[XP] opstartproblemen, traag en vastlopers*

Pagina: 1
Acties:

• Tiessn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik heb nu al een tijdje last van vage opstartproblemen. Mijn PC blijft voor het opstartscherm van WinXP hangen op een zwart beeldscherm. Als ik mijn pc uitzet en de stekker er uittrek doet ie het na een kwartiertje weer helemaal goed. Bovendien kan ie vaak bepaalde systeembestanden niet vinden. Doe ik de xp-installatiecd erin, dan vindt hij ze wel.

Als Windows dan eenmaal draait gaat het in het begin goed, maar na een paar minuten wordt ie trager, blijft ie echt hangen of willen bepaalde programma's niet meer starten. Ook programma's lopen op de raarste momenten vast. Filmpjes en mp3-tjes speelt hij schokkerig af.

Ik heb een Abit NF7-S mobo, een Athlon 2600+, 512MB 'noname' werkgeheugen en een Maxtor 80G harde schijf.

Kent iemand deze problemen en heeft hij of zij een oplossing?

Verwijderd

Ik zou nieuwe installatie doen. Fdisk /mbr om het masterboorecord te verwijderen. En vervolgens delpart en daarna beginnen met een nieuwe installatie. Krijg je fouten tijdens installeren dat ie bestanden niet kan vinden, maak dan je cd eens keerjte goed schoon, of brand een nieuwe en probeer het daar eens mee.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Je HDD zal waarschijnlijk aan het overlijden zijn, ik heb ook een Maxtor 80GB moeten omruilen (garantie) omdat deze mijn pc trager maakte (Ik heb een Wester Digital met Windows erop, de Maxtor was een data schijf) Dus ik denk dat dat het is. Doe eens een SMART check (In bios) of haal op www.maxtor.com een HDD check programma (Maxblast)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Tiessn
Ik zat zelf ook te denken aan geheugenproblemen, of ligt alles puur aan de installatie van Windows?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Geheugen kan je testen met memtest86 (www.memtest86.com) ff een nachtje laten draaien, errors? Slecht geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 15-03-2004 11:28 . Reden: Goeie URL toegevoegd :) ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in de topic titel staat cfr. Windows Operated Systems Policy :)

Verwijderd

wat zecht je AV??

• Tiessn
AV?

Ik heb laatst Powermax laten draaien, ondervond toen geen problemen, maar doe het nog wel een keer.
Ik zal ook memtest aan het werk zetten, en bericht dan wel weer.

• Tiessn
Memtest geeft na 9 uur draaien geen errors.
Powermax gaf bij de 'full test' eerst aan dat er errors waren en wilde die repareren. Dat heb ik geannuleerd, omdat ie dan data kon verliezen. Ik heb dus eerst een backup gemaakt, en vervolgens opnieuw getest. Toen waren er ineens geen fouten meer??

Zou het dat toch aan mijn harde schijf liggen?

• Tiessn
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 11:24:
Ik zou nieuwe installatie doen. Fdisk /mbr om het masterboorecord te verwijderen. En vervolgens delpart en daarna beginnen met een nieuwe installatie.
Hoe gaat dit precies in z'n werk? Ik ben een leek, zou iemand het stap voor stap willen uitleggen?

• Impulsive_nl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-04 20:33
Tiessn schreef op 18 maart 2004 @ 14:15:
[...]

Hoe gaat dit precies in z'n werk? Ik ben een leek, zou iemand het stap voor stap willen uitleggen?
Maak een opstartdiskette http://www.bootdisk.com

Stel in je BIOS in dat je eerst vanaf floppy boot, boot daarna van je bootfloppy en type in:

fdisk /MBR

Klaar.

Overigens denk ik niet dat, dat het probleem is

• Tiessn
Impulsive_nl schreef op 18 maart 2004 @ 14:22:
[...]
Overigens denk ik niet dat, dat het probleem is
wat is volgens jou wel het probleem? Ik zou het zelf echt niet meer weten en ga daarom verschillende dingen uitproberen.

[ Voor 41% gewijzigd door Tiessn op 18-03-2004 14:36 ]

• Impulsive_nl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-04 20:33
Heb je geen andere controller waar je je schijf/ven op aan kunt sluiten? Zo ja probeer dat eens.

Scan je pc even op virussen....

Kijk ook eens in de event viewer/logboeken of je fouten vindt.

[ Voor 21% gewijzigd door Impulsive_nl op 18-03-2004 16:31 ]

• Tiessn
Alvast bedankt voor de reacties! :)

Scannen met Norton Antivirus 2003 trekt ie zelfs al niet, halverwege loopt het systeem al vast. |:(

Mijn Maxtor zit aangesloten op een Serial ATA-controller. Aansluiten op de IDE biedt geen uitkomst, gelijk na het booten reboot ie alweer, zonder ook maar iets van Windows te laten zien. ;(

Verder heb ik ontdekt:
Ik woon op kamers boven een bakkerij en mijn wekker stond 's ochtends vaak op 0:00 te knipperen. Dat moet dus te maken hebben met een stroomuitval. laatst maakte ik het mee in real-life, mijn stroom viel voor 2 seconden uit en ging toen weer aan. Dit heeft uiteraard effect op mijn PC, maar zou het iets uitmaken, en zoja, wat kan ik er tegen doen? Ook blijven mijn lampjes van het toetsenbord en de muis wel branden terwijl ik pc uit heb.

benieuwd naar de reacties...

(als dit meer een Hardware-topic wordt, moet je het zeggen)

[ Voor 5% gewijzigd door Tiessn op 22-03-2004 11:33 ]

Pagina: 1