Toon posts:

[ADSL] Groot verschil in FairUse

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje allerlei ADSL ISP's (KPN netwerk) te bekijken en merk op dat er een gigantisch verschil is in datalimieten (bij hetzelfde abonnement).

Zo heeft Tiscali een limiet van 20GB en Solcon sindskort een limiet van 100GB

http://www.solcon.net/vie...el.php?Color=cbe3f6&Id=47

Mijn vraag is nu, wat bepaald nu voor de provider de limiet.Want ik kan me voorstellen dat een 100GB limiet (ja ook voor het Light en Basic abo) nou niet echt rendabel kan zijn.

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Ik denk dat ze dit -nu nog- zelf bepalen, maar ben enigszins bang dat KPN zich hier t.z.t. mee gaat bemoeien. 100Gb limiet is inderdaad aanzienlijk ( :9 ) en wellicht te hoog gegrepen, 20Gb is echter weer veel te weinig (t.o.v. de snelheid van het abo --> 2048/320). Het zou mooi zijn als de ISP's hier een lijn in trekken en een zachte limiet aanhouden van bijv. 60Gb. De verschillen tussen de div. KPN ISP's zijn inderdaad (te) groot qua datalimiet.

[edit]
zo te zien heb ik je vraag iets verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde WIE de limiet bepaald, maar het moet zijn WAT... dat weet ik eerlijk gezegd ook niet :P .

[ Voor 19% gewijzigd door KillerBee op 15-03-2004 15:23 ]

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

(jarig!)
Wat de limiet bepaald is niet meteen te zeggen. Dan moet je diep duiken in de afspraken die ISP's maken. Bandbreedte kost geld. Maar als je iedereen 100GB limiet geeft, dan haald eigenlijk niemand dit. Er zijn dan ook genoeg mensen die de 1GB niet eens halen. Er zal dus ergens een gemiddelde berekend worden om zodoende te bepalen welke bandbreedte kosten er gemiddeld gemaakt moeten worden. Iedereen betaald bijv. indirect voor 3GB bandbreedte. (deze waarde is puur gegokt), mensen die minder halen betalen voor de rest, mensen die meer downloaden hebben mazzel.

Ceci n'est pas une signature!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Tiscali heeft helemaal geen FUP, maar gewoon een vast limiet van 20GB, dus het is een beetje raar dat je die als voorbeeld neemt :?

The devil is in the details.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 11:02
Mmm, tja het is te halen 100GB per maand, kan ook gewoon een lokkertje zijn, ik had even uitgerekend dat je per maand dan wel te verstaan 24/7 elke seconden volledige snelheid hebt ( Lite, 1024kbit ) dan kom je op 326GB. ( 31 dagen )

maar in princiepe haal je dat niet tenzij je dus echt mega veel download, mijn record ligt iets boven de 35 geloof ik, en ik heb basic, en xs4all dan :), maar ben je met een basic abo bezig, kan je theoretisch 2x zoveel binnenhalen 652GB.. maar zie dat niet gebeuren eigenlijk

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
Solcon heeft inderdaad sinds kort 100GB (maar die ga jij met je 256 down niet eens halen :) )
Ik weet alleen niet of dit ook bij KPN zo is. Ik heb zelf Solcon/BBNed, en dan heb je die 100GB ;)

/edit En mijn record ligt iets boven de 25GB... dus die 100 haal ik ook nooit denk ik. (1024kbit down)
Maar het is wel een lekker en veilig gevoel :P

[ Voor 31% gewijzigd door SysRq op 15-03-2004 15:29 ]

-

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

(jarig!)
December schreef op 15 maart 2004 @ 15:23:
Tiscali heeft helemaal geen FUP, maar gewoon een vast limiet van 20GB, dus het is een beetje raar dat je die als voorbeeld neemt :?
De vraag was wat de limiet bepaalde, 20GB zou je ook als een soort van FUP kunnen zien. Die 100GB is net zo goed een limiet. Elke FUP die openbaar wordt gemaakt als zijnde een standaard waarde waar je niet boven mag komen is een limiet. @home heeft (of althans had) bijv de regel dat het niet zoveel uitmaakte wat je 's nachts deed, als je overdag maar een beetje rustig aan deed. Dan heb je dus nooit een echte limiet, behalve dan die van het netwerk, een hele dichte benadering van het letterlijke FUP, aangezien 's nachts er zo weinig mensen zijn dat je er niet echt last van kan hebben.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

dan komt ook nog het verschil tussen het meten, sommige meten alleen de download en andere de up- en download samen.

(heb zelf kabelfoon die dus up en down meet :'( waardoor je altijd tegen je limiet aan zit te hikken, maar goed het bevalt me wel prima. Heb zelf dus via de kabel maar kabelfoon heeft ook adsl waar men op dezelfde wijze meet)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
KillerBeeForEver schreef op 15 maart 2004 @ 15:20:
Ik denk dat ze dit -nu nog- zelf bepalen, maar ben enigszins bang dat KPN zich hier t.z.t. mee gaat bemoeien. 100Gb limiet is inderdaad aanzienlijk ( :9 ) en wellicht te hoog gegrepen, 20Gb is echter weer veel te weinig (t.o.v. de snelheid van het abo --> 2048/320). Het zou mooi zijn als de ISP's hier een lijn in trekken en een zachte limiet aanhouden van bijv. 60Gb. De verschillen tussen de div. KPN ISP's zijn inderdaad (te) groot qua datalimiet.

[edit]
zo te zien heb ik je vraag iets verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde WIE de limiet bepaald, maar het moet zijn WAT... dat weet ik eerlijk gezegd ook niet :P .
hmm.. denk juist niet dat de KPN zich hier mee gaat bemoeien, want voor zover ik weet krijgt de KPN toch vergoedingen (of beter gezegt 'vraagt') per GB van de ISP's?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik stel hier maar ff me vraag:

volges de hccnet dataverbruik meter download ik nooit meer dag 10 gb per maand.
Ten 1e weet ik 100% cker dat ik daar overheen zit ;)
Ten 2e geeft me DUmeter dit aan:

code:
1
2
3
4
5
Period (Month)        Download          Upload   Both Directions
januari 2004          39,48 GB         3,23 GB          42,71 GB        
februari 2004         37,29 GB         9,89 GB          47,18 GB         
maart 2004            22,97 GB        31,00 GB*          53,97 GB      
* is niet echt 31 gig, komt door lanparty waar we wat bestanden hebben uitgewisseld  ;)

tegenover dit van hccnet:
code:
1
2
3
4
5
6
periode                                                      download       upload 
1 maart 2004 t/m 15 maart 2004 (*)         6420.63 MB    2947.96 MB 
februari 2004                                             14800.71 MB  5614.94 MB 
januari 2004                                               9240.16 MB   8581.61 MB 
december 2003                                           9027.29 MB  9023.06 MB 
november 2003                                           5576.06 MB  5321.31 MB

en dat vanaf 1 computer :P
klopt hccnet gewoon niet of hoe zit dat >:)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchTSE op 15-03-2004 17:19 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
XS4ALL is achterlijk laag qua FUP. :(

Wat denken ze wel niet dat je (niet) doet met een breedband verbinding?
Voor de Basic (2048/384) stond een paar maanden geleden 5GB als FUP. :?
Als ik alleen 's avonds een audiofeed (www.di.fm) aanzet dan zit ik al aan de 3GB per maand.

Maar gelukkig heb ik nog geen gezeur gehad want dan stap ik over naar een andere ISP.

Senile! Senile Oekaki

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 14:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

_bas_ schreef op 15 maart 2004 @ 17:24:
XS4ALL is achterlijk laag qua FUP. :(

Wat denken ze wel niet dat je (niet) doet met een breedband verbinding?
Voor de Basic (2048/384) stond een paar maanden geleden 5GB als FUP. :?
Als ik alleen 's avonds een audiofeed (www.di.fm) aanzet dan zit ik al aan de 3GB per maand.

Maar gelukkig heb ik nog geen gezeur gehad want dan stap ik over naar een andere ISP.
ik heb sinds 1 maand adsl (en tevens hetzelfde abbo) en de eerste maand ben ik volgens DUmeter op 85 GB dataverkeer uitgekomen (zou best wel eens kunnen kloppen). Blij dat ik was met m'n adsl, helemaal niet opgelet, en achteraf gezien ben ik toch wel opgelucht dat er geen mailtje of brief van xs4all heb gehad.

Hier staat tekst

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik heb xs4all basic, en al maanden meer dan 100GB, nog nooit probs gehad.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Verwijderd

5 gig van XS4ALL is voor je website...als je b.v. 50 gig per maand download maken ze er geen probleem van.

TOP provider!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb Wanadoo ADSL Lite en ze zeggen geen datalimiet, ik heb zelf ong 30 gig down 10 gig up (Komt van mn modem) in de maand, zou dit te veel zijn???

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Chello heeft helemaal mooie datalimieten, onbeperkt surfen voor slechts €14,95. Wel een datalimiet van 250MB. :P

Maar de datalimieten worden naar mijn idee bepaald door de provider zelf. Wanneer maak ik nog een leuke winst. De gemiddelde gebruiker zal echt niet over de 5 a 10G per maand komen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
DSL diensten voor particulieren zijn overboekt. En ook de backbone van de ISP is daarnaast nog eens overboekt. (een isp als wanadoo heeft echt niet 10.000 1024 abonnees en 10Gbit aan bandbreedte totaal).

Dus als isp limiet stelt van 100G of 'ongelimiteerd' (zegt want vaak is het dan FUP in voorwaarden). En iedereen zou die limiet proberen te halen haalt niemand het omdat de snelheid per aansluiting zo dramatisch zakt dat je het nooit haalt.

2048 lijn op bbned netwerk is bijvoorbeeld 1:25 overboekt.

(overboeking is een maximum kan in praktijk soms lager liggen)

Als je dit doorrekent kom je uit op:

2048 / 25 = 81kbit (dus dat haal je als iedere abonnee tegelijk zou downloaden).

Als je dat door rekent naar wat je haalt als je hele maand met 8kB/s downdownload = 26Gb per maand.

Lijkt me handig, zit je voor minimaal een jaar bij je nieuwe provider en heb je vaak last van lagere snelheden en packetloss ;) dat is de cocequentie van 'volle lijnen'.

[ Voor 23% gewijzigd door bjck op 15-03-2004 18:02 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

KroeT

[...]

Volgens mij is de limiet van Tiscali helemaal geen limiet. Hij is in ieder geval nog niet in werking getreden. Dat zou begin januari gebeuren, maar er is nog helemaal niets gebeurd. Misschien meer een afschrikmiddel voor nieuwe gebruikers? Ik kan me voorstellen dat ze liever geen extreme downloaders hebben op hun netwerkje.

Peace is not simply the absence of war.

Verwijderd

Hmmm, ik vraag me af wat planet heeft. Ik heb een fair use adsl abbo, en we zitten hier achter een router met 5 pc`s. Ik heb zelf deze maand 150 gb gedownd en daar komen dan nog de downs bij van die andere 4 pc`s.

Ik vraag me wel eens af wanneer planet gaat ingrijpen.

Wie heeft daar ervaringen mee?

8)

Verwijderd

Zit met Planet Comfort ook al maanden lang dik over de 100GB p/maand, vaak zelfs boven de 150GB. nooit wat gehoord. Heb ook chello plus, die gaan al zeiken bij 50GB en sommige mensen worden al geknepen bij ca 75GB.

• Hahn
Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 14:46:
Hmmm, ik vraag me af wat planet heeft. Ik heb een fair use adsl abbo, en we zitten hier achter een router met 5 pc`s. Ik heb zelf deze maand 150 gb gedownd en daar komen dan nog de downs bij van die andere 4 pc`s.

Ik vraag me wel eens af wanneer planet gaat ingrijpen.

Wie heeft daar ervaringen mee?

8)
Je kan best wel eens uitschieten met je dataverkeer, maar als je meer dan 150 GB downloadt zal je daar toch zeker wel een keer op worden aangesproken. Is het niet deze maand, dan is het zeker wel volgende maand als je niet mindert.

Verwijderd

Topicstarter
XS4All stuurde me laatst dit op een vraag over het dataverbruik:

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw email.
Onze ADSL Basic heeft geen vaste limiet. Zestig gigabyte per maand is geen probleem.
In de praktijk weten we van gebruikers die zelfs 200 gig per maand binnen halen. Wij hebben nog bij geen enkele klant ingegrepen omdat zij niet zouden voldoen aan de fair use policy.

met vriendelijke groet,

xxxx
1Sales
XS4ALL internet B.V.

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 14:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 15:16:
XS4All stuurde me laatst dit op een vraag over het dataverbruik:

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw email.
Onze ADSL Basic heeft geen vaste limiet. Zestig gigabyte per maand is geen probleem.
In de praktijk weten we van gebruikers die zelfs 200 gig per maand binnen halen. Wij hebben nog bij geen enkele klant ingegrepen omdat zij niet zouden voldoen aan de fair use policy.

met vriendelijke groet,

xxxx
1Sales
XS4ALL internet B.V.
kijk, das tenminste concrete informatie :)

* Sjaak_Afhaak zet nog wat meer downloads aan :P

Hier staat tekst

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Toen er veel startrek filmpjes uitkwamen op dvd (en andere sf) zat ik elke maand wel op 100GB
Met een xs4all advanced account, maar daar moet je ook best veel voor betalen.
Dus ik heb me er nooit wat van aan getrokken hoeveel de fp was.
nu is het rustig op series gebied en dan gebruik je veel minder , ehh en ik heb alles aan sf series blijkt. :-)

Het is niet zinvol om alles maar te dl wat je ziet, veel games en series laat ik gewoon.
Het zal in de toekomst nog wel enigzins veranderen hoe de providers met fp omgaan. we zullen het zien

Tweak!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 08:42
Een isp zal niet zo snel gebruikers aanspreken op dataverkeer wanneer het netwerk het nog toelaat. Op het moment dat het netwerk het niet meer aankan, en de isp klachten krijgt over traag internet, hoge pingtijden en packetloss, dan heeft de isp eigenlijk 2 mogelijkheden. Een daarvan is het netwerk uitbreiden. Is een best dure zaak. NIet iedereen trekt er zo maar even een fibertje bij. Een andere mogelijkheid is mensen aanspreken op hun dataverkeer.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Sorry voor deze schop, maar ik heb misschien iets vaags.

Ik heb veel gelezen over dat XS4ALL niet echt moeilijk doet over het dataverbruik. Maar ik kreeg vandaag dit antwoord op een mail van mij:
Bij ADSL lite hanteren wij een fair use policy. De door u genoemde 12 GB zal aan de hoge kant zijn. Bij iets minder data zou u er wel onder vallen

• Hahn
_Rayman_ schreef op 15 april 2004 @ 20:29:
Sorry voor deze schop, maar ik heb misschien iets vaags.

Ik heb veel gelezen over dat XS4ALL niet echt moeilijk doet over het dataverbruik. Maar ik kreeg vandaag dit antwoord op een mail van mij:
[...]
Ze zullen natuurlijk niet gaan zeggen van 'maak niet uit joh, je mag 50 GB downloaden ookal staat er 10 GB maximiaal', maar in de werkelijkheid zullen ze er niet echt streng op controleren :)

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

December schreef op 15 april 2004 @ 20:31:
[...]
Ze zullen natuurlijk niet gaan zeggen van 'maak niet uit joh, je mag 50 GB downloaden ookal staat er 10 GB maximiaal', maar in de werkelijkheid zullen ze er niet echt streng op controleren :)
Ik denk ut ook van niet. Maar apart vind ik het toch wel. Weet niet waarom.

Bij tiscali (light) doen ze trouwens over 12 GB absoluut niet moeilijk (5 euro goedkoper/maand).

[ Voor 10% gewijzigd door _Rayman_ op 15-04-2004 21:11 ]

Verwijderd

December schreef op 27 maart 2004 @ 14:49:
[...]
Je kan best wel eens uitschieten met je dataverkeer, maar als je meer dan 150 GB downloadt zal je daar toch zeker wel een keer op worden aangesproken. Is het niet deze maand, dan is het zeker wel volgende maand als je niet mindert.
ik heb 1 maand meer dan 180gb gedownloaded en heb planet basic })

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
MagicTempest schreef op 27 maart 2004 @ 17:27:
Een isp zal niet zo snel gebruikers aanspreken op dataverkeer wanneer het netwerk het nog toelaat. Op het moment dat het netwerk het niet meer aankan, en de isp klachten krijgt over traag internet, hoge pingtijden en packetloss, dan heeft de isp eigenlijk 2 mogelijkheden. Een daarvan is het netwerk uitbreiden. Is een best dure zaak. NIet iedereen trekt er zo maar even een fibertje bij. Een andere mogelijkheid is mensen aanspreken op hun dataverkeer.
Ik ben weer blij dat Xs4all net weer hun datacenter heeft uitgebreid om meer dataverkeer te kunnen verwerken :D
Pagina: 1