Toon posts:

A64/P4 mobo met IDE RAID?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Probleempje, ik zit nu met een fantastisch setupje, athlon XP 2100, 512 RAM en 2 schijven in IDE RAID 0.

Maar ik wil eigenlijk wel een keertje upgraden naar of Athlon 64 of Pentium 4 zo rond de 3 Gigaherz. Het probleem is alleen dat ik alleen nog maar moederbordjes heb gevonden die SATA-RAID ondersteunen. En dus niet IDE-RAID.

Is er de mogelijkheid om mijn bestaande IDE-schijfjes in RAID te houden, bij een nieuw moederbordje, want kan er geeneen vinden....
iemand suggesties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Koop gewoon een IDE RAID controllerkaartje van dezelfde merk :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 09:27:
Maar ik wil eigenlijk wel een keertje upgraden naar of Athlon 64 of Pentium 4 zo rond de 3 Gigaherz. Het probleem is alleen dat ik alleen nog maar moederbordjes heb gevonden die SATA-RAID ondersteunen. En dus niet IDE-RAID.
Dan heb je niet goed genoeg gezocht. Ik heb een mobo dat ATA-RAID heeft. En de maker heeft heel wat meer bordjes met zulk een feature in de aanbieding.

Signatures zijn voor boomers.

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:42
Maasluip schreef op 15 maart 2004 @ 09:30:
[...]
Dan heb je niet goed genoeg gezocht. Ik heb een mobo dat ATA-RAID heeft. En de maker heeft heel wat meer bordjes met zulk een feature in de aanbieding.
Er zijn inderdaad nog zat moederborden met IDE RAID te koop.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23

Greyfox

MSX rulez

Asus p4?800 serie heeft dat

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Topicstarter
Ok laat ik het anders stellen...
Mijn voorkeur gaat uit naar Athlon 64...
Heb dus diverse reviews etc gelezen en daar waren wel genoeg moederborden getest. Maar die moederborden die ook een IDE-RAID controller hadden, waren gecombineerd met een SATA controller. Waardoor je alleen IDE-RAID schijf kan aansluiten als je ook een SATA schijf bij die RAID in zet...of sla ik de plank nu helemaal mis? 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je doelt op mobo's met de PDC20376 SATA RAID controller die één SATA»IDE geconverteerde kanaal heeft, dan sla je de plank niet mis ;)

Maar er zijn inderdaad zat mobo's met een IDE RAID controller. Veel chipsets zijn tegenwoordig standaard voorzien van een southbridge met RAID functionaliteit op de IDE kanalen, zoals bijvoorbeeld de VIA K8T800 chipset voor de A64. Mobo's met deze chipset zijn o.a. de Asus SK8V/K8V, MSI K8T800 NEO, Gigabyte K8VNXP, etc..etc.. Zie ook de websites van de mobofabrikanten B)

Maar bedenk dat je data niet behouden wordt wanneer je van RAID controller naar een ander merk (soms type) verandert. Backuppen dus :Y) Of, zoals eerder gezegd, koop een los PCI IDE RAID controllerkaartje van dezelfde merk, dan kun je de schijven zonder dataverlies overhangen. Maarja, wellicht boeit dataverlies niet zo, aangezien je toch RAID0 draait? :+

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 15-03-2004 09:47 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

ook een mooie complete MoBo..

• i865 chipset
• 6 memory bankjes
• SATA-Raid
• PATA-Raid
• SATA-IDE
• PATA-IDE
• Firewire
• USB 2 (4x achter, 4x headers op MoBo)
• Dual-Bios, Dual-Power, AGP-Pro

is de gigabyte 8PENXP. leuke prijs en lekker compleet.. HEEL erg compleet. als je voor de P4 setup gaat.. :9

sappig linkje naar giga-byte.com
picture!
Afbeeldingslocatie: http://tw.giga-byte.com/Motherboard/FileList/ProductImage/photo_8penxp_20_big.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door nIghtorius op 15-03-2004 10:46 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• pinodambini
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Heb zelf de MSI 875P NEO, daar zit ook ide raid op. Nooit problemen mee gehad. :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 15 maart 2004 @ 09:45:
Maar bedenk dat je data niet behouden wordt wanneer je van RAID controller naar een ander merk (soms type) verandert. Backuppen dus :Y) Of, zoals eerder gezegd, koop een los PCI IDE RAID controllerkaartje van dezelfde merk, dan kun je de schijven zonder dataverlies overhangen. Maarja, wellicht boeit dataverlies niet zo, aangezien je toch RAID0 draait?
ARG, en als ik nu weer een ASUS bordje koop met RAID, kan ik em dan gewoon overzetten?
Tering BalusC wat een schijt nieuws
:X
pinodambini,nIghtorius: allebei pentium bordjes...heb ik nie zoveel aan :)
btw:nooit problemen gehad met mijn RAID-0 config 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 15:11 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb een ASUS K8V Deluxe en draai met een IDE RAID1 en zie het hele probleem niet eigenlijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 15 maart 2004 @ 15:10:
Ik heb een ASUS K8V Deluxe en draai met een IDE RAID1 en zie het hele probleem niet eigenlijk.
IDE-RAID?? en zoja, daarvoor ook al RAID draaien?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja. Moest alleen Windows XP Pro opnieuw installeren (partitie 1) omdat er teveel veranderd was aan de hardware en tegen dat probleem zul jij ook vast aanlopen. Partitie 2 en 3 bleven uiteraard probleemloos werken. Wél een RAID1 configuratie.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
* DoubleD gaat voor zeker en dus een asus k8v deluxe, back-up de hele zooi op niet RAID HD en DVD's en hope's for the best..

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

IQM

Waarom denk je dat ik een losse Promise controller heb gekocht ? Dan hang ik mijn 4 schijven samen met de controller in mijn volgende computer. Even Windows opnieuw installeren en klaar !

Verwijderd

Topicstarter
Kom ik op de volgende vraag....windoos 64 of niet :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 16:03:
Kom ik op de volgende vraag....windoos 64 of niet :)
Daar is genoeg over te vinden. Het is een legale beta. Dat laatste is uiteraard niet zonder enig risico.

En het is >Windows<

ARME AOW’er

Pagina: 1