Toon posts:

Exchange 2000: logs verwijderen om schijruimte te herwinnen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een probleem met exchange server 2000. Hij draait nu ongeveer een jaartje en heeft eigenlijk altijd wel goed gewerkt. Het probleem is dat hij een beetje dicht begint te slippen. De mailboxstores samen met de publicfolders zijn zo'n 5GB echter als ik de eigenschappen van de MDBDATA en MTADATA opvraag is dat > 8GB. Is er een manier op de boel een beetje op te schonen??
Of kan ik de logs in MTADATA (zo'n 1,5 GB) verwijderen of wordt ie dan gek??

Graag HULP!

Verwijderd

je kan je logs verwijderen, maar ik stel voor om eerst een backup te nemen.
Je logs zijn enkel belangrijk als je wil gaan restoren.

Verwijderd

Maar eerst kan je ook proberen je store en logs naar een andere partitie (raid te zetten)

De gouden regels is nooit store en logs op de systeempartitie en dan nog liefst logs gescheiden van stores

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Logs NOOIT zelf weggooien, dat doet Exchange zelf zodat er een volledige backup is gemaakt met een backup pakket dat Exchange ondersteund (o.a. Veritas, Arcserve e.d.). Deze hebben een Exchange plugin, die de complete database backuppen. Zodra dit gebeurt is zal Exchange zelf de log files weggooien. Als je dit handmatig doet zonder backup vooraf, kan je een restore wel vergeten.
Draai je regelmatig ook een cleanup en compressie op de databases? Als het goed is is de default geloof ik elke dag, maar het zou natuurlijk uit kunnen staan.

En de beste indeling voor exchange is:
partitie 1: RAID-1 : Operating System
partitie 2 : RAID-1 : log files
partitie 3 : raid-5 : data stores

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 15-03-2004 17:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Je kunt dan het beste met eseutil een offline defrag uitvoeren van de databases...!! Er blijft nl. een hoop slackspace in de database aanwezig als er mail wordt verwijderd uit de mailboxen. Deze ruimte zie je niet meer teug in de mailboxen, maar de database blijft de gereserveerde ruimte behouden. Daarme zul je ongeveer het verschil tussen je database en je mailboxen winnen aan ruimte. Zorg er wel voor dat je in Exchange de settings zo hebt staan dat mail die is gedelete ook daadwerkelijk uit de database verdwijnt na een x aantal dagen. Deze setting dient er nl. voor om evt. een "recover deleted items" vanaf je prullenbak te kunnen uitvoeren. Anders is heeft het geen zin om de defrag te draaien !!

Suc6

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb je topictitel nog wat aangepast, "Exchange 2000" zegt niet zo heel erg veel over je probleem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks iedereen voor de snelle reacties, ik heb het opgelost en heb er weer wat bij geleerd nogmaals bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Echter nog een dingetje over cleanup en compressie op de databases? waar kan ik dat instellen. Ik zoek me namelijk altijd een ongeluk in de exchange "System Manager".

Verwijderd

In de Exchange Administrator, bij Mailbox Store properties, kun je de tijd aangeven hoe lang verwijderde mailtjes in de database moeten blijven. Zet dan iig het vinkje uit bij "Do not permanently delete........". Op die manier worden de datatbases bij een defrag opgeruimd, muv de verwijderde mailtjes die vallen in het tijdsbestek wat je daar hebt aangegeven in het aantal dagen..
zie foto... http://www.swinkels.ch/got/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 16:42 . Reden: Foto linkje erbij !! ]

Verwijderd

Topicstarter
OKe duidelijk Thanks
Pagina: 1