je kan niet booten vanaf je raidkaart, omdat er geen dedicated chip inzit...
Of zie ik nu iets verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Oguz286 schreef op 17 maart 2004 @ 22:50:
Maar kerel, je kan niet booten vanaf je raidkaart, omdat er geen dedicated chip inzit...
Of zie ik nu iets verkeerd?
Wat als ik nou win98 op de c-partitie heb geïnstalleerd (disk1, non-raid), winxp op de d-partitie (disk1, non-raid) en winxp meteen installeert als ik de raid kaart eruit rag :? En wat als ik nu winxp weer draai op mijn eigen (oude) hdd en zo gauw ik die pci raid kaart in verschillende pci sloten knal. Winxp meteen niet meer wil opstarten (zelfde verhaal) |:(

Verwijderd

al eens je bios geupdate ? dit lost normaliter 99,9 % van al je problemen op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 09:31:
al eens je bios geupdate ? dit lost normaliter 99,9 % van al je problemen op.
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:18:
[...]
Ik wil trouwens erg graag kijken of ik nou zeker de nieuwste heb, maar www.soltek.com.tw is al sinds gisteren down O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 11:52 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 11:26
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:45:
[...]

[...]
Ik wil trouwens erg graag kijken of ik nou zeker de nieuwste heb, maar www.soltek.com.tw is al sinds gisteren down O-)
Sja, wat dacht je van soltek.nl? :D

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Occy74 schreef op 18 maart 2004 @ 12:08:
[...]
Sja, wat dacht je van soltek.nl? :D
lol. ik wist niet dat die er ook al was :P

Ik heb geloof ik Q11, Q12 is er nu ook. Zal die voor de zekerheid er eens opgooien, maar ik ben bang dat dit het niet is.

Kan het misschien ook iets zijn in de bios instellingen :?

Verwijderd

Topicstarter
WTF, hij doet 't ineens. Q12 ipv Q11... nou ja, weer lekker te voor de hand liggend |:(

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 19:01
Tipje van mij, die ook bijna al zijn data weg was met raid0...hehehehe
als een schijf kapot gaat en dat gebeurd best regelmatig bij maxtor ben je alles kwijt..
Ik heb mijn data nog kunnen redden, met een hoop gekloot, maar ik wil je vast
informeren.

Gtrz,

• Vinnie
  • Niet online
Killing_Calu schreef op 18 maart 2004 @ 13:00:
Tipje van mij, die ook bijna al zijn data weg was met raid0...hehehehe
als een schijf kapot gaat en dat gebeurd best regelmatig bij maxtor ben je alles kwijt..
Ik heb mijn data nog kunnen redden, met een hoop gekloot, maar ik wil je vast
informeren.

Gtrz,
Met RAID0 ben je het altijd kwijt als een schijf het begeeft :P
En hou je niet onderbouwd geflame voor je, als het _echt_ regelmatig gebeurde was Maxtor allang verleden tijd.
Elk merk heeft wel een keer een iets minder goede serie of je moet gewoon een keertje pech hebben en een paar keer achter elkaar een gaar exemplaar krijgen.
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 12:48:
WTF, hij doet 't ineens. Q12 ipv Q11... nou ja, weer lekker te voor de hand liggend |:(
Mooi! :) Stond er iets over in de changelog (als die er is tenminste)?
Ik neem aan dat XP geinstalleerd is op de RAID-array?

[ Voor 19% gewijzigd door Vinnie op 18-03-2004 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 18 maart 2004 @ 13:13:
[...]

En hou je niet onderbouwd geflame voor je, als het _echt_ regelmatig gebeurde was Maxtor allang verleden tijd.
Elk merk heeft wel een keer een iets minder goede serie of je moet gewoon een keertje pech hebben en een paar keer achter elkaar een gaar exemplaar krijgen.

[...]

Mooi! :) Stond er iets over in de changelog (als die er is tenminste)?
Ik neem aan dat XP geinstalleerd is op de RAID-array?
XP staat nu nog op de oude disk. Nou is de vraag of het nog vol zin heeft XP weer opnieuw te gaan installeren, scheelt dat veel in het gebruik ervan als ik 't op me raid cfg gooi :?

ps. ik gooi me belangrijke data op m'n eigen IBM hdd en heb voordat ik aan de raid begon al backup(s) gemaakt op cd(s)

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 19:01
[quote]Vinnie schreef op 18 maart 2004 @ 13:13:
[...]

[...]

Hmmz het zal wel, maar een grapje mag zeker niet??
als je dezelfde ervaring hebt als mij met maxtor schijven dan kan je er wel wat bij voorstellen denk ik, maargoed geen zin om hier verder met jou in discussie te gaan.

Tip was goed bedoeld, maargoed

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 21:41
Vinnie schreef op 16 maart 2004 @ 15:26:
[...]

Ja en nee.

En wat hier gezegd wordt werkt, ik had eerst hetzelfde probleem met mijn Sil3112A i.c.m. WinXP. Wilde ook niet booten.. ik heb ook nog een E-IDE WD1200JB 120,0GB harddisk, daar staat nu de bootsector op en die verwijst direct naar mijn Raptor (S-ATA, op de Sil). Niet erg netjes, maar het werkt wel. Nu ik een BIOS-update gedaan heb zou het ook moeten werken zonder dit geintje, maar ik heb geen zin om alleen daarvoor mijn hele systeem opnieuw te installeren :)

Ga toch fietsen.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 13:21:
XP staat nu nog op de oude disk. Nou is de vraag of het nog vol zin heeft XP weer opnieuw te gaan installeren, scheelt dat veel in het gebruik ervan als ik 't op me raid cfg gooi :?

ps. ik gooi me belangrijke data op m'n eigen IBM hdd en heb voordat ik aan de raid begon al backup(s) gemaakt op cd(s)
Ligt eraan hoe je RAID controller presteerd, kun je wel testen met tooltjes zoals Atto en hdtach :)

voordeel van het OS op een RAID0 array is gewoon dat het OS sneller data van zijn systeemschijf kan halen.

Icm met 'videobewerking' zou ik het zo laten zoals je nu heb gedaan :)
kakanox schreef op 18 maart 2004 @ 15:00:
En wat hier gezegd wordt werkt,
maar ik heb geen zin om alleen daarvoor mijn hele systeem opnieuw te installeren :)
Had hier zelf ook ooit zoiets gehad :) je moet idd zelf weten of je het opnieuw installed of niet. Het scheelt wel performance! :)

[ Voor 25% gewijzigd door Vinnie op 18-03-2004 15:10 . Reden: lamaar ]

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 23:14

cdl

Ik heb zelf ook een RAID controller en die moest ik apart installeren. Die drivers kreeg ik op een diskette meegeleverd. Bij het installeren van WinXP krijg je, als je boot vanaf de cd, eerst een blauw scherm te zien met onderaan een regel met de vraag dat als je andere onderdelen wilt installeren je op F5 moet drukken. Dit had ik gedaan, vervolgens de drivers geinstalleerd, en de installatie verliep prima.

Dat zeg ik!

• Vinnie
  • Niet online
F6 ;) F5 was voor andere HAL oid :)

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 23:14

cdl

Oops ... 8)7

Dat zeg ik!