Vragen over nieuw ontdekte planetoide

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Maandag heeft de NASA een nieuw ontdekt hemellichaam gepubliceerd, ter grootte van Pluto.

Als ik de informatie daarover lees rijzen bij mij enkele vragen:

1. Bekijk zijn baan eens.

Hoe kan in hemelsnaam zo'n object zo'n gigantisch ruime baan om de zon afleggen. Heeft de zwaartekracht van de zon nog wel enig effect op die afstand bij het punt dat die het verste weg staat?

Waarom is die baan zo ellipsvormig? Hoe kan dat dat die weer terugvliegt en niet gewoon doorschiet op zo'n enorme afstand?

2. The sun appears so small from that distance that you could completely block it out with the head of a pin," said Mike Brown, an astronomer at the California Institute of Technology who led the NASA-funded team that found Sedna. (Bron).

De planeet staat 16 miljard kilometer van de aarde verwijderd.

Dan rijst bij mij de vraag: Als de zon met een speldenknop bedekt kan worden op die planeet, staan de sterren die wij aan de hemel kunnen zien dan niet véél dichterbij dan wetenschappers beweren? Lichtjaren spreken ze over, terwijl we de sterren overduidelijk aan de hemel kunnen zien en ook met een speldenknop kunnen afschermen.

Wat ik denk is, dat de sterren aan de hemel veel dichterbij staan dan men beweert, en ik denk ook dat de berekende baan (die gigantische ellips) van die planeet flauwekul is, want volgens mij heeft de zwaartekracht geen enkel effect meer op die afstand.

Jullie meningen?

[ Voor 7% gewijzigd door Mastermind op 15-03-2004 20:25 ]

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Mastermind schreef op 15 maart 2004 @ 20:24:
De planeet staat 16 miljard kilometer van de aarde verwijderd.

Dan rijst bij mij de vraag: Als de zon met een speldenknop bedekt kan worden op die planeet, staan de sterren die wij aan de hemel kunnen zien dan niet véél dichterbij dan wetenschappers beweren? Lichtjaren spreken ze over, terwijl we de sterren overduidelijk aan de hemel kunnen zien en ook met een speldenknop kunnen afschermen.
Blijkbaar is het zo dat een middelgrote ster op een afstand van 16 miljard kilometer al klein genoeg lijkt om die met een speldenknop te kunnen bedekken. - Dit vind ik al vrij vreemd gezegd, omdat je alles kan bedekken als je die speldenknop maar dicht genoeg bij je oog houdt. - Het is dan toch heel logisch dat dat ook kan bij sterren die nog verder staan? Die lijken kleiner, dus moeten die ook bedekt kunnen worden. Waar haal jij dan het idee vandaan dat ze dichterbij moeten staan? Als de afstand tot de ster maar groot genoeg is er met het blote oog helemaal niet meer te zien hoe groot een ster is: als de sterren die je aan de hemel ziet staan allemaal twee keer zo groot waren (en nog even sterk zouden stralen), zou je ze niet groter zien. Je kan alleen zien hoe intens het licht is wat in je oog valt. Ik zou het vrij knap vinden als jij verschillen in grootte ziet. Daarom worden metingen naar afstanden ook gedaan met betere apparatuur dan je ogen, en ik vind het heel vreemd dat je gelijk maar beweert dat alle wetenschappers het voor elkaar krijgen om het minder goed te weten dan jij, of dat ze allemaal om een of andere reden hun mond over het grote geheim houden: namelijk dat we eigenlijk maar een heel klein heelalletje hebben. :)

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Jullie meningen?
Je hebt geen enkel argument gegeven voor de stelling dat de sterren dichterbij zouden staan, enkel een warrig verhaaltje opgehangen waar Gnoom zo al de terminale fout in heeft aangewezen. Je hebt geen enkel onderzoek gedaan naar de manier waarop men eigenlijk bepaald hoe ver weg een ster staat. Kortom, je startpost is flut.

edit:
Bovendien loopt er over de ontdekking van deze planetoide al een topic in NSTM - CP

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 09:51 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.