Toon posts:

[Voeding]Spanningspieken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje spanningspieken, vooral op de 3,3 volt en 5 volt lijn. Althans, dat geeft asus probe aan. Zijn dit meetfouten of echte spanningspieken? Ik heb een 520watt voeding van een onbekend merk. De voeding is nog niet heel oud.

screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.r1c0.nl/img/pieken.JPG

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Asus probe geeft nog wel eens foute waarde's aan.. als je in de BIOS zit, zie je dan ook af en toe spanningspieken?? Overigens zie ik ook staan dat je 1.9 V als VCore hebt.. maar dat deze op een gegeven moment 0 volt was.. dan zou je PC uitgevallen moeten zijn.. lijkt me dat probe niet helemaal goed is...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, heb je gelijk in. Met welk programma kun je in windows beter je voltages meten dan? ik ken speedfan en mbm, maar vind asus probe het handigste.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mbm is dan naar mijn ervaring het beste...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Hij draait volgens mij zulke progs. terwel asus probe opstaat dan krijg je zo een dingen.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 16:47:
Ik heb sinds een tijdje spanningspieken, vooral op de 3,3 volt en 5 volt lijn. Althans, dat geeft asus probe aan. Zijn dit meetfouten of echte spanningspieken? Ik heb een 520watt voeding van een onbekend merk. De voeding is nog niet heel oud.

screenshot:
[afbeelding]
Ik zou die voeding eens uitwisselen met een andere voeding .
want ik vind de spanning zowieso aan de hoge kant .
Als de spanningspieken wel aan wezig zijn en het dus geen meetfout is heb je straks schade .

Verwijderd

Of instaleer Fanspeed die is ook stukke beter en laat meteen je fans minder had draaien waneer je pc niet zo heet is.

Je 5 volt vind ik best wel zwak 4,78v als je lekker wilt kunne overclokken dan gaat het veel beter met een voeding die veel stabielere spaningen. En je 12 volt is veelste hoog, of wel je voeding is erg slecht in balans.

Zelf heb ik een elcheapo voeding van 250wat met erg mooie voltage's, tijden UT2003 komen de spaningen niet onder de;
3,3V niet onder de 3,34
5v niet onder de 4,94
12 niet onder de 11,85v

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Haeg schreef op 15 maart 2004 @ 18:47:
[...]

Ik zou die voeding eens uitwisselen met een andere voeding .
want ik vind de spanning zowieso aan de hoge kant .
Als de spanningspieken wel aan wezig zijn en het dus geen meetfout is heb je straks schade .
Kijk eens naar de dip van de vcore, die pc had allang vast moeten lopen als het echt zo was.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• FragFrog
  • Laatst online: 11-02 23:17
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 19:01:
Of instaleer Fanspeed die is ook stukke beter en laat meteen je fans minder had draaien waneer je pc niet zo heet is.

Je 5 volt vind ik best wel zwak 4,78v als je lekker wilt kunne overclokken dan gaat het veel beter met een voeding die veel stabielere spaningen. En je 12 volt is veelste hoog, of wel je voeding is erg slecht in balans.
Fanspeed is zeker niet stukke beter voor monitoring, maar het werkt inderdaad aardig als je je fans wilt aansturen :)

Krijg het gevoel dat de TS'ers voeding de 5V lijn niet meer (stabiel) op een goed nivo kan houden en daarom compenseert door beide lijnen omhoog te gooien. Echter, dit gebeurt normaal gesproken pas bij extreem zware belasting, en een 520W voeding belast je niet zomaar. Zou leuk zijn als de TS even wat extra info geeft over z'n systeem, alsmede info over wat andere, betrouwbaardere programmas (mbm5 bijvoorbeeld) aangeven :)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 15-03-2004 20:14 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de kick, maar ik vond deze post wel waarde toevoegen aan dit topic.

Speedfan blijkt minder last te hebben van de pieken. De vcore piekt naar van 1,90 naar 1.92, maar dat is al een stuk minder dan bij probe.
Afbeeldingslocatie: http://www.r1c0.nl/img/got/speedfanpieken.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.r1c0.nl/img/got/probepieken.JPG

Speedfan geeft ook heel andere voltages aan, welke moet ik nou geloven? :S

Afbeeldingslocatie: http://www.r1c0.nl/img/got/speedfanvoltages.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.r1c0.nl/img/got/probevoltages.JPG

Ook geven beide programma's een vcore van rond de 1,9 aan, terwijl ik het eigenlijk in de bios op 1,85 heb staan. Niet dat ik het erg vind hoor :). Maar klopt deze meting dan, of staat er eigenlijk maar 1,85 volt op mijn processor? Dat is nogal van belang, omdat ik binnenkort wil gaan voltmodden.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 18:02 . Reden: layout vern**king :) ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Tsja, ik heb de waarde die een moederbord geeft nooit voor 100% geloofd. Er zal altijd wel een afwijking zijn. Maar om te kijken wat dat is met die spanningspieken nou echt gebeurd, zou je een digitale scoop een paar minuutjes moeten laten loggen. Misschien kun je zo'n ding van iemanf lenen.

Verwijderd

Test het eens met een goede multi-meter. Dat vind ik iig al betrouwbaarder dan een of ander stukje software...

Ik had op een ECS-plank een 12V-lijn van 13.2V (in het bios), nu met een Abit NF7 (dezelfde voeding!! ook in het bios) heb ik 12.04V, dus echt betrouwbaar kun je de meting van de mobo's niet noemen..

veel suc6 ermee!

edit:

@Nostra, dom van mij, zo had ik het idd niet bekeken.. 8)7 |:( O-) shame on me..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 20:25 ]

Verwijderd

Komen die pieken niet doordat je 2 van dat soort progjes tegelijk gebruikt? Asusprobe doet het hier prima en geeft zeer stabiele spanningen van m'n zalman 400b voeding, totdat ik bijvoorbeeld speedfan of dtemp erbij open. Dan is er geen touw meer aan vast te knopen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 19:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 18:19:
Test het eens met een goede multi-meter. Dat vind ik iig al betrouwbaarder dan een of ander stukje software...

Ik had op een ECS-plank een 12V-lijn van 13.2V (in het bios), nu met een Abit NF7 (dezelfde voeding!! ook in het bios) heb ik 12.04V, dus echt betrouwbaar kun je de meting van de mobo's niet noemen..

veel suc6 ermee!
Heeft er toch niets mee te maken.... 2 totaal verschillende moederborden...

De ECS haalt zijn stroom van de 5V....en de NF7 van de 12V.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het waar dat een stabiele 5v lijn voor een hogere/stabielere overklok kan zorgen?

Verwijderd

ik heb juist hetzelfde meegemaakt.
Bleek het speedfan te zijn die niet samenwerkt met asusprob

Verwijderd

Topicstarter
Maar asusprobe alleen geeft ook foute waardes aan, speedfan had ik toen ik dit topic startte nog niet geinstalleerd.
Pagina: 1