Zelfbouwboxen - MDF verven en randprofielen?

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo,

ik wil eindelijk (na 3 jaar ofzo) m'n zelfbouwboxen gaan verven maar nu weet ik niet precies wat ik nodig heb. (heb een Gamma, Formido, Praxis in de buurt!) :)

ik wil ze donkerblauw verven, in hoogglans (zoals op die Red Bull blikkies).

- welke primer en hoeveel lagen om t dekkend te maken?
- wat voor soort verf?
- op wat voor basis? (waterbasis etc.)
- hoeveel lagen verf?

de verf zelf moet er streeploos en zo glad mogelijk op komen te zitten. Ik ga daarom een roller gebruiken maar wat voor roller moet ik gebruiken? Ik heb hier eerder mee gewerkt maar bij het aanbrengen krijg je van die kleine luchtbelletjes wat je niet helemaal wegkrijgt. Met een kwast ga je strepen zien en gezien de omvang (HBD: 95*40*40cm) gaat dat lang duren. Ik weet wel dat je eerst met de kwast een dot verf moet uitsmeren en daarna met de roller moet 'gladstrijken' om een mooi effect te krijgen.

bedankt voor de moeite en alle suggesties zijn welkom!

Davy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02
Het schijnt dat je bij de Gamma speciale MDF-verf kan krijgen van het merk International. Misschien is dit grondverf. Als dat er op zit zou ik verf op waterbasis met een roller opbrengen en aflakken met een goeie brede kwast.
Het schilderen van je zelfbouwboxen is trouwens een mooie klus.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBsel op 15-03-2004 02:39 ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hallo, nog een vraag.....

de units zitten verzinkt in het 22mm dikke MDF hout maar de gaten zijn niet mooi rond zodat de rand rondom hapjes en andere onregelmatigheden vertoont. Nu zoek ik van die omlijstingen om dit te camoufleren maar in de winkel is niets te koop omdat je eenmaal vastzit aan de vorm van de unit, de maten etc. Nu wil ik zelf iets fabriceren van, het liefst, verchroomd aluminium wat tamelijk buigbaar is zodat ikzelf de goede vorm erin kan buigen. Het hoeft maar een dekkend randje te hebben van hooguit 1cm.

Iemand een idee wat ik hiervoor goed kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Als je trouwens last krijgt van bubbels/strepen, dan verf je te dik of is de omgevingstemperatuur te laag waardoor de verf geen tijd krijgt om uit te lopen.

Het beste resultaat krijg je door:
1) voorbehandelen (ontvetten/opschuren)
2) zo dun mogelijk 1 laag aan te brengen
3) goed laten uitharden (ik doe meestal gewoon wat langer als op de pot wordt aangeraden)
4) herhaal vanaf stap 1) totdat je tevreden bent over de dekking.

Dat je eerste laag ontzettend zuigt kun je voorkomen door een grondlaag of door je lak te verdunnen.

Ik kijk altijd even op een stukje afvalhout hoe de verf 'werkt' op het materiaal en hoe deze uiteindelijk opdroogd. Dit voorkomt veel teleurstellingen achteraf.

Zaag-onregelmatigheden kun je weghalen met een schaaf/vijl/schuurpapier. Los aluminium kun je vaak goedkoop vinden bij een metaal/schroothandel in allerlei maten.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-03-2004 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Voor het gladste resultaat kan je het beste gaan spuiten lijkt me.. Dat geeft het mooiste resultaat, zeker in hoogglans. Voorwaarde is dan wel dat je een goede ondergrond gebruikt. (gebruik het liefst spuitplamuur, en dan hetzelfde merk als de dekkende laag) Zorg ervoor dat je goed ontvet met ammonia of wasbenzine, en wees dan niet zo'n snuggere aap die er vervolgens nog weer met zn vette handjes aan gaat zitten.. Spuitplamuur goed schuren met fijn schuurpapier totdat alles mooi egaal is, en dan spuiten!! (tussen elke laag weer ontvetten natuurlijk he...)

Oh ja, spuiten heeft wel als nadeel dat je het eigenlijk alleen maar goed kunt doen bij een temperatuur boven ongeveer 10 graden...

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 22:43
Vergeet niet dat de kopsekanten van een MDF-plaat het meeste verf tot zich neemt, waardoor je wellicht enige kleurverschillen kunt krijgen. Deze kopsekanten moet je dus nog een keer gaan verfen om een mooi resultaat te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107110

kopse kanten van mdf hoef je niet extra te verven als je ze goed (korel 240 of hoger)
hebt geschuurd.
anders kun je ze ff met verdunde houtlijm insmeren
speciale mdf primer werkt ook goed
tussen elke laag met korel 240 ligt opschuren
en lakken met een KORTHARIGE roller, die kun je krijgen bij de echt verfhandel en dus niet bij de bouwmarkt (dit kost wel wat maar het resultaat :> )
als je toch bij die verfhandel bent koop dan ook goede lak kost ook weer wat meer maar het word veel straker
goed materiaal is echt het halve werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Kopse kanten sucken!

Ik heb bij mijn boxjes alles mooi strak gespoten, maar die kopse eindjes willen maar niet :'( Als ik weer tijd heb de hele boel maar weer kaal schuren en dan de KKanten maar proberen te plamuren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107110

Charly schreef op 15 maart 2004 @ 16:18:
Kopse kanten sucken!

Ik heb bij mijn boxjes alles mooi strak gespoten, maar die kopse eindjes willen maar niet :'( Als ik weer tijd heb de hele boel maar weer kaal schuren en dan de KKanten maar proberen te plamuren ofzo.
zie boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
Btw, let op als je die grondverf gebruikt met druipen e.d., als je grondverf eenmaal druipt geeft dat best een lelijk effect. Laat daarna de grondverf goed uitharden, ik gebruikte flexa speciale mdf grondverf, en daarna doe je de bovenlaag. Werk dun, doe alles een paar keer, en doe de kopse kanten netjes :P

Verder kan een stofvrije omgeving geen kwaad, anders zie je het stof zo zitten :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou als ze niet te groot zijn inderdaad gewoon spuiten. Als je dat in twee à drie lagen doet, krijg je het superstrak. Wel goed dun doen en in losse "vegen", dan krijg je geen druipers en een egale dekking. (absolute voorwaarde is wel zoals no_no_no zegt dat het goed netjes voorbehandeld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
misschien een domme vraag maar wat zijn de 'kopse kanten' ? 8)7
zijn dat de zijkanten van een plank?

ik zit er misschien over na te denken om ze naar een autospuiterij te brengen en ze daar van een paar stevige lagen te voorzien, ik denk dat het best cool wordt! Al heb ik geen idee van de prijs.

met de vele reacties en tips en truuks hier zal ik eens een goede verfwinkel bezoeken en wat mooie primer en verf uitkiezen. Wie weet heeft de persoon achter de balie ook nog verstand van eea en krijg ik nog meer wijze raad!

Mvg..... Davy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ik wilde ook een keer mijn eigen speakers maken :)
En ik had er toen formica voor gekocht ook in het blauw, dat moet je erop plakken en dan heeft het een harde toplaag. Het is niet zo makkelijk te krijgen had het toen gekocht bij een decor maker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Hmm da's ook wel een aardig plan ja. Je kan ze natuurlijk ook met gekleurde folie beplakken, maar dat is volgens mij net zo moeilijk om strak te krijgen als spuiten.

Formica zou idd makkelijker moeten gaan... best een idee eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91434

ik vraag me beetje offtopic af of je wat pics zou willen posten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een paar van mijn boxen geschilderd met gladde schuimrollertjes die na gebruik wegkunnen (uitspoelen is zo'n takke klus)

Twee laagjes grondverf (bijvoorbeeld flexa) en twee laagjes aflak, ik heb histor monodek gebruikt (zijdeglans) omdat niet al te erg stinkt (voor zover ik me kan herinneren) en de warme abrikozen kleur leuk stond bij de kozijnen :) je hebt ook korte harige lakrollers (ook in de bouwmarkt) die zijn iets duurder en op de trap werkte dat ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hallo, ben ik weer! :)

ik keek zoeven eens wat voor verf ze zoal bij de Gamma hebben en toen viel m'n blik op een mooi blauwkleurige HAMERSLAGverf. Iemand bekend met dit type verf? Ik heb eens bij iemand een subwooferkast gezien die daarmee was geverfd en het stond zeer mooi. Maar nu heb ik een vraag:

ik wilde eigenlijk die speciale MDF primer gebruiken maar die is er zo te zien alleen voor verf op waterbasis (acryl) maar de mooiere lakken zijn er meer op terpentinebasis, zeker de hoogglans versies. Weet iemand of die hamerslagverf ook op waterbasis is te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:58

voodooless

Sound is no voodoo!

Hamerslag verf is toch voor direct op ijzer of niet :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Check dit topic ff dan: Iemand ervaring met Hammerite?
Het kan schijnbaar wel, maar je moet engelengeduld hebben.

edit:
check de post-tijd van deze post en de post onder me :P React ff de weg kwijt?

[ Voor 26% gewijzigd door TheLemon op 16-03-2004 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

zoek het vorige topic over "nieuwe set voor Jag" eens op.. hij is aan de slag geweest hiermee en het was geen succes

ja zoiets ja TheLemon :+ :P

[ Voor 17% gewijzigd door Blamm op 16-03-2004 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
TheLemon,

ik krijg deze boodschap:

De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ow sorry, dat staat in Stuffis Generalis, waar je met je huidige aantal posts nog niet in kunt denk ik. Het topic komt hierop neer: een dikke laag hammerite erop, een paar weken! laten drogen en dan nog een laag erop. Geen shuimroller gebruiken, maar één met haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 09:41

BLN

Gemineye schreef op 15 maart 2004 @ 11:17:
Voorwaarde is dan wel dat je een goede ondergrond gebruikt. (gebruik het liefst spuitplamuur, en dan hetzelfde merk als de dekkende laag) Zorg ervoor dat je goed ontvet met ammonia of wasbenzine, en wees dan niet zo'n snuggere aap die er vervolgens nog weer met zn vette handjes aan gaat zitten.. Spuitplamuur goed schuren met fijn schuurpapier totdat alles mooi egaal is, en dan spuiten!! (tussen elke laag weer ontvetten natuurlijk he...)

Oh ja, spuiten heeft wel als nadeel dat je het eigenlijk alleen maar goed kunt doen bij een temperatuur boven ongeveer 10 graden...
Spuitplamuur is een hele goede tip! als je hebt geplamuurd(lellijke gaten wegwerken) moet je m gewoon in een paar lagen spuit plamuur zetten. Dan zuigt het materiaal neit meer en je krijgt(met goed schuren) een super gladde, egale bijna kunststof achtige ondergrond. Daarna kun je het eventueel naar de autospuiter brengen. Als je dan nog hoogglans wilt, moet je het veel aflakken met harde dikke blanke lak.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
heb hier op het forum wat threads afgespeurd en kwam zodoende op de site www.hammerite.nl terecht. Het kan op hout maar dan moet eerst een op acryl basis primer/grondverf worden aangebracht, en dat terwijl de hammerite zelf hoogstwaarschijnlijk een op terpentine basis goedje is; dat spul gaat de acryl onderlaag toch helemaal 'opvreten'? of zie ik hier iets verkeerd?

De user 'coob' heeft enkele foto's op dit forum gezet met zijn prachtige boxen die geheel in hamerslag zijn uitgevoerd en het resultaat is goed maar vraag me toch af waarom acryl en terpentine basis bij elkaar worden gebruikt?!

nu zie ik op deze site ook 3 typen hammerite staan: zijdeglans, hoogglans en hamerslag. Bedoelen ze hiermee dat de eerste twee niet de specifieke hamerslag structuur hebben en dat de 'hamerslag' type het dus wel heeft maar niet in hoogglans is uitgevoerd? ik zoek dus hamerslag in hoogglans, in zilver, grijs en donkerblauw (net als t bekend red bull blikje) :)

ik ga morgen es bij de Praxis kijken want de Gamma hier heeft alleen de kleuren blauw en zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41762

Als grondverf kan je ook kunstof grondering gebruiken. Heb bij praxis gewerkt :+
Pagina: 1