Toon posts:

System lockups, hulp gevraagd bij oplossen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het volgende systeem loopt regelmatig en onvoorspelbaar vast. Soms tijdens opstarten, heel soms bijvoorbeeld middenin een spel of applicatie.

Het systeem is net geupgraded van P3 mobo + P3 500 naar Xp1500+, dit is dus het enige wat is veranderd!

precieze specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
MSI K7T Turbu ver. 3 Via133 chipset
AMD Athlon XP 1500+ (133FSB-MP10)
1x 256MB SDRAM 133mHz
WD 13,0 GB 5400rpm HDD
Viper v770 32mb TNT2 chipset
42x CDROM Toshiba
Realtek rtl 3280 10/100mbit NIC
Onboard audio AC'97
Windows XP SP1 NL

Temperatuur is stressed onder 35°C, Coolermaster std tot 2400+ arctic silver 5

Het volgende is geprobeerd:
code:
1
2
3
4
Geheugen getest, 100% succes, zat ook in oude systeem en werkte. 
Windows reinstall + alle updates
Bios update naar nieuwste versie MS6330 3.6
Laatste drivers van ALLE hardware

De voeding (250/300W) lijkt me niet erg logisch, aangezien er geen zware hardware in zit, en mocht die te zwak zijn krijg je een reboot en geen lockup.
Geheugen is goed, anders zouden BSODs te zien zijn.
Harddisk vertoont geen fouten en zou ook BSODs geven.
AGP bus *lijkt* goed te werken.
Bootlog geeft geen vreemde meldingen.

Vragen:
Hoe kan ik het systeem intensiever testen (PCI, AGP, Sound)?
Is er een bekende/beruchte combo in het systeem die onstabiel kan zijn?

Elk idee is zeer welkom aangezien ik er nu echt niet meer uitkom. :D

Verwijderd

Condensatoren zijn OK? Deze serie borden van MSI hebben nogal last van lekkende condenstoren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 21:20:
Condensatoren zijn OK? Deze serie borden van MSI hebben nogal last van lekkende condenstoren.
zat ik ook al aan te denken ja.. ik heb em nog niet open gehad.. vanavond maar eens doen... Hoop het niet though, geen zin in solderen :(

edit:
Nee geen lekkende condensatoren, mobo ziet er optima forma uit...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 21:31 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

DataGhost

iPL dev

kan het mobo de proc wel aan :? ik heb dezelfde en herinner me iets van 1500 mhz of 1500+ limiet oid
ok ok mijn t-bird draait op 1560 :) maar mss ligt het daaraan... en probeer ook een biosflash.. je hebt v3.0, v3.6 is er allang op de msi site. die fixt dingen met palomino en throughbred

wat zijn je temps en voltages :)

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 15-03-2004 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
dataghost schreef op 15 maart 2004 @ 21:32:
kan het mobo de proc wel aan :? ik heb dezelfde en herinner me iets van 1500 mhz of 1500+ limiet oid
ok ok mijn t-bird draait op 1560 :) maar mss ligt het daaraan... en probeer ook een biosflash.. je hebt v3.0, v3.6 is er allang op de msi site. die fixt dingen met palomino en throughbred

wat zijn je temps en voltages :)
Nee, die Turbo rev.3 ondersteunt XP's tot max 1800+ STD en met de flash tot 2100+ (alleen palomino cores). Daar ligt het dus niet aan. Zou het wel daaraan liggen dan zou het systeem nieteens in de bios kunnen komen.

200w voeding, zou het dat zijn? Het is ook amper te lezen op dat ding, PSU-200C, lijkt er dus wel op.

ik check morgen ff de voltagelines, nu geen tijd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 08:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
voltages gechecked, allemaal prima al is de Vcore met 1.69 iets laag. :(
(XP1500+ palo normaal 1.75V)

Ik heb deze nu ingesteld totdat die 1,73 aangeeft (1,800 ingesteld). :?

Misschien is met een spanningsdipje die 1,69 NET te laag vandaar.

Als dit niet helpt zal ik eens kijken of iemand ff een voeding te leen heeft om te testen. Zijn er trouwens programma's om je bussen te testen? (PCI/AGP)

Verwijderd

Topicstarter
kick

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

heb je xp schoon erop gezet of over de oude heen gegooid ;?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je hier niks van geleerd?

Niet kicken binnen 24 uur. Laat dit de laatste waarschuwing zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op 16 maart 2004 @ 10:27:
heb je xp schoon erop gezet of over de oude heen gegooid ;?
Schoon, zelfs nieuwe partitie aangemaakt.
BalusC schreef op 16 maart 2004 @ 10:33:
[...]
Heb je hier niks van geleerd?

Niet kicken binnen 24 uur. Laat dit de laatste waarschuwing zijn ;)
BalusC ik snap niet wat dat topic op welke manier dan ook hiermee te maken heeft???

Kickje, sorry, maar ik zit stevig in de rats en ik dacht, nieuwe dag, nieuwe kansen :D

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
verkeerde knopje :(

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
kleine kick omdat het probleem is opgelost en er anders met de search weer een open probleem te vinden is zonder oplossing...

Het is dus een te zwakke voeding. Waarschijnlijk slechts 200W. Een nieuwe voeding is de meest logische oplossing. Echter ik heb het probleem verholpen door de Vcore handmatig op 1,72V te stellen en het spread spectrum uit te zetten. :P

Bij de default instelling van 1,75V kreeg de core volgens de sensors slechts 1,68V.
Een kleine rimpel kon er al voor zorgen dat het voltage onder het minimum kwam en de pc liet freezen. De temperatuur is met deze verhoging nauwelijks gestegen, rond 40°C dus prima.

Ik heb al een week geen vastlopers meer gehad. Voor deze handeling wel 3 op een dag. :(

Ik hoop dat mensen met een soortgelijk probleem ook op deze manier een oplossing vinden. :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou me niet verbazen als deze voeding binnenkort weer zal bezwijken. Maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent :P

Overigens staat Spread Spectrum normaliter op disabled .. Verkeerd gebruik van deze fabrieksinstelling kan er namelijk voor zorgen dat de FSB instabiel is en het kan zelfs voor storingen op de naburige TV's en radio's zorgen.
Pagina: 1