[PHP/MySQL] zelfde data aan twee tabellen toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb de volgende twee database tabellen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
categories:
+----------+
| cat_id   | << auto_increment
+----------+
| cat_naam |
+----------+

categories_categories:
+---------------+
| cat_id        | << zelfde als cat_id in tabel 'categories'
+---------------+
| cat_parent_id |
+---------------+

De tabellen zijn in werkelijkheid uitgebreider, maar dat is voor de vraag hier niet belangrijk. Het probleem is als volgt: Ik heb een form gemaakt waarlangs iemand een categorie aan de boom kan toevoegen. Wanneer gesubmit, lees ik uit het form de volgende variabelen uit:

PHP:
1
2
$cat_name      = $_POST['cat_name'];
$cat_parent_id = $_POST['cat_parent_id'];

Vervolgens moet ik deze informatie in de twee database tabellen zetten. Hiertoe voer ik drie queries uit, te weten:

Categorie toevoegen aan 'categories' tabel:
PHP:
1
INSERT INTO categories (cat_id, cat_naam) VALUES ('', 'Adidas');

Vervolgens haal ik de informatie over Adidas op uit 'categories' om te zien welk cat_id (auto_increment!) eraan is toegekend:

PHP:
1
SELECT cat_id FROM categories WHERE cat_naam = 'Adidas';

Hier komt dan bijvoorbeeld '34' uit. Vervolgens voer ik onderstaande query uit, die de benodigde data aan 'categories_categories' toevoegt:

PHP:
1
INSERT INTO categories_categories (cat_id, cat_parent_id) VALUES ('34', '7');

Dit is natuurlijk ontzettend omslachtig en mijn vraag is hoe dit beter kan. Wie helpt mij op weg?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Beter de documentatie lezen dus. Op mysql.com kijken welke functies je (in je queries zelf) kunt gebruiken helpt ook wel

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Dit topic is gesloten.