Beschadigd moederboard (chaintech 7NJS)

Pagina: 1
Acties:

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 08:22
hallo iedereen.

ik heb een vraagje aan de bezitters van een Chaintech 7njs Zenith:
ik heb laatst met het inbouwen van een koeler 2 weerstandjes van het board 'af geschraapt'... |:(

zou een van jullie een vergroot glas oid kunnen pakken en mij even die waardes die op die weestandjes staan doorgeven... zo zou ik een manier kunnen hebben om m'n mobo te redden...

bvd

• dreamscape
  • Laatst online: 17:50
Misschien moet je even melden waar ze precies zitten... ik neem niet aan dat mensen de waarden van alle weerstandjes op hun moederboard hier gaan posten ;)

Punctuality is the politeness of kings

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
http://www.ixbt.com/mainb...e2-roundup/7njs-board.jpg

Dit wel een redelijk duidelijke pic. Als je daarin aangeeft om welke weerstanden het gaat zou het makkelijker worden om je te helpen.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

olof schreef op 15 maart 2004 @ 16:39:
http://www.ixbt.com/mainb...e2-roundup/7njs-board.jpg

Dit wel een redelijk duidelijke pic. Als je daarin aangeeft om welke weerstanden het gaat zou het makkelijker worden om je te helpen.
Geen toegang tot de server ;)

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Bedoel je die 3 bij het 3 voetje (meest linker of rechter) van de processorkoeler? (er vanuit gaande dat de koeler 3 clipjes heeft? Ik heb even gekeken, maar er staan geen waarden op de weerstandjes!

• Fishbeast
Rendier2710 schreef op 15 maart 2004 @ 16:53:
Bedoel je die 3 bij het 3 voetje (meest linker of rechter) van de processorkoeler? (er vanuit gaande dat de koeler 3 clipjes heeft? Ik heb even gekeken, maar er staan geen waarden op de weerstandjes!
nou, ik wil dus graag de waardes weten van de weerstandjes die tussen het eerste en het tweede uitstekende puntje zitten ( waar je je koeler aanvast klikt, van af onderen geteld)

ik weet niet of je een vergroot glas tot je beschikking hebt?

bvd

[ Voor 7% gewijzigd door Fishbeast op 16-03-2004 00:03 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie dat de bevestigingsplaatsen van de SMD componenten op het bord worden genummerd. Wellicht is het handiger om deze nummers door te geven, ik begrijp namelijk zelf ook niet zo goed wat je bedoelt met "uitstekende puntje" :? ;)

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

misschien bedoelt hij een pinnetje waarmee iets zit vastgesoldeerd?

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, nu zie ik het, je bedoelt vast de eenzame componenten links van het socket, tussen de twee onderste bevestigingspunten 8)7 Daar zie ik dus 3 componenten zitten .. Welke van die 3 zijn het dan weer? :P

edit:
Betere pic gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25902/thumb.jpg

Welke van de nummers L47, C231 en L48 dus? B)

Het zijn overigens geen weerstandjes, deze worden aangeduid met R. De L dingen zijn striplines en die C is een condensator ;)

[ Voor 46% gewijzigd door BalusC op 16-03-2004 06:59 ]

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik heb zaterdag zo'n zelfde componentje eraf gestotoen bij het inbouwen van een cdrom drive.

IK: Kijk hij past net niet in deze bay vanwege een klein dingetje hierzo... :(
BROERTJE: Waar dan?
IK: (beweeg cdrom) Hierzo (TINK, eraf) :X |:(

Het onderdeel zat dichtbij twee niet gebruikte plaatsen voor een DIMM bank. Op goed geluk opgestart en alles werkt weer. 'k heb echter geen flauw idee wat voor een component het is en of het kwaad kan. *Bookmarked*

[ Voor 2% gewijzigd door GigaDave56 op 16-03-2004 08:13 . Reden: spelfout in enthousiasme ]

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

Verwijderd

als het smd spul is wat eraf ligt, dan krijg je dat er niet zonder probs weer op.
wordt er normaal opgebakken in een smd-oven

• IJnte
  • Laatst online: 14-08 10:09
Je moet gewoon een goede soldeerbout hebben, met een kleine punt, en een goede soldeervloeistof(Flux). Dan moet het te doen zijn. Verder moet je ook weten wat de nummers zijn die op het componentje staan. Elke fabricant kan dat weer anders doen. Vaak bij weerstanden en elko's is het hetzelfde, maar b.v een diode kan weer anders heten bij de ene fabricant, en dezelfde diode heet weer anders...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
en een goede soldeervloeistof(Flux)
Zelf werk ik liever niet met soldeervloeistof e.d. vanwege de (soms) bijtende stoffen die erin zitten. Ze laten een hoop rotzooi op je print achter en in het ergste geval vreet het nog aan het PCB ook.

Voor de identificatie van SMD componenten is deze link wellicht handig: The SMD Code Book

• Fishbeast
koraks schreef op 16 maart 2004 @ 10:46:
[...]

Zelf werk ik liever niet met soldeervloeistof e.d. vanwege de (soms) bijtende stoffen die erin zitten. Ze laten een hoop rotzooi op je print achter en in het ergste geval vreet het nog aan het PCB ook.

Voor de identificatie van SMD componenten is deze link wellicht handig: The SMD Code Book
hoe werk je pcs met dat 'boek' ? :>
Pagina: 1