MSI K8T Neo geeft veel te lage voltages weer

Pagina: 1
Acties:

• Orangeman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:14
Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een Athlon 64 3200+
Alles werkte in 1 keer, ik heb nog geen enkele crash te verduren gekregen, pifast doet het, de 3d marks goeie scores, prime95 een half uur op prio 10 zonder mekkeren en UT2k4 loopt als een zonnetje. Ik heb 1 probleem: het moederboard geeft veels te lage voltages door aan de bios-uitlees-programmaatjes.

Core Center, Speedfan en Motherboard monitor geven het volgende aan:
+3.3 Volt lijn --> 2,85 V
+5 Volt lijn --> 4,46 V
+12 Volt lijn --> 11,37 V (zie pic)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~markr/voltages/voltages.jpg

De voeding is een spiksplinternieuwe Antec True Control 550W.
Bios mobo is v1.2 . Cool en Quiet werkt ook goed. In het bios zelf zie ik ook deze lage waarden staan voorzover ze weergegeven worden.

Alles werkt normaal en stabiel en ik weet dat moederborden er vaak naast zitten met weergeven van voltages, maar Core Center vindt vooral de waarde van de 3.3 V lijn letterlijk allarmerend laag.

Wie kan me helpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een stel progjes geven rare waardes aan :?

Heb je een multimeter?

Edit:
Tip trouwens, voortaan minder nadruk op screenies (progjes geven soms de raarste waarden aan) en meer nadruk op de waardes in BIOS zelf. Die horen niet weggestopt in een kleine alinea onder een of andere flitsende pic :o

[ Voor 85% gewijzigd door dion_b op 15-03-2004 08:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Mijn corecenter geeft ook te lage voltages aan.

VCore bijvoorbeeld staat op 1.55, maar wordt dan in het linkse window als 1.45 weergegeven. VMem wordt vaak ook 0.5 lager aangegeven.

Wat ik helemaal achterlijk vindt, is dat er vaak verschillende waarden in het middelste en het linkse window staan.

Werkt verder prima, maar ik heb geen vertrouwen in dat corecell. oc-en doe ik dus lekker in de bios, dan weet ik tenminste echt wat voor voltages ik heb :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

dion_b schreef op 15 maart 2004 @ 00:43:
Tip trouwens, voortaan minder nadruk op screenies (progjes geven soms de raarste waarden aan) en meer nadruk op de waardes in BIOS zelf. Die horen niet weggestopt in een kleine alinea onder een of andere flitsende pic :o
Je vergeet gemakshalve dat de waarden die weergegeven worden door dit soort programma's in 99,9% van de gevallen identiek zijn aan de waarden zoals die in het BIOS te vinden zijn.

Hetzelfde geldt voor de temperaturen die afgelezen kunnen worden. Er zitten op elk MB sensors en meetpunten die gebruikt worden. Het is niet zo dat nu ineens een programma zomaar nieuwe meetpunten en sensors 'ontdekt' en die gebruikt.

Het enige waardoor waarden fout kunnen zijn is door onjuiste instellingen in het betreffende programma.

Overigens heb ook ik wat vreemde waardes met name de 12 volt staat op 11,2 wat ik erg vreemd vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 15-03-2004 10:15 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Corecell geeft hier ook iets lagere volts weer dan speedfan etc.

De CPU temps van bv speedfan zijn ook verschillend dat die van CoreCell.
Dat ik ik op mn mijn systeem dus ook, weet ik niet welke temps te geloven :(

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat voor een waardes staat er in je Bios, dat is veel belangrijker. Mijn 12 volt lijn zou ook 11,3 zijn. In de Bios staat 11,7 en waarschijnlijk is het in het echt 12,0 volt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Orangeman
In het Bios staan zo'n beetje exact dezelfde waarden als wat de programmaatjes weergeven.

Ik heb geen multimeter, maar ga er denk ik wel een aanschaffen. Grote kans dat ik perfecte waarden daaruit kan halen, Antec staat daar vrij goed om bekend :) en alles werkt hardstikke stabiel.

Verwijderd

Probeer AIDA32 (heeft WinXP64 support, vandaar dat ik deze gebruik)

Die geeft bij mij (ook MSI K8T NEO) nette waarden en dat zou bij jou ook zo moeten zijn.

+3.3 V 3.25 V
+5 V 4.95 V
+12 V 11.92 V
-12 V -12.03 V
-5 V -5.25 V
+5 V Standby 5.02 V
VBAT Batterij 3.55 V

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 21:22 ]

• Orangeman
Mooi tooltje, heel uitgebreid

however, weer ongeveer dezelfde waarden:
+3.3 V 2.85 V
+5 V 4.49 V
+12 V 11.37 V
-12 V -11.95 V
-5 V -4.95 V
+5 V Standby 4.95 V
VBAT Batterij 3.28 V

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
De vierkante 12V connector wel goed aangesloten op moederbord?? (Ws. wel, just in case)

Loeibaar.nl

• Orangeman
Yep, het klemdingetje van de 12V blokje over het klemlipje, lijkt mij ook in orde :)

Verwijderd

Arjan B schreef op 15 maart 2004 @ 23:06:
De vierkante 12V connector wel goed aangesloten op moederbord?? (Ws. wel, just in case)
Als het goed is zal hij niet booten zonder iedergeval Asus mobo's niet...

Ik zelf vind dit iedergeval wel een beetje trickie

als het niet te veel moeite is en je hebt een andere voeding ter beschikking kan het geen kwaad om het ff te controleren want mischien draait hij nu stabiel maar je weet nooit wat er over 6 maanden kan geburen als meer spullen in je pc gaat stoppen..

wat heb je eigenlijk allemaal nog in je pc hangen?

Hoeveel HD's wat voor een video kaart ect...

• Orangeman
Ik heb er 1 IDE Hardisk in zitten, Radeon 9800 Pro, Dvd-Rom, terratec geluidskaartje en dat was het. Valt reuze mee dus. Ik kan morgen een multimeter lenen gelukkig.
Gisteravond heb ik nog geprobeerd om een oud moederboard er aan te hangen maar ondanks werkende fannetjes op het board wilde hij niet posten... Niet eens piepsignalen (Asus a7v).

• Orangeman
Opgelost. Alles werkt nu normaal, althans, alles werkte al normaal maar nu wordt het ook normaal weergegeven...

Wat heb ik gedaan: Ik heb een Antec True Control 550W en ik het het Control onderdeel van de voeding aangesloten en nu zegt Core Center en alle andere tooltjes netjes dat er 3.30 V op de 3.3 V lijn zit, 4.97 op de 5 V en 11.80 V op de 12 V. (sterker nog, na pielen met de control, 3.30 , 5.00 , 11.98)

Als je het control dinges er weer afhaalt, dan krijg ik de verkeerde waarden weer terug.

Lijkt me handig om te weten vooral voor mensen die met de UTFS hiernaar zoeken.

Voor de liefhebbers edit ik morgen deze post nog met waarden uit een goeie multimeter/voltmeter wat de voeding doet met en zonder true control.

Nu zorgen dat ik dat LELIJKE frontpanel ergens onzichtbaar kan monteren in mijn prachtig mooie Antec P160 :P

-Edit-
Een goeie voltmeter eraan gehangen en inderdaad als je het controlpaneeltje niet aansluit, scheelt je dat per lijn een halve volt! Mogen ze wel eens in de handleiding vermelden! Het ligt dus niet aan het moederboard maar aan de voedign. Achteraf moet dit topic dus in overige hardware staan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Orangeman op 19-03-2004 10:33 ]

Pagina: 1