Toon posts:

Slocate weigert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit draadje gebruikt maar heeft geen nut gead --> locate: could not open database: Permission denied

Nu heb ik dus ook het probleem dat ik onder root wel locate kan gebruiken, maar met user deev dat het niet kan.
De volgende foutmelding krijg ik dan
code:
1
warning: locate: could not open database: /var/lib/slocate/slocate.db: Permission denied

File's
code:
1
-rwxr-sr-x    1 deev     root          27K Sep 25 06:38 slocate

code:
1
-rw-r-----    1 root     slocate      5.5M Mar 15 09:00 /var/lib/slocate/slocate.db

Als ik van de laatste de permissies verander doet hij het eveneens niet (dus 'gewoon' chmod 777)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Even voor de duidelijkheid: Als je nadat je de permissies van de database veranderd te hebben in 664 (een slocate database hoef niet uitvoerbaar te zijn, en beter ook niet beschrijfbaar door normale gebruikers) meteen locate aanroept, werkt het dan ook niet?
Of worden de permissies ge-reset nadat je weer de eerste keer de database update met 'updatedb'?
In het laatste geval zul je even naar de settings moeten kijken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Waarom is slocate eigenaar van user 'deev' bij jou? Dat zal je distributie absoluut niet zo geinstalleerd hebben. Zitten klooien met eigendomsrechten?

Zo hoort het te staan:
code:
1
2
3
4
5
# ls -la `which slocate`
-rwxr-sr-x    1 root     slocate     32292 May 17  2003 /usr/bin/slocate

# ls -la /var/lib/slocate/slocate.db
-rw-r-----    1 root     slocate  12050157 Mar 15 12:22 /var/lib/slocate/slocate.db

En het maakt dus uit dat hij eigendoom van root.slocate is, omdat locate 'setuid' draait (wat dat is en betekent kun je opzoeken op internet of in 'man chmod' lezen)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hmmz, dat was me niet eens opgevallen :X
Negeer mijn eerdere post dus maar ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©