Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:06
Ik wil 2 voedingen met elkaar gaan verbinden. nu heb ik alle topic's doorgelezen en ik weet wat ik moet doen. aleen heb ik nog twee kleine vraagjes.

1. welke kabel naar je ATX stekker zorgt ervoor dat je voeding aanspringt.
ofwel welke kleur kabel moet ik connecten met een ground wil de voeding aan springen?

2. uit zo'n oude voeding komt een kabel met een schakelaar om de voeding aan en uit te zetten. maakt het uit hoeveel volt er op die kabel komt te staan wil hij aanspringen?

thnks

FreeReef.nl

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
1. Dat is groen (ATX) connecten met zwart.
2. volgens mij doorlussen alleen is voldoende maar test het eens :)

[ Voor 26% gewijzigd door Eskimootje op 15-03-2004 17:49 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

er zorgt geen kabel naar de atx stekker voor dat je voeding aanspringt, dat gaat via het moederbord (das juist een deel van de atx standaard)
En volgens mij is het vrij link om een AT en een ATX voeding aan elkaar te linken... Juist omdat een at voeding met een schakelaar direct op de voeding werkt (hoger vermogen!). Maar dat zou je even uit moeten zoeken... Kan me vergissen natuurlijk... Misschien kun je dat met een relais doen, of met een spanning uit je atx voeding... Succes met je mod...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-03-2004 17:49 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Eskimootje schreef op 15 maart 2004 @ 17:47:
1. Dat was groen geloof ik (ATX dan) maar is in de OH faq terug te vinden.
2. volgens mij doorlussen alleen is voldoende maar test het eens :)
Ja is idd groen, alleen zijn er voedingen waarbij die grijs is.. dus grijs of groen... ergens in het midden :)

• World Citizen
oke ik dacht al groen maar nu zit ik met het volgende probleem.

de aan en uit schakelaar van de at voeding bevat 4 kabel. 2 ( +/- ) naar de voedings kabel. en 2 (+/-) naar de aansluiting voor de monitor.

ik wil nu dat de at voeding aanspringt als ik de atx voeding aanzet. dus dacht ik als ik de kabels die naar de schakelaar gaan van de at voeding doorverbint met de "groene en zwarte" van de atx voeding springt hij aan. is dit ook zo?

FreeReef.nl

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19

_Ernst_

Mark It Zero!

nketelaar schreef op 15 maart 2004 @ 17:46:
Ik wil 2 voedingen met elkaar gaan verbinden. nu heb ik alle topic's doorgelezen en ik weet wat ik moet doen. aleen heb ik nog twee kleine vraagjes.

1. welke kabel naar je ATX stekker zorgt ervoor dat je voeding aanspringt.
ofwel welke kleur kabel moet ik connecten met een ground wil de voeding aan springen?

2. uit zo'n oude voeding komt een kabel met een schakelaar om de voeding aan en uit te zetten. maakt het uit hoeveel volt er op die kabel komt te staan wil hij aanspringen?

thnks
Bij de ouderen at voedingen is die kabel met schakelaar gewoon rechtstreeks de netspanning die je met die schakelaar op de voeding zet! Die kun je dus niet zomaar doorverbinden met iets!
Als je de at voeding aan wil laten gaan als de atx aan gaat, kun je dat wel simpel doen door ipv die schakelaar, bij die at voeding, een relais te gebruiken. De stuurspanning van dat relais haal je dan gewoon uit bv de 12 volt lijn van de atx voeding.

Wel zorgen voor goede isolatie bij dat relais want er staat netspanning op.

Last.fm

• World Citizen
_Ernst_ schreef op 15 maart 2004 @ 17:54:
[...]

Bij de ouderen at voedingen is die kabel met schakelaar gewoon rechtstreeks de netspanning die je met die schakelaar op de voeding zet! Die kun je dus niet zomaar doorverbinden met iets!
Als je de at voeding aan wil laten gaan als de atx aan gaat, kun je dat wel simpel doen door ipv die schakelaar, bij die at voeding, een relais te gebruiken. De stuurspanning van dat relais haal je dan gewoon uit bv de 12 volt lijn van de atx voeding.

Wel zorgen voor goede isolatie bij dat relais want er staat netspanning op.
WHAAAAA mijn schietgebede gaat naar jouw. Ik wist begod niet wat een relais was maar naar wat info van men vader heb ik een schematje kunnen fixen en ik weet hoe ik het moet doen. hier ff hoe ik het doe voor mensen die het nog meet willen weten.

de schakelaar van de at voeding vervangen door een ralais.

die ralais aansluiten op een molex stekker van de atx voeding

klaar

(een relais springt aan als er stroom op komt te staan. dus als je de atx voedding via het mobo aanzet komt er stroom op de relais ste staan. daardoor zorgt de relais ervoor de de at's stroomkring rond is en de at voeding springt aan. als je de atx voeding uitzet springt de relais ook uit dus zal de at voeding ook uitspringen.)

Alleen maak ik me zorgen over de Harde schijven die aan de at voeding hangen. Springen die niet finaal kats uit is dat niet slecht.

FreeReef.nl

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
http://www.nventiv.com/index.php?pageid=70

Daar staat het met dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.nventiv.com/log/304.jpg
Je moet dus pin 13 & 14 of 14 & 15 verbinden en je voeding zal aanspringen.

En zo'n 'oude' voeding heet een 'AT voeding' en die draden hoef je niet zelf van stroom te voorzien omdat op de éne 230V staat en de andere behoort de voeding te voorzien van stroom en daarom moeten deze 2 draden al dan niet met een schakelaar met elkaar verbonden worden.

Verwijderd

Als je het in het zelfde systeem hangt, dan sluit je OS ze af... dan pas gaat de PC uit... is niet erg dus..

• World Citizen
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 18:14:
Als je het in het zelfde systeem hangt, dan sluit je OS ze af... dan pas gaat de PC uit... is niet erg dus..
thanks.

ik ga nu de ralais direct vanaf het stopcontact ertussen hangen en dan een 12V lijn vanaf de ATX voeding eropaan sluiten. de schakelaar van de at voeding laat ik er gewoon aanzitten en die zet ik aan (alteid) als dan de ATX spanning krijgt dan springt het relais aan en zet de voeingkabel stroom kunnen doorgeven aan de AT voeding.

FreeReef.nl

• Ruthless
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 01:10
Ik gebruik hier 2 voedingen in 1 pc;

Voeding 1: ATX 300Watt (Moederbord voeding)
Voeding 2: AT 250Watt (Harddisken, CD-roms, Fans en CCFL's)

Hiervoor heb ik dus gewoon de aansluiting van de fan voor de 300Watt voeding gepakt en daarmee wordt een relais geschakeld dat spanning aan de 200Watt en aan de waterpomp geeft.

Het zal eigenlijk wel niet echt aan te raden zijn ivm vreemde kringloop spanningen oid maar het werkt hier al bijna 2 jaar probleemloos.

Be true to yourself and be honest to others,

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19

_Ernst_

Mark It Zero!

Ruthless schreef op 15 maart 2004 @ 19:44:
Ik gebruik hier 2 voedingen in 1 pc;

Voeding 1: ATX 300Watt (Moederbord voeding)
Voeding 2: AT 250Watt (Harddisken, CD-roms, Fans en CCFL's)

Hiervoor heb ik dus gewoon de aansluiting van de fan voor de 300Watt voeding gepakt en daarmee wordt een relais geschakeld dat spanning aan de 200Watt en aan de waterpomp geeft.

Het zal eigenlijk wel niet echt aan te raden zijn ivm vreemde kringloop spanningen oid maar het werkt hier al bijna 2 jaar probleemloos.
Als je de massa's van de twee voedingen maar met elkaar verbindt zal dat idd goed kunnen.
Zolang je niet de pluspolen van beide voedingen wil gaan bundelen om meer stroom op 1 spanningslijn te kunnen leveren maar gewoon apparte onderdelen voedt met verschillende voedingen zullen er weinig problemen op kunnen treden :)

Last.fm

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ik heb dit ook al gedaan, ik had hier nog een oude AT voeding liggen, en omdat ze bij ons de electronica afdeling opdoeken heb ik vanaf nu elke week een rugzak vol me relais,pcb's en andere shit mee, dus ook relais van allerhande soort.

de eerste voeding stuurt de HDD's, de optische stations en de fans, de andere het mobo en alles wat daar aan hangt.

dit heb ik dus gedaan; ik heb een budget voeding dus ik kan het mij veroorloven die op te blazen als het misgaat.

ook in deze budget voeding zitten extra gaten in de pcb voor de zwaardere versie's voor meet draden nul en 12 volt.

Ik heb hiervan twee draen (geel en zwart, dus ik respecteer de kleurcodes) gebracht naar een relais, toen een pool van de stekkerplug afgetakt en naar de relais gebracht.

toen heb ik een kabel voor 220 volt genomen en een gat voor deze kabel in de bodem van de eerste PSU gemaakt, de kabel hierdoor getrokken (met respect voor de polen en kleuren) en een pool afgetakt van de andere pool van de plug en de andere pool naar de relais gebracht.

toen heb ik een gat voor de fan van de voeding in de voorkant vanonder in men case gemaakt ( oem brol heeft me 5 euro gekost) met een slijpschijf en een vijl (veel werk veel zweten als je geen dremel hebt)

de tweede voeding opengedaan en alle pluggen met geleiders vervangen door die female pluggen waarvan je aftakt voor naar je scherm en de 220 volt kabel naar binnen gebracht

toen heb ik de kabel een beetje weggewerkt en alles weer in men case geschroefd, alles samen een uur of twee bezig geweest (hoofdzakelijk aftekenen en vijlen )

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1