Robotarm op PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Een robotarm op de pc moet kunne, en ik wou voor de gein er is 1 gaan maken.
Simple model, basis functies, bewegen, niks meer...
Ik zat te denken.. De motoren, het metaal, kettingkjes en tandwielen,
voeding, kabels. Allemaal geen probleem. Heb ook al een idee hoe ik dat wil fixen
Maar de aansturing moet dan via knopjes, die i/o bijv... ik d8 dat dit wel te vervangen is door zon prom ofzo...

Ik weet dus niet of het wel kan, maar weet iemand daar meer van af, misschien
een plek met tutorials erover. Of is het simpelweg 1 chipje,kabel en jou schakelingen...

Anyone? :p

Verwijderd

Misschien is het makkelijker te beginnen met lego mindstorms, k ben ook geen expert maar wat ik ervan gezien heb is dat toch wel mooi spul

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

lego mindstorm? aanstuursoftware bestaat al, pc connectivity bestaat ook al, en als je geen zin meer hebt dan sloop je de boel en bouw je wat anders..

bedankt voor het idee, ik zal eens aan de slag gaan....

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• semicon
Euuh..

ok, dus er bestaan geen sites war ik deze info kan opzoeken?
Of er is ook niemand die mij wil helpen een tip in de goede richting tegeven.

Alleen over aansturing dan, want design van dat ding met metaal enzo heb ik

Verwijderd

ow yesj.. ik weet niet hoe ver je electronica kennis gaat maar een robotarm werkt meestal met stappenmotoren, zo'n geval besturen is niet alleen maar stroom er op zetten en wachten tot ie op de goeie plaats is

• semicon
ik heb ook wel wat programmeer skills, wil zeker hierinverdiepen ook...

volgens mij kan je met parralelle poort mooi een armpje fixen...
Weet alleen niet welke pin wat zal brengen, en of ik er zon PROM tussenmoethangen...

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Als het wat geld mag kosten, kijk dan eens naar de Velleman K8000 en K8005 kits. Die K8000 is een uitgebreid I/O bord, die K8005 is een stappen-motor-kit die je kan aansturen met die K8000. Hele zooi hangt dan weer aan je LPT, Beetje programmeerwerk en hoppa. Zelf ooit zo een plotter gemaakt, ging best leuk.

De Groningse beer

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Op zich is de Lego Mindstorm serie helemaal zo'n slecht idee nog niet. Dan heb je nl. gelijk de aansturing en motoren voor elkaar. Je kan het geheel evt. helemaal zelf programmeren.

Je hoeft natuurlijk niet de lego te gebruiken maar kan helemaal zelf een arm bouwen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 15:57:
ow yesj.. ik weet niet hoe ver je electronica kennis gaat maar een robotarm werkt meestal met stappenmotoren, zo'n geval besturen is niet alleen maar stroom er op zetten en wachten tot ie op de goeie plaats is
Ik zou kiezen voor servo's, deze zijn nauwkeuriger dan stappenmotoren. Daar komt bij dat je voor stappenmotoren een driver nodig hebt, (wij op school hebben het een keer aangetsuurd met een microcontroller), Het is trouwens heel veel werk om die motoren, ongeacht de soort, aan te sturen.

Ook moet je stappenmotoren continu een spoel bekrachtigen, anders valt het aangestuurde voorwerp zo weer terug naar de laagste positie. Dit hebben we meegemaakt met stappenmotoren uit een printer, die moesten een dun plastic spiegeltje vasthouden.

Nog een vraag hoe nauwkeurig moet een motor zijn, stappenmotoren kunnen vrij nauwkeurig zijn maar zijn ook super prijzig. Servo zijn ook prijzig maar volgens mij iets sterker en nauwkeuriger. Sterk zijn servo's zeker, ze kunne redelijk wat kilo's aansturen, een simpele kan al 3 kilo aansturen, dat hoef je met kleine stappenmotoren niet te proberen. Ook trekken stappenmotoren redelijk wat stroom, hoe ga je dat opvangen?

Aansturen met de computer kan via compoort of usb, moet je alleen kunne programmeren. Volgens mij is de paralelle poort helemaal niet beveiligd tegen kortsluiting, de seriele wel. Je kan dus je pc lekker slopen als er iets fout gaat met paralelle aansluting. Vergeet niet dat een stappenmotor al een paar A trekt en er dan nog iets van 12 volt nodig is om de motor te laten draaien, en als dat terug pc in denderd dan heb je de zaak fijn kapot.

maar kijk eens op www.circuitsonline.net. Op deze site kunnen ze je vast wel helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 16:19 ]

Verwijderd

Had ooit een topic gezien met robotarm gemaakt uit pvc buisjes even zoeken
http://www.pouw.cjb.net/ was een pws

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 17:43 ]

Pagina: 1