AMD AthlonXP 2100+ ; altijd te heet :( ?!

Pagina: 1
Acties:

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 15:01
Ik vind het iedere keer weer ongelofelijk als ik die temperaturen van anderen zie.

De standaard AMD boxed cooler hield mijn AMD AthlonXP 2100+ op 80 graden. Whisperrock IV: 75/79 graden. Coolermaster HHC-L61: 60/65 graden, maar ik kon echt niet meer tegen de herrie.

Zit nu op een Arctic Silent Copper TC2, Rev.2 , en die is 65 normaal, 73 graden stressed --> Stil is ie gelukkig wel, maar ik had toch iets beter verwacht.

Ik heb een Chieftec Dragon (Aluminium) kast --> ooit bij Tweakshop gekocht, en ja ik heb de bekabeling netjes weggewerkt... ze hangen niet voor fan's of roosters of zo.

Enige wat ik niet heb gedaan is mijn casefan (in de deur) aangesloten, maar zou dat echt flink schelen ?

Watercooling is niet echt een optie, aangezien ik regelmatig naar lan-parties ga, en mijn computertje moet eigenlijk makkelijk mobiel blijven: zonder op te hoeven passen voor evt. waterschade.

Kan iemand mij advies geven? ...

Alvast bedankt,

Star.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Ik heb een AMP XP 2400+ zonder casefans en dat soort onzin, alleen een zalman fannetje op 3000 toeren en de hele kast van binnen geisoleerd met noppenschuim. Dus alleen door de voeding is er een weg naar buiten.

Stressed: 54 graden, idle 48 graden.

Dus ik heb geen idee waar die temperaturen van jou vandaan komen, ik denk dat je een verkeerd gebakken processort hebt liggen.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Zorg dat de core helemaal mooi schoon is dmv van pure alcohol. Lap eens de onderkant van de cooler met steeds fijner wordend schuurpapier 500 - 2000 grid. Op een volledig egale ondergrond. Anders wordt het oppervlak bol. Dan maakt ie alleen maar minder contact. Neem een spiegel en maak stabiele draaiende bewegingen.

Doe een beetje koelerpasta ( Bij voorkeur AS5 ofzo ) ter grootte van een half speldenkopje op de core en smeer het HELEMAAL egaal uit over de core met een pinpasje oid. Dit laagje zou maar een 10e mm moeten zijn. Coolerpasta is namelijk bedoeld om de oneffenheden tussen de core en Cooler op te vullen. **Ik heb weleens verhalen gehoord van mensen die niet alleen de core insmeerden , maar de gehele cpu. INC. complete print. DIT IS DUS NIET DE BEDOELING :+

Zorg verder ( Wat je zelf aangeeft ) voor een nette opgeruimde kast en voldoende ventilatie.

Waarschijnlijk heb je op je athlon een palomino core zitten. Deze staan bekend om het feit dat ze veel warmte kunnen produceren. Verder kunnen deze volgens amd 90 graden worden; das wel een beetje veel . Maar 70 graden hoef je je bij een palomino geen zorgen om te maken als ie volledig stabiel is. Misschien is een andere cooler ook een optie (zalman 7000a ) Die koelt een stuk beter * uit ervaring. Ik heb jouw cooler ook gehad en het scheelde bijna 15 graden met de zalman.

succes!
Ik heb een AMP XP 2400+ zonder casefans en dat soort onzin, alleen een zalman fannetje op 3000 toeren en de hele kast van binnen geisoleerd met noppenschuim. Dus alleen door de voeding is er een weg naar buiten.

Stressed: 54 graden, idle 48 graden.

Dus ik heb geen idee waar die temperaturen van jou vandaan komen, ik denk dat je een verkeerd gebakken processort hebt liggen.
Denk het niet. Jij hebt waarschijnlijk een Thouroughbred. Die produceren een stuk minder warmte. Mijn athlon 2000+ werd ook een graad of 65 onder de Copper Silent 2 :Z

edit:
Raak idd het blok eens aan. Is deze ook onaanraakbaar? Als je zeker weet dat de core goed contact maakt en het blok lauw is kan het zijn dat je sensor niet helemaal 100% is en zou ik me er geen zorgen om maken als je stabiel loopt.

[ Voor 39% gewijzigd door Pakjebakmeel op 15-03-2004 10:37 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat voor moederbord heb je, en waar meet je die temperaturen mee?
Dat is nogal van belang bij dit soort problemen :)

Oh, en heb je ook geprobeerd hoe de koeler aanvoelt? 80 graden is namelijk veel te warm om aan te raken, dus dat geeft ook een indicatie :)

Verwijderd

Maak vanaf de casefan in de zijkant een aeroduct naar je cpu cooler. Dit levert ca 10 graden verschil op!

Zorg dat de casefan naar binnen door de aeroduct naar de cpu fan blaast, deze blaast de verse lucht door de koelribben.

Een outtake boven in de kast of een voeding met 120 mm fan moet alle warme lucht uit de kast blazen.

• StarWolfer
Ok, ik zal hem maar eens herplaatsen vanavond (mijn nieuwe Arctic cooler), in ieder geval maar voor de zekerheid, en zal zorgen dat ik niet te veel Arctic Silver gebruik ...

Vergeten te vermelden: Heb een ASUS A7V KT333 moederboard, en meet de temperatuur met Asus Probe (progje dat bij het moederbord komt)

En die zij-casefan, zou je die naar buiten of naar binnen laten blazen ?
Aeroduct naar je cpu cooler
--> Snap niet helemaal wat je bedoelt.

[ Voor 40% gewijzigd door StarWolfer op 15-03-2004 10:18 ]

• Pakjebakmeel
Ik weet niet meer precies waar de faq staat maar er is er ook 1je over de ideale plaatsing van casefans. Beetje zoeken kom je daar zelf wel achter ;)

edit:
http://gathering.tweakers...list_message/17829096#amd

ff op het knopje "airflow klikken :)

[ Voor 29% gewijzigd door Pakjebakmeel op 15-03-2004 10:18 ]

Verwijderd

weet je zeker dat je niet gewoon een palmino core hebt? zulke temperaturen zijn dan veel beter te verklaren

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Pakjebakmeel schreef op 15 maart 2004 @ 10:09:
Denk het niet. Jij hebt waarschijnlijk een Thouroughbred. Die produceren een stuk minder warmte. Mijn athlon 2000+ werd ook een graad of 65 onder de Copper Silent 2 :Z
Ik heb een T-bred ja, oke, nu snap ik dan ook dat mijn temperaturen lager zijn.

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Wat is de temperatuur van je kast / moederbord?. Als deze een graad of 45 wordt is die hogere processor temperatuur natuurlijk ook niet zo vreemd.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• StarWolfer
Fulcrum2000 schreef op 15 maart 2004 @ 10:20:
Wat is de temperatuur van je kast / moederbord?. Als deze een graad of 45 wordt is die hogere processor temperatuur natuurlijk ook niet zo vreemd.
28 graden is mijn moederbord temperatuur; en ja ik heb een Thouroughbred.

[ Voor 11% gewijzigd door StarWolfer op 15-03-2004 10:30 ]

• Pakjebakmeel
Ik heb een T-bred ja, oke, nu snap ik dan ook dat mijn temperaturen lager zijn.
;)
28 graden.
Klinkt ok. Probeer eens een herinstallatie van de cooler zoals ik heb beschreven. Als dat niet werkt lap hem eens. Voel dan het blok eens na een tijdje stressen . Als die dan niet loeiend heet is ( Niet aanraakbaar is vanaf ong. 52-55 graden ) zijn waarschijnlijk je sensors gek :)

[ Voor 62% gewijzigd door Pakjebakmeel op 15-03-2004 10:28 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
StarWolf schreef op 15 maart 2004 @ 10:13:
Vergeten te vermelden: Heb een ASUS A7V KT333 moederboard, en meet de temperatuur met Asus Probe (progje dat bij het moederbord komt)
Asusprobe staat erom bekend dat het vrij afwijkende temperaturen kan weergeven.

Kijk eens naar de temperaturen in de bios.. En soms wil een bios-update ook wel wat helpen :)
(in feite is de temperatuur dan geen probleem, maar de uitlezing van de sensoren).

• Pakjebakmeel
Mijn cpu werdt idd ineens 5 graden kouder na een flash en na een volgende flash weer 10 warmer :? Ik ga toch eens zoon sensortje kopen met een lcdtje en aan de binnenkant van mijn window plakken. Lijkt me wel kwl :)

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Mijn xp 2100 wordt ook errug heet, overklokken is sowieso geen optie )-:

Ik had eerst een of andere default koeler d'r op zitten (die het theoretisch makkelijk moest trekken) toen ik 'm kocht, maar toen bleef hij maar vast lopen in m'n aopen big tower (zo'n grote oude kast met 300w voeding), simpelweg omdat hij _te_ warm werd.

Nu heb ik een midi tower met 1 x 80mm in, en 1 x 80mm outtake fan, en een koeler voor een 2600 ofzo d'r op .. nu crasht ie niet meer iig ;)

Anyway, wat ik bedoel te zeggen is dat dit ding heel erg warm wordt )-: Ik heb ook wel eens gehoord dat dit een uitzonderlijk 'warme' xp is.

Temperaturen weet ik niet uit m'n hoofd, ik ben nu ook niet thuis.

Verwijderd

Ik Heb ook een xp2100+ palamino proc en dat ding wordt ook zo heet. Sterker nog, bij mij bleef die crashen als ik te lang op 100% cpu load bleef zitten. Heb het opgelost door de vcore te verlagen van 1.75 naar 1.675. Scheelde net genoeg. Heb een Zalman 5100CU koeler.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 10:37:
Ik Heb ook een xp2100+ palamino proc en dat ding wordt ook zo heet. Sterker nog, bij mij bleef die crashen als ik te lang op 100% cpu load bleef zitten. Heb het opgelost door de vcore te verlagen van 1.75 naar 1.675. Scheelde net genoeg. Heb een Zalman 5100CU koeler.
Dit is een goede optie. @TS: Kijk eens in de bios naar het voltage op de CPU. Dit zou niet hoger mogen zijn dan 1,65V, als je inderdaad een T-Bred core hebt. Mogelijk staat je voltage op 'Auto' in de bios, maar levert je mobo een te hoge spanning. Temps boven 60 graden zijn met een goede koeling niet normaal op standaardsnelheid.

Verwijderd

Ergens werd genoemd dat je ff moest voelen aan de koeler.. En? Warm?

Aabgezien je een A7V hebt zal het wel de sensor zijn. Ik kan hier namelijk een Barton op 2200MHz makkelijk koelen met een boxed op 7V.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 00:07:
[...]

Dit is een goede optie. @TS: Kijk eens in de bios naar het voltage op de CPU. Dit zou niet hoger mogen zijn dan 1,65V, als je inderdaad een T-Bred core hebt. Mogelijk staat je voltage op 'Auto' in de bios, maar levert je mobo een te hoge spanning. Temps boven 60 graden zijn met een goede koeling niet normaal op standaardsnelheid.
Als je jouw vcore nu eens verlaagd naar 1.575 Volt dan scheelt je dat meteen in warmte (Volt x Ampere = Watt = hitte). Je moet binnen een bepaalde marge blijven die per proc anders is, lager gaan lukt dan ook niet altijd. Doe het ook in de kleinste stapjes en test dan eerst even met 100% CPU load of die stabiel blijft. Ga je te snel te laag, dan kan het zijn dat je te weinig spanning overhoudt voor in je bios te kunnen komen en moet je een cmos reset doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 13:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 13:05:
[...]

Hij heeft een Palamino en die draait standaard op 1.75 Volt. Als je de vcore dus verlaagd verlaag je ook de temperatuur. Dit is mogelijk binnen een proc afhankelijke marge. De ene proc accepteerd het wel, de ander niet.
Zie hier:
StarWolf schreef op 15 maart 2004 @ 10:25:
[...]

28 graden is mijn moederbord temperatuur; en ja ik heb een Thouroughbred.

Verwijderd

Ik had al gehoopt dat niemand het had gezien, dus snel wijzigen. Maar ja, te laat....
:o :o

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 13:11 ]

Verwijderd

ik zelf heb een 1800 palmino (als ik het goed heb), deze was met de boxed koeler niet onder de 60 graden te krijgen, zelfs niet met een open kast.
60 graden idle btw, 75 of hoger stressed non-oc.

Njah terug geweest naar de winkel, en de temps zouden goed moeten zijn voor een amd! dus als je hem rond de 60 houd blijkt het me netjes.

Zelf toen een Q-tec koeling gekocht van 8,- (hehe lekker cheap-ass)
en kreeg hem op idle 50 graden!!! merkwaardig maar waar :)

• Pakjebakmeel
Misschien omdat die het voltage niet kan leveren en je hem onbewust ondervolt?

Verwijderd

Maakt je cooler wel goed contact? en heb je er wel koelpasta tussengedaan? of wat ook kan: teveel koelpasta? Want ik vind het raar dat geen enkele van je genoemde coolers je XP 2100 niet fatsoenlijk zou koelen. :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 13:16:
Zelf toen een Q-tec koeling gekocht van 8,- (hehe lekker cheap-ass)
en kreeg hem op idle 50 graden!!! merkwaardig maar waar :)
Jah, dat had ik dus ook.. Die AMD stock cooling bleef maar op 60 graden idle, 75 graden stressed... :| Ik zag zo'n CoolerMaster cooling liggen, maar die was wel een beetje prijzig.. De Q-Tec was 7 euro, en nu idle 50 graden, stressed 56 graden..

Misschien is het bij jouw XP 2100 + een geval van slecht contact tussen je CPU en je mobo.. Ik heb vaak gemerkt bij cheap-ass systeempjes met cheap-ass mobos het vaak gebeurd dat als je de CPU in de socket plaatst, het niet altijd even goed contact maakt of goed blijft zitten.. Het kan ook gebeuren dat je cooler net de CPU een beetje scheef trekt (pootjes uit socket), men neemt dit soort dingen niet altijd waar, maar zelfs bij mijn ASUS A7V600 mobo werden met de AMD stock cooling pootjes scheefgetrokken, en neeh, dan heb ik de cooling er niet eens fout op gemonteerd..
Pagina: 1