Hoe preformance meten waterblok (HM)

Pagina: 1
Acties:

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:20

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Hoe zou ik mijn eigen gemaakte waterblok kunnen testen op de temperaturen? Dan bedoel ik niet, kijk in de bios en zie het verschil, maar wat is een reeele manier om de prestaties te meten. Nu heb ik een Maze 2, enig verschil zou dus wel merkbaar moeten zijn...

Maar waar zou ik evt een externe temp sensor moeten plaatsen? en hoe kan ik hem goed testen op koelvermorgen?

evt als ik een goed ontwerp heb (beste van een aantal ideen) gaat dat natuurlijk in productie, met een leuke ia er aan vast :)

bla?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tja... wordt heel lastig denk ik... Een tijdje terug zijn er wel mensen geweest die een programma hadden waarmee ze tempratuuren door een blok konden meten, wat je zou moeten doen is het opnemende vermogen van het blokje moeten meten.. dit zou te doen moeten zijn door de watertempratuur voor en na het blokje te meten en daar dan een berekening op los laten die uitrekend wat het opgenome vermogen is...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Je zou natuurlijk een weerstand kunnen nemen van 50-100W. Bij dat soort vermogens zit de weerstand altijd in een koelblokje geïntegreerd. Vervolgens moet je dat koelblokje bijslijpen tot bijv. AMD core formaat, om een realistische vergelijking te kunnen maken. Daarna kan je een stroom door de weerstand heen sturen, zodat deze met het gewenste vermogen belast wordt. Als je dan een klein gaatje in het koelblokje van de weerstand boort, net onder het contactoppervlak van de weerstand met je koelblok, en daar een thermometer probe in doet, dan heb je een goede testbank om elke koeling te testen die je kan bedenken. Voordeel is dat je geen dure CPU gebruikt, en dat je nauwkeurig dezelfde omstandigheden kan nabootsen.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55
- Zorg ervoor dat je bij iedere test dezelfde warmte productie hebt en test het liefst voor de compleet-heid met verschillende hoeveelheden geintroduceerde warmte, omdat verschillende blokken een verschillende optimale warmteafvoer. (dit wordt veroorzaakt door; minder contact opp. dichter bij de warmtebron of juist meer contact opp maar verder van de warmtebron.) Gebruik voor deze belasting bijv. één of meerdere pelts van verschillend vermogen die je bijv. onbelast of met een bijv een boxed cooler (die je iedere keer kunt gebruiken)
- Meet vervolgens met een goede termometer (die 3 significante cijfers heeft (dus ook één achter de komma, want watertemp verschillen heel weinig)) op een plaats die je iedere keer weer kunt gebruiken de temperatuur van het koelblok, de water-in en water-uit en omgevings temperatuur.
- Trek uiteidenlijk conclusies aan de hand van netto temperaturen. Dat is dus met een correctie voor omgevings temperatuur en water-in temperatuur, maar omdat je met beide rekening moet houden moet je twee netto temperaturen specificeren waarbij je van beide vertelt wat de concequenties zijn (als je natuurlijk deze omgevings factoren gelijk weet te houden (wat in een ideaal situatie het geval is) dan hoeft dit allemaal niet)

Het komt er iig op neer dat je moet zorgen dat ieder waterblok absolute gelijk behandelt wordt en dat deze ook in de klasse waarin deze relatief aan de andere blokken het beste presteerd met alle andere blokken wordt vergeleken. Probeer ook bewijzen te leveren voor beweringen die je doet, zoals de nauwkeurigheid van je temomeren en de geïntroduceerde warmte. Hoe dichter je bij deze ideaal situatie komt hoe betrouwbaarder je tests worden.

- Amen - >:)

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:20

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
kijk, hier heb ik wat aan, bedankt. Morgen ga ik mijn koper halen, en het ontwerp ligt al klaar. Alleen moet ik de frezen nog bestellen, want de maat die ik nodig heb, hadden we natuurlijk nie...

Het beste is mijn cpu flink opstoken (voltage en verbruik ik watt hoog houden) en dan met een temp meter proberen naast de core te meten, of misschien wel tussen de core en het blok?...

bla?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55
Als je aan het overclocken bent kun je misschien het beste eerst ook eens op standaard speed en undclocked de temps testen en natuurlijk @idle en @full-load.

De simpelste methode is wanneer je de cooler net hebt laten afkoelen, zo snel je windows binnen gaat ff een uur ofzo (iig iedere keer even lang) laat idlen en dan weer een uur ofzo stressen met bijv 3d mark (dat stressed naar mijn mening zelfs iets meer dan d.net) en dat dan underclocked, standaard en overclocked en dat dan natuurlijk met iedere cooler (en met idere cooler het zelfde).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
je kan het beste ff de homemade block topics doorlezen. staan interessante discussies in ove wat voor flow het beste is.. Of eea basseren op bestaande blokken..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:33

Epsilon

apen-nootjes schreef op 15 maart 2004 @ 16:33:
Tja... wordt heel lastig denk ik... Een tijdje terug zijn er wel mensen geweest die een programma hadden waarmee ze tempratuuren door een blok konden meten, wat je zou moeten doen is het opnemende vermogen van het blokje moeten meten.. dit zou te doen moeten zijn door de watertempratuur voor en na het blokje te meten en daar dan een berekening op los laten die uitrekend wat het opgenome vermogen is...
Dit is niet de manier
Het is nl zo dat het blokje alle warmte opneemt (tot een bepaalde hoogte ivm kookpunt van water en stroomsnelheid ervan). Het water warmt namelijk niet meer op in een slecht blok dan in een goed blok.

100w erin is 100w in je water
Je kan het niet doen door je watertemp te meten

Het enige wat je kan doen, is een vaste weerstand nemen en daar een 100w mee je blok in laten pompen. Je meet dan de temperatuur van het plaatje waar de weerstanden op zitten.

In principe ben je nu echter hetzelfde aan het doen als met een CPU, alleen heb je wel reele dingen en fatsoenlijke temperaturen

er is geen andere weg ;)

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Epsilon schreef op 16 maart 2004 @ 00:09:
[...]

Dit is niet de manier
Het is nl zo dat het blokje alle warmte opneemt (tot een bepaalde hoogte ivm kookpunt van water en stroomsnelheid ervan). Het water warmt namelijk niet meer op in een slecht blok dan in een goed blok.

100w erin is 100w in je water
Je kan het niet doen door je watertemp te meten

Het enige wat je kan doen, is een vaste weerstand nemen en daar een 100w mee je blok in laten pompen. Je meet dan de temperatuur van het plaatje waar de weerstanden op zitten.

In principe ben je nu echter hetzelfde aan het doen als met een CPU, alleen heb je wel reele dingen en fatsoenlijke temperaturen

er is geen andere weg ;)
Helemaal mee eens zo test ik ook lucht/ water en phage change
kan tot een 300 w pompen en meting geschiet via een seriele uitlezing op een dos bak. Wel special printplaatje met meter :)
Het gedoe met cpu's is niet zo waarde vast, met deze manier kan je altijd dezelfde warmte bron emuleren.
Pagina: 1