Toon posts:

[quota+mysql] quotum werkt niet in /var?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben aan het experimenteren met het instellen van een quotum op mysql-databases van mijn users. Zo is er bijvoorbeeld een database piet01 (met 5MB data erin) voor de user piet. Deze user heeft voor /home/piet een quotum van 100 MB (bijvoorbeeld), maar nu zit de mysql-informatie in /var, dus geldt het quotum van 100MB daar niet.
Inmiddels staat quota aan op /var (/dev/hda6), zie de output van 'quota -u piet'

code:
1
2
3
4
Disk quotas for user piet (uid 502):
     Filesystem  blocks   quota   limit   grace   files   quota   limit   grace
      /dev/hda5      56  102400  112640              14       0       0
      /dev/hda6       0   10240   11264               1       0       0

Vervolgens heb ik in de directory /var/lib/mysql/ de volgende commando's uitgevoerd:
code:
1
2
chown -R piet:mysql piet01
chmod -R u+rwx,g+rwx,o-rwx piet01

echter, als ik nu weer 'quota -u piet' uitvoer, dan is er niets veranderd! Kortom: piet gebruikt volgens quota helemaal niets in /var, terwijl er toch 5MB data op zijn naam staat (gecontroleerd, hij is de eigenaar van die 5MB). Waarom meldt 'quota -u piet' dat niet?

En een kleine bijkomstigheid: als piet een nieuwe tabel aanmaakt in zijn database piet01, dan krijgt die tabel de owner/group mysql/mysql. Ik wil dat dat automatisch piet/mysql wordt, weet iemand hoe dat moet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter dat wel automatisch de groep veranderd kan worden. Door te doen 'chown mysql:piet piet01' wordt de group van de directory 'piet01' ingesteld op 'piet'. Vervolgens 'chmod g+s piet01' en ieder bestand (=tabel) dat mysql aanmaakt in de directory 'piet01' krijgt als group 'piet'. Mijn probleem is nu, dat niet iedere user z'n eigen group heeft, alle website-users zitten in 1 group: wwwusers.
Uiteraard is het mogelijk om een cronscript te schrijven die dit elke x minuten bijwerkt, maar dat vind ik een beetje slordig (en onveilig. Een user heeft dan x minuten de tijd om over z'n quotum heen te gaan en m'n hele partitie vol te schrijven)