Toon posts:

9800 pro kapot? na installatie van zalman + opt. fan

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
mijn hercules 9800 pro 128MB geeft geen normaal beeld meer na ik de silent cooler van zalman had geïnstalleerd. hoop dat ik mijn kaart niet kapot heb gedaan 8)7, het beeld lijkt wel in stukken gesneden en verplaatst.... eerst geen probleem, maar toen ging hij ineens warmlopen en bij de volgende boot zei ie niet veel meer :(

kan ik dit oplossen met de bios te flashen of is mijn geheugen naar de .. :?

en btw waar vond ik ook weer die allesuitleggende howto flash guide? vind em niet bij de faq..

heb nu de originele koeler er weer op en die geeft net hetzelfde :'( :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 13:16 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Probeer eerst nog eens je koeler goed teinstalleren en zorg ook dat de achterkant geen contact amakt met de kaart!

Edit: Kijk eens of er iets zwart is en maak eventueel een foto :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ghostrider op 15-03-2004 13:53 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Ik heb mijn Radeon 9500 gesloopt met die cooler :)

Haal de koeler er eens af en kijk rond je schroef gaatjes of je niet heeel toevallig een van de adertjes hebt door gekrast. Dat had ik namelijk gedaan en toen deed 'ie het niet meer en gaf exact dezelfde problemen als wat jij nu beschrijft. Ik was door 1 adertje gegaan en door 2 lagen PCB.

(Er zitten niet voor niks rubbere ringetjes bij!!!)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zie dit topic:

Herc9800Pro & Heatpipe VGA Cooler ZM80C-HP

Ik heb dit dus ook gedaan, heeft een maand goed gelopen, daarna strepen door het beeld.

Heb jij de memory heatsinks eraf gehaald?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14
De core moet goed contact maken met de heatsink anders is het op de blote billen... >:)

Te strak veroorzaakt een groen beeld met paarse streepjes endergelijke :/
zelf heb ik er een cpu heatsink + koeler op en deze heb ik tijdens het spelen van een spelletje steeds strakker aangedraaid net zo lang tot het beeld wegviel (groene strepen) en toen een slagje losser gedaan .. na het aandraaien kon ik in ieder geval 30 mhz hoger overklocken als dat ik dat niet had gedaan _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door original4u op 16-03-2004 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een crappy extra koeling gemaakt met een 9 cm fan en een plastic colafles, nog eens geprobeert en de rechtse helft was plotseling perfect, vensters uit de linkerhelft zitten wel nog vol met strepen :? ik begin te denken aan een brakke weerstand die te veel voltjes door laat en dat de gpu daarom te warm wordt?? :r :r

@original4u

de originele koeler zit perfect, goed contact, zilverprut en al...

Verwijderd

[oud topique]

Ik heb net een Zalman ZM80C - HP op m,n Hercules Radeon 9800 pro gemonteerd maar ik heb strepen in beeld :'( . Heb al geprobeerd om t geheugen in mhz te verlagen, van 337 naar 303, dat hielp iets.

Ik heb tijdens het monteren de heatsinks van het geheugen gehaald (aan de achterkant) en aan de achterkant van de GPU dat sinkje.

Is de oorzaak een te heet mem denken jullie? Dan verbouw ik m,n zalman koelplank wel en plak ik die mem sinkjes er weer op.

vb;

Afbeeldingslocatie: http://www.crucialpoint.de/file-upload/script/pics/gfhf.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 17:16 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je ook al eens de core snelheid verlaagt? Heb je iets geraakt/beschadigt tijdens het installeren van de zalman koeler?

Verwijderd

Ik heb niets beschadigd denk ik, enkel de sink die achterop de gpu zit is dus weg, en daar komt niets voor in de plaats :/. Ik heb Zalman thermolijm besteld en ik ga de mem sinkjes terugplakken, en zonodig ook de achterste gpu sink, het zal wel aardig was fresen en slijpen worden om het te laten passen.

Verwijderd

ik heb het ook gehad
9800 pro volledig stuk erdoor.
ik installeer nooit meer een andere koeling dan de orginele. Kheb mijn lesje wel geleerd

Verwijderd

hier 9500 non pro. had em er eerst verkeerd om op gezet :P dus kwam
aan de andere kant uit. ahjah foutje maar hij loopt nu erg lekker verder
geen problemen mee

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb hier zelf ook de Zalman ZM80C-HP met OP1-fan op m'n Club3D 9800SE@Pro.
Werkt zeer puik tot nu toe :Y)

Is het misschien voorgekomen dat terwijl je het koelblok monteerde hem over de GPU hebt laten schuiven ?
Dat er daardoor wellicht koelpasta op verkeerde plekken terecht is gekomen...

Of hij wordt gewoon te warm.. heb je de spacer verwijderd ?
Kortom; maakt hij goed contact met de core ? (Kun je ook voelen: als het koelblok warm wordt neemt hij de warmte goed op en maakt hij dus goed contact) ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Hij wordt best warm, is aardig wat mee geschoven, en spacer? Wasda?

Verwijderd

net dezelfde koeler geinstalleerd op me 9800 pro, 2 uur op gezeten :P maar wel perfect :D van 50 graden stressed naar 35 zit wel fannetje bij tuurlijk :D

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik heb hetzelfde als R00n187 bij mij werkt het gewoon. Heter dan 30 graden word het niet echt ook niet na een uurtje gamen.

Het hete buiten weer kan het naar...35-40 graden laten stijgen ( probeer maar eens een flat goed te doorluchten ) maar....dat is alles zeer redelijk.

Games draaien er ook perfect op, dus ik heb niets te klagen.....

There is no place like ::1

Verwijderd

iemand antwoord op m,n vraag, wat is een spacer en moet het weg?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 16:44:
iemand antwoord op m,n vraag, wat is een spacer en moet het weg?
Spacer? Die vierkante verhoging rond de GPU. Ik zelf heb hem niet verwijdert omdat mijn Zalman op de spacer perfect steun kan vinden.....als je de spacer verwijdert dan koelt het bij sommige modellen heatsink beter door beter contact...maar de kans om de Core te crushen ......

Bij de Zalman heatsink hoef je naar alle waarschijnlijkheid niet de spacer te verwijderen...gewoon de goede basesink kiezen!

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 17:11:
[oud topique]

Ik heb net een Zalman ZM80C - HP op m,n Hercules Radeon 9800 pro gemonteerd maar ik heb strepen in beeld :'( . Heb al geprobeerd om t geheugen in mhz te verlagen, van 337 naar 303, dat hielp iets.

Ik heb tijdens het monteren de heatsinks van het geheugen gehaald (aan de achterkant) en aan de achterkant van de GPU dat sinkje.

Is de oorzaak een te heet mem denken jullie? Dan verbouw ik m,n zalman koelplank wel en plak ik die mem sinkjes er weer op.

vb;

[afbeelding]
Ziet eruit als defect video geheugen. Heb ik ook gehad met een Club3D 9600 pro.

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

Verwijderd

Ik heb de originele koelspullen terug gezet, maar helaas :'(

M,n Herculesje is stuk :(

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 18:38:
Ik heb de originele koelspullen terug gezet, maar helaas :'(

M,n Herculesje is stuk :(
Jammer, tja dat kan gebeuren als je aan het tweaken slaat! Maar nu kan je wel een hele leuke R9800 Pro sleutelhanger maken... ..een dure sleutelhanger..dat wel!

Verwijderd

Ja heel erg duur, moet nu een nieuwe kaart maar welke :(

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:00:
Ja heel erg duur, moet nu een nieuwe kaart maar welke :(
Wacht dan een tijdje, de prijzen zullen nog wel zakken met de introductie van de X800 enzo.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Of wacht te lang en ze zijn niet meer te koop. Juist omdat de x800 eraan komt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Ja daarom, de Sapphire met koelblok is niet meer te koop en Alternate wilt geen Sapphire kaartje voorzien van een Zalmansetje.

• pisart
  • Niet online
ErikRo schreef op 28 april 2004 @ 20:16:
Of wacht te lang en ze zijn niet meer te koop. Juist omdat de x800 eraan komt.
Het gebeurt niet op 1 dag ofzo dat er niets meer te koop is, hè :? De 4e mei moet normaal de X800 uitkomen...

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

hoe laag waren de temps voor de zm 80 hp c ? zo rond de 30 - 40 graden ?
wow , is er dan zoveel warmte verschil tusse ati en nvidia ? heb er ook een op me 5900 gezet , met die fan er bij . hij word onder het gamen 90 tot soms wel 100 graden ( wat ie aan geeft ) met orginele koeling was dit 45 max . nu is ie 57 idle . ;(

ik voel me lekkaah !!!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yup, de 9800 Pro lager als 200 Euro... de 9700 Pro heeft ook na een tijdje een stabiele verkoop prijs gekregen en is nu daardoor nog duurder als de 9800 Pro ( op de paar laatste plaatsen waar je hem nog kan kopen )

rond de 200 euro for een ex-konings kaart... is waarschijnlijk de bodem van de prijs!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

LyP0 schreef op 28 april 2004 @ 20:30:
hoe laag waren de temps voor de zm 80 hp c ? zo rond de 30 - 40 graden ?
wow , is er dan zoveel warmte verschil tusse ati en nvidia ? heb er ook een op me 5900 gezet , met die fan er bij . hij word onder het gamen 90 tot soms wel 100 graden ( wat ie aan geeft ) met orginele koeling was dit 45 max . nu is ie 57 idle . ;(
Dat klinkt fout...ik denk dat je CASE de schuldige is. Kijk een heatsink is leuk..een grote heatsink leuker maar de natuurwetten blijven hetzelfde.... ze moeten EENS de warmte kwijt.

Een andere behuizing of het verbeteren/nachecken van je fans is misschien gewenst!

Ik heb de zalman van nu lucht OVER de heatsink laten blazen en dat werkt top! In chieftec kasten is er een probleem met de extra fan... de fan in het deurtje zit de extra fan in de weg ...

[ Voor 13% gewijzigd door swampy op 28-04-2004 21:30 ]

• LyP0

LyP0

@ swampy
uhum t is een caser 3 , genoeg ruimte en met 7 ( 4 naar binne en beneden geplaatst , en 3 er uit en boven geplaast ) case fans , 1 fan op de vga , 1x 92 mm fan in voeding en 1x 120 mm en geen kabels in de weg want deze zijn weg gewerkt . dus airflow genoeg lijkt me want het zijn allemaal wel redelijk sterke fans en het zijn er ook genoeg lijkt me

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

kheb al 3 zalman's geplaats op 9800pro's, nog geen problemen gehad :Y)
doe er nog geen half uurtje over voor te monteren :*)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

LyP0 schreef op 30 april 2004 @ 00:04:
@ swampy
uhum t is een caser 3 , genoeg ruimte en met 7 ( 4 naar binne en beneden geplaatst , en 3 er uit en boven geplaast ) case fans , 1 fan op de vga , 1x 92 mm fan in voeding en 1x 120 mm en geen kabels in de weg want deze zijn weg gewerkt . dus airflow genoeg lijkt me want het zijn allemaal wel redelijk sterke fans en het zijn er ook genoeg lijkt me
Ik wist dat nvidia gpu's warm zijn.... maar zo warm... geesh! Nu ja, de 5900 is natuurlijk een leuke overclocker..dat zeker.

Het grootste voordeel van de Zalman heatsink op de 9800 Pro die ik gevonden heb is dat als je niet overclockt... dat hij nooit boven 40 graden ofzo uitkomt....

@tweakerwes

Yup het is net als een bouwdoos, zodra je het een keer gedaan hebt begrijp je hoe hij in elkaar zit en kun je hem zo weer opnieuw bouwen/aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 30-04-2004 00:32 ]

• LyP0

LyP0

mijn gffx 5900 is ook niet overgeklokt , hij werkt op 400/700 . dit vat ik niet , dat ie met deze koeling zo warm word . toen ik de orginele koelling dr op had heb ik hem 495/1021 laten lopen zonder problemen ( temp 55 max stressed na 2 uur 3dmark ) nu gaat die snelheid niet meer omdat ie dan te warm word , na de 110 ( en nog stijgende ) heb ik ma snel de stekker dr uit getrokke ff gewacht en toen ma snel weer op stock speeds gezet :'( bijna 1200 punte verschil in 3dmark ( niet dat dat wat uit maakt , ma de extra fps'jes zijn wel handig in farcry _/-\o_ )

ik voel me lekkaah !!!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

LyP0 schreef op 30 april 2004 @ 00:35:
mijn gffx 5900 is ook niet overgeklokt , hij werkt op 400/700 . dit vat ik niet , dat ie met deze koeling zo warm word . toen ik de orginele koelling dr op had heb ik hem 495/1021 laten lopen zonder problemen ( temp 55 max stressed na 2 uur 3dmark ) nu gaat die snelheid niet meer omdat ie dan te warm word , na de 110 ( en nog stijgende ) heb ik ma snel de stekker dr uit getrokke ff gewacht en toen ma snel weer op stock speeds gezet :'( bijna 1200 punte verschil in 3dmark ( niet dat dat wat uit maakt , ma de extra fps'jes zijn wel handig in farcry _/-\o_ )
Je zou bijna denken dat de GPU niet genoeg contact maakt met de heatsink... heb je zoals Zalman aangeeft ROYALE hoeveelheden koelspul gebruikt ( in verband met dat de heatsink niet altijd perfect aansluit.

Als ik jou was, zou ik de heatsink uit elkaar halen, schoonmaken... en opnieuw aanbrengen zoals zalman aangeeft.

tip: als je de heatsink op de GPU plaatst.... haal er mer dan weer vanaf en kijk op er koelspul op de heatsink blijft zitten. Zo ja dan heb je genoeg koelspul... zo nee dan heb je te weinig.

Zelf heb ik de shim op mijn 9800 Pro niet verwijdert... een perfecte ondersteuning....

• LyP0

LyP0

bedankt voor je tip , ik zal het eens proberen . wel morge ofzo pas want ik heb nu niet egt de tijd daar voor . nogmaals dank _/-\o_ . hoop dat de temps dan ook eens omlaag gaan want da kan ie weer lekker geklokt worden >:)

edit

ik heb vandaag de koeler er af gehald en er op nieuw opgezet , maar nu de kleinere blokjes . deze zijn percies groot genoeg . ik heb ook weer de zelfde koel prut gebruikt , as3 . nu komt ie rond de 70 graden stressed . maar dan wel met fan op lage rpm . als ik deze hoog zet komt ie rond de 57 graden . idle is ie nu 39 graden . maar dit alles is nog steeds hoger dan de orginele koelling .is dit normaal ? :? . mja boeie ook hij is nu tenminste een graad of 50 koeller dan eerst . kijk ma 110 - 57 = 53 graden verschil en daar ben ik al lang blij om _/-\o_

[ Voor 57% gewijzigd door LyP0 op 30-04-2004 14:20 ]

ik voel me lekkaah !!!

• LyP0

LyP0

ligt t aan mij of kan dr een slotje op ? . weet niet hoe ik een mod moet roepe maja .

ik voel me lekkaah !!!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

LyP0 schreef op 30 april 2004 @ 00:49:
bedankt voor je tip , ik zal het eens proberen . wel morge ofzo pas want ik heb nu niet egt de tijd daar voor . nogmaals dank _/-\o_ . hoop dat de temps dan ook eens omlaag gaan want da kan ie weer lekker geklokt worden >:)

edit

ik heb vandaag de koeler er af gehald en er op nieuw opgezet , maar nu de kleinere blokjes . deze zijn percies groot genoeg . ik heb ook weer de zelfde koel prut gebruikt , as3 . nu komt ie rond de 70 graden stressed . maar dan wel met fan op lage rpm . als ik deze hoog zet komt ie rond de 57 graden . idle is ie nu 39 graden . maar dit alles is nog steeds hoger dan de orginele koelling .is dit normaal ? :? . mja boeie ook hij is nu tenminste een graad of 50 koeller dan eerst . kijk ma 110 - 57 = 53 graden verschil en daar ben ik al lang blij om _/-\o_
Boven de 70 graden wordt het link... want van af dat moment verlaagt de tijd dat de GPU het overleeft, bij 70 graden volledige gebruiksleeftijd. 10 graden erbij ( lange tijd ) ..halve leeftijd!

• micdee
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:17:
Ja daarom, de Sapphire met koelblok is niet meer te koop en Alternate wilt geen Sapphire kaartje voorzien van een Zalmansetje.
Helaas heb ik dit draadje niet eerder gezien, maar bij pcmodshop verkopen ze een EXTREME edition ... sapphire 9800 pro met Arctic cooling VGA silencer.
Kijk maar in de categorie SPECIALS

Misschien is dit wat voor jou???
In ieder geval wordt de warme lucht direct naar buiten afgevoerd.
Ik heb van horen zeggen dat dit meehielp om de kast temp zelfs een paar graden lager te houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door micdee op 08-05-2004 01:06 ]

Democracy is the dictatorship of the majority

Verwijderd

Ik zit dus nog steeds door de artifacts heen te gluren, hehe. Ik wacht er nu op of Sapphire een x800 pro Ultimate gaat leveren.
Zou niet verkeerd zijn en ook goed mogelijk, daar de x800 core minder warmte afgeeft dan de 9800 core.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LyP0 schreef op 02 mei 2004 @ 21:05:
ligt t aan mij of kan dr een slotje op ? . weet niet hoe ik een mod moet roepe maja .
Het ligt aan jou :o

Je roept een modje dmv 'Topic Report' (dat handje bovenaan een topic). Maar deze topic gaat NIET op slot, omdat hij gewoon conform policy is.

GoT is een discussieforum, geen helpdesk. Op een discussieforum is een topic een plek waar mensen ergens over discussieren, niet een of andere 'issue tab' bij een helpdesk. Het kan best zijn dat anderen er behoefte aan hebben om verder te discussieren nadat het 'probleem' van de topicstarter is opgelost. Daarom gaat een goed topic niet op slot.

Topics gaan alleen op slot als ze niet conform policy zijn geopend of als ze ronduit verziekt zijn door brakke replies of geflame.

Oslik blyat! Oslik!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
micdee schreef op 08 mei 2004 @ 01:05:
[...]

Helaas heb ik dit draadje niet eerder gezien, maar bij pcmodshop verkopen ze een EXTREME edition ... sapphire 9800 pro met Arctic cooling VGA silencer.
Kijk maar in de categorie SPECIALS

Misschien is dit wat voor jou???
In ieder geval wordt de warme lucht direct naar buiten afgevoerd.
Ik heb van horen zeggen dat dit meehielp om de kast temp zelfs een paar graden lager te houden :)
Hmm
PCModShop geeft geen garantie op of kan geen verantwoordelijkheid dragen voor schade door het overklokken van de GfX kaart en de eventuele vervolg schade welke dit met zich mee kan brengen.
Niet echt een goed idee lijkt me ...

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Dat vern**kte beeld met strepen en dergelijke zijn vaak gewoon kapotte geheugen modules ... ik had het ook bij een van mijn 9800's toen er 3.5 volt door de moduletjes ging ... verder als je beeld ineens oranje wordt en je dvi uit valt heb je nog 10 sec om je kaart uit te doen anders fikken je mosfets door ;) ook bij mij gebeurd ..
Pagina: 1