[Terminal Server] Spoolfile printer

Pagina: 1
Acties:

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op terminal servers.

Ongeveer 150 gebruikers moeten via een ts en 2 applicatieservers kunnen werken. Het betreft hier vooral de standaardprogramma's; Office pakket, Exact etc.

Deze 150 medewerkers zijn verspreid over 3 locaties die dmv glasvezel met elkaar verbonden zijn(2mbit). Thuiswerken moet ook mogelijk worden (veel gebruikers gebruiken nog een 56k modem)

De medewerkers willen uiteraard lokaal printen.
De (grote) Office documenten worden op de dataservers opgeslagen.
Deze servers draaien met win2003, clients XP pro, printers zijn van Canon.

Door de diverse leveranciers wordt beweerd dat 16k per gebruiker voldoende is.
Door diverse topics oa op GOT en Google denk ik dat ik al meer aan 20k moet denken.

Vraag:Hoe groot zijn de printspoolfiles die over het netwerk worden gestuurd.

Dit om te zien of het mogelijk is dat 56k gebruikers ook thuis kunnen printen op een acceptabele snelheid.

edit: woeps titel niet in orde, moet nog toevoeging bij [terminal server] spoolfile printer

[ Voor 8% gewijzigd door KingCrash op 15-03-2004 10:54 . Reden: Titel verkeerd ]

Angry Rabbit

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb dit 'probleem' op mijn werk ook. Toen heb ik het eenvoudig met DUMeter bekeken en die gaf voor een eenvoudig Word document ongeveer 100KB. Dus onze lijn naar buiten ( 512Kb/s) zit 2 seconde vol als iemand extern op print klikt. :(

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:37

ChUcKiE

Dus........

Zelfde probleem hier. Wat ik wel ondervonden heb is dat de grootte van de printfile sterk afhankelijk is van de soort en type driver dat gebruikt wordt. En dan met name het verschil tussen de standaard microsoft driver en die van de fabrikant.
Probeer dara maar een iets mee te testen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

die 16k is alleen voor beeld en toetsaanslagen, printen kost id gewoon de ruimte van het document. Maar is niet echt vreemd natuurlijk. 56k verbinding is dus alleen kijken en werken dus niet printen en sorry hoor maar een 512 k lijntje voor een terminal server is een beetje weinig

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

KingCrash schreef op 15 maart 2004 @ 10:45:
Vraag:Hoe groot zijn de printspoolfiles die over het netwerk worden gestuurd.
Zet je printer eventjes op pause, print wat gemiddelde documenten uit, en kijk vervolgens in je %systemroot%\system32\spool\printers directory en je hebt de groote. Let wel op dat als je client side printing gebruikt deze spoolfiles onderdeel worden van je RDP stream en dus ook gecompressed worden.

Er zijn diverse 'oplossingen' voor printen die verschillende doelen hebben:
- www.thinprint.com
- Uniprint

en dergelijke. Veelal richten deze drivers zich er echter op om de 'instabiele' Windows drivers van je server te weren (wat een goed streven is), en minder op de performance van de spool files.

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
een 512 k lijntje voor een terminal server is een beetje weinig
Ik ben het met je eens. Daarom wilde ik dus graag weten wat de ervaringen zijn met dit onderwerp. Upgraden van de 2mbit lijn kost geld, en daar is uiteraard altijd gebrek aan ;)

Angry Rabbit

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
als je ook citrix gebruikt kan je de bandbreedte van printopdrachten beperken.

in citrix man.console, bij de serverproperties: tabblad Printer Bandwidth...

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• elevator
  • Niet online

elevator

Even inhakend op het 512kbit verhaal - voor 1 gebruiker is 512kbit echt meer dan voldoende voor normaal gebruik. Veel bedrijven kunnen achter 512kbit met Citrix / Terminal Services met gemak een man of 10 tot 20 kwijt :)

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Let wel op dat als je client side printing gebruikt deze spoolfiles onderdeel worden van je RDP stream en dus ook gecompressed worden.
Ik zal de spoolfile grote eens bekijken. De RDP compressie hoe groot kan die ongeveer zijn met een Powerpoint presentatie van 1 mb. Ik weet dit zal afhangen van de inhoud, maar een gemiddelde?

Angry Rabbit

Verwijderd

Titel naar je zin? :)

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
_/-\o_ hijz fijn

Angry Rabbit

• elevator
  • Niet online

elevator

KingCrash schreef op 15 maart 2004 @ 11:11:
Ik zal de spoolfile grote eens bekijken. De RDP compressie hoe groot kan die ongeveer zijn met een Powerpoint presentatie van 1 mb. Ik weet dit zal afhangen van de inhoud, maar een gemiddelde?
Niet te zeggen - dit is gewoon een kwestie van uitproberen :)
Pagina: 1