demping in speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105415

Topicstarter
Ik wil graag demping(noppenschuim) in mijn eltax concept 200 speakertjes leggen.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoals de bass reflex buis? die zit aan de achterkant.
mijn id is om de bodem vol te stoppen(heb er toch genoeg ruimte) en de zijkanten volledig met noppenschuim.

alvast bedankt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

zomaar noppenschuim erindoen heeft niet zoveel zin vermoed ik. hoeveelheid, dichtheid en plaatsing heeft nogal invloed op de klank. waarom wil je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27734

Wat is de reden dat je dat wil doen? Opties zie je er toch niets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb er nu al iets van dempings wol inzitten, en heb nu veel strakkere bassen enz. dus je merkt het best wel. toen ik er niets in had zitten had ik veel last van resonantie en staande golven, en ik weet dat je door demping dat een stuk word verminderd, alleen het probleem is waar je het beste kan dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dempen helpt het meest op de plaatsen waar de luchtsnelheid het meeste is, direct achter de drivers dus :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar die moet je toch juist niet dempen,want dat moet naar de basreflex buis toe, ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

ik zou er zeker geen noppenschuim in doen prop er nog wat dempingswol bij als je nog wat wil en voor strakkere bas maak je je basreflexgat dicht dan klinkt hij niet meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
als je de reflex buis dicht stopt mis je wel behoorlijk wat output van de bassen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45768

Met dempings materiaal is het vaak gewoon een kwestie van luisteren en tweaken.
Wat wel wil helpen is een 5 volt batterij nemen. De speaker even leeghalen, dus geen schuim of wol er in, en deze even verbinden met de polen van de batterij. Dan hoor je dus eem plop over je woofer. Zonder wol of schuim er in zal deze waarschijnlijk hol klinken. Nu moet je spul gaan toevoegen, tot dat dit holle geluid weg is.

Het aan brengen van isolatie materiaal vergroot het virtuele volume van je kast. Als je te veel materiaal toevoegd zal je een hele whoooommp-perige bas krijgen. Stop er dus niet te veel in.
Je kan het beste een van de twee tegenoverelkaar liggende wanden bekleden met bijvoorbeeld vloerbedekking, glaswol of schuim.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke kan het altijd proberen, maar eerst naar school :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

[quote]Anoniem: 45768 schreef op 15 maart 2004 @ 22:52:
Met dempings materiaal is het vaak gewoon een kwestie van luisteren en tweaken.
Wat wel wil helpen is een 5 volt batterij nemen. De speaker even leeghalen, dus

5 volt batterij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dat snap ik nu ook wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb t erin liggen, en het klinkt echt geweldig , vooral die bass. maar merk wel dat ik het volume soms wat harder moet zetten, en er komt niet echt veel lucht uit me reflexbuis.
iemand door nog wat tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Vrij logisch dat er minder lucht door je BR buis heen komt, als je daar perse veel lucht door wilt hebben moet je gewoon het dempingsmateriaal er weer uithalen of zelfs de inhoud van de kast verkleinen door er wat massieve dingen in te doen, goed voor de geluidskwaliteit zal het echter niet zijn.

Met andere woorden luister met je oren en neem wat je het beste vindt klinken, niet of er toevallig meer of minder lucht uit de BR buis komt :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:07

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 105415 schreef op 15 maart 2004 @ 14:54:
heb er nu al iets van dempings wol inzitten, en heb nu veel strakkere bassen enz. dus je merkt het best wel. toen ik er niets in had zitten had ik veel last van resonantie en staande golven, en ik weet dat je door demping dat een stuk word verminderd, alleen het probleem is waar je het beste kan dempen.
Hmm, resonantie heeft meer te maken met je kast en niet met de vulling...
En kan je me uitleggen hoe jij hoort dat je last hebt van staande golven in je kast ? Als dit zo zou zijn, zou het ontwerp namelijk erg slecht zijn ! Lijkt mij niet dat een "redelijk gerenomeerd" bedrijf als Eltax in de meest voor de hand liggende valkuilen zou vallen...

Probeer ook eens te spelen met de opstelling van je speakers. Dit is een flink onderschat iets !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die staande golven heb ik doordat me kamer te klein is, waardoor ik bijna geen bas heb,maar na dat ik de demping erin heb gelegd heb ik wat meer bas gekregen. ik ben het met je eens dat er verder niets mis is met de speakers, maar mijn kamer is gewoon te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

maar je hebt dus geen staande golvgen in je kast maar in je kamer...
denk je niet?
het kan zijn door de demping dat in je kast die freq. zo gedempt wordt dat de staande golf minder aanwezig is of minder vaak geexciteerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

lijkt me niet. Wat wel gebeurt is dat de tunefrequentie van de BR poort lager wordt en hiermee uit een responsedal kan raken waardoor het geheel wat beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djazete schreef op 16 maart 2004 @ 17:31:
maar je hebt dus geen staande golvgen in je kast maar in je kamer...
denk je niet?
Dat bedoelde ik ook, ik wist niet dat je in je speakerkast ook staande golven kon hebbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Eltax........ Heb jij niet gewoon die Aldi speakertjes ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Eltax is ook geen hoogstaand merk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik hoef ook egt niet een super systeempje,maar eltax heeft wel een aardig geluidje. en ja ze lijken erg op die van de aldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 105415 schreef op 16 maart 2004 @ 20:48:
ik hoef ook egt niet een super systeempje,maar eltax heeft wel een aardig geluidje. en ja ze lijken erg op die van de aldi
zijn opzich best lekkere speakers zeker als je kijkt wat ze kosten en hoe ze dan klinken.

heb der hier 2 staan als fronts voor mijn HTje.

heb ze zelf ook gedemt met van van die nopenschuim van de gamma. en ik heb ze op zelf gedraaide spikes staan. klinkt na wat tweaken erug goed.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cactusman schreef op 16 maart 2004 @ 20:52:
[...]

heb ze zelf ook gedemt met van van die nopenschuim van de gamma. en ik heb ze op zelf gedraaide spikes staan. klinkt na wat tweaken erug goed.
Hoe heb je ze dan precies gedempt, ik zal het ook wel goed hebben gedaan maar het kan natuurlijk altijd beter.
maar ze klinke in ieder geval egt wel lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 105415 schreef op 16 maart 2004 @ 20:56:
[...]

Hoe heb je ze dan precies gedempt, ik zal het ook wel goed hebben gedaan maar het kan natuurlijk altijd beter.
maar ze klinke in ieder geval egt wel lekker :9
de achterwand compleet bedekt en de bodem bovenkant. werkt prefect en ik ben nietzoveel van mijn gevoeligheid verloren. en de bass is nu echt strak te noemen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat had ik in het begin ook gedaan,ben daarna weer gaan verandere. heb nu de bodem volledig gevuld, de 2 zijkante volledig bedekt en de bovenkant. nu heb ik de achterkant vrij gelaten zo dat het meeste lucht toch nog door de reflex buis gaat.
bass is nu ook lekker strak
Pagina: 1