Films converteren en op dvd zetten

Pagina: 1
Acties:

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-08 02:03
Hallo..

Ik ben nu bezig met het hercoderen van acvi films naar mpg2 films (dvd heeft mpeg 2 nodig) maar op de pc die ik nu heb duurt dat echt een eeuwigheid.. het is nu ongeveer 1 minuut film is 2 minuten hercomprimeren.

Ik heb op het moment een AMD athlon xp 2000+
512 MB DDR 333 MHz
200 GB hdd (1x 80 GB en 1x 120 GB)
kleurenkaart is FX 5200 128MB DDR
en ik gebruik Ulead software om te hercoderen en in dit geval gebruik ik Ulead DVD Workshop 2

maar mijn vraag is... hoe kan ik dit sneller krijgen? meer geheugen of meer cpu? of een combinatie ervan?

((dit is een vraag voor hardware maar ook wat software vandaar dat ik m bij de software heb gepost.. maakt eigenlijk niet veel uit.. hij hoort thuis in bijde catogorieen))

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:40

job

Ik zou zeggen start taakbeheer eens op.
Kijk hoeveel cpu en geheugen er gebruikt wordt.

een snellere cpu werkt zeker wel bij codering.
meer geheugen heeft denk ik niet heel veel nut.

• markg85
bij taakbeheer is het videoprogramma de grote cpu slurper.. die neemt alles wat ie kan krijgen... de rest heeft nog niet eens 1 procent.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 16:20

Snijkoek

Metal up your ass

Je zou kunnen kijken naar een snellere codec. Die zijn er wel. Nadeel is alleen vaak dat je kwaliteit achteruit gaat. Nero heeft overigens wel een snelle én goede mpeg4 codec in de Nero6 Suite gestopt

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Het converteren van een film duurt sowieso meestal vrij lang.
Ik heb vandaag ook een DivX film naar Mpeg2 ge-converteerd met TmpgEnc, en was met een film van nog geen 1,5 uur ook langer als 3 uur bezig.
Mijn specs (in het kort): P4 @ 2,53 Ghz, 512 MB DDR, Ati9600 (256 MB)
Het zal vast wel helpen als je je CPU zou vervangen door en XP3000+ ipv een 2000+, maar het zal nog steeds vrij lang duren om een film te converteren.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Reken er maar op dat dit een langdurig proces is. Ikzelf heb ook al enkele avi's (zowel DivX als Xvid) omgezet naar DVD (MPEG2) en het hele hercomprimeren van de video alleen al (de audio doe ik apart) duurt bij een film van plm. 100 minuten al gauw een uurtje of 8.

Heb hier een Athlon XP2000+ met 1 GB DDR RAM.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46

e1f

Aan mpeg4 heb je alleen helaas niet zoveel wanneer je dvd's wilt gaan maken. Coderen kost gewoon een hoop processorkracht, niks aan te doen... Intel is over het algemeen iets beter hierin dan AMD. Als je't sneller wilt hebben kan je gaan voor een externe decoder of kaart, die er speciaal voor gemaakt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door e1f op 14-03-2004 23:34 ]

• markg85
e1f schreef op 14 maart 2004 @ 23:34:
Aan mpeg4 heb je alleen helaas niet zoveel wanneer je dvd's wilt gaan maken. Coderen kost gewoon een hoop processorkracht, niks aan te doen... Intel is over het algemeen iets beter hierin dan AMD. Als je't sneller wilt hebben kan je gaan voor een externe decoder of kaart, die er speciaal voor gemaakt zijn.
Maar kost dat niet ontzettend veel dan ??? veel vind ik al wanneer het rond de 300 euro gaat zitten voor zoiets.. en kan je zo`n kaart ook updaten naar nieuwe sofrware of blijft het altijd de standaart codec die er vanuit de fabriek inzit?? een site met wat info over dat zou ik erg leuk vinden :) liefst nederlands :P

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Superhuuper schreef op 14 maart 2004 @ 23:32:
Ik heb vandaag ook een DivX film naar Mpeg2 ge-converteerd met TmpgEnc, en was met een film van nog geen 1,5 uur ook langer als 3 uur bezig.
Tsja, en dan maakt het OOK nog uit op wat voor setting je je film hercodeert !
- CBR (constant bitrate)
- 2-pass VBR
- CQ (constant quality)

Het meest tijdrovend is voor zover ik weet 2-pass VBR omdat de hele film dan in 2 complete bewerkingen doorlopen wordt waarbij de eerste keer de hele film geanalyseerd wordt op rustige en intensieve/drukke scenes, en de tweede keer pas daadwerkelijk geconverteerd wordt.
CQ is een vorm van VBR waarbij samples van de film met een bepaalde kwaliteit-setting geconverteerd worden. Van te voren berekent het programma hoe groot de datastream na conversie moet worden en na de sample geconverteerd te hebben op een bepaade kwaliteit-mode wordt gekeken hoe dicht het bereikte resultaat bij het gewenste resultaat zit. Het programma gaat dan diezelfde sample net zo lang met verschillende CQ waardes converteren tot de gewenste grootte overeenkomt met de bereikte grootte, waarna de hele film met die CQ waarde geconverteerd wordt.
Tsja, en CBR is natuurlijk het snelste maar ook kwalitatief het minst goede.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Films bewerken kost je PC veel tijd en als je dit snel wilt doen kan je beter in de winkel de DVD kopen.

Ook het instellen van de diverse settings kost je een hoop tijd om het een en ander te lezen over het hoe of wat en wanneer, je kan een videobewerkingskaart kopen die dit soort encoden ook zelf kan en de drivers en progjes hiervoor zullen ook met hun tijd mee gaan.

Het avi naar mpeg zetten doe ik meestal in de nachturen of als ik aan het werk ben en de PC niet nodig heb.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

ik heb zelf P4 2800 mhz met 800 fsb en 512 mb en het duurt bij mij ook erg lang. dus snellere cpu zal wel helpen maar niet in de trant van "goh dat ging snel". tis gwoon een "mhz"vretend om een film te bewerken

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 23:52 ]

• markg85
het hercoderen wil wel aardig lukken maar het is zo traaaaggg... ik zal het de komende tijd maar in de avond uurtjes moeten doen :(

Waarom moet dat eigenlijk allemaal zo lang duren? een pc kan toch miljarden berekeningen per seconden doen?

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
markg85 schreef op 15 maart 2004 @ 00:08:
het hercoderen wil wel aardig lukken maar het is zo traaaaggg... ik zal het de komende tijd maar in de avond uurtjes moeten doen :(

Waarom moet dat eigenlijk allemaal zo lang duren? een pc kan toch miljarden berekeningen per seconden doen?
Ik doe het vrijwel altijd in de avonduren, TmpgEnc heeft een functie ingebouwd, waardoor je de PC automatisch kan laten afsluiten als het converteren klaar is. Kun je gewoon gaan slapen, pc gaat na een uurtje of 3 uit, en de volgende morgen kun je je film gaan kijken :Y)

Verwijderd

720x576=414720 pixels per frame en dat dan weer x25 per seconde=10.368.000 berekeningen voor 1 seconde video.
En dan ga je er van uit dat voor iedere pixel er maar 1 berekening gedaan hoeft te worden, en dat is niet zo, het zijn er meer,veel meer....
Helemaal als de bron bv een divx is die niet het correcte formaat heeft, er moet dan ook nog opgeschaald worden in resoluitie.
En dan is er ook nog de audio, deze kan ook in het verkeerde formaat zijn waardoor deze ook moet worden omgerekend....

Koop een dualbak, iets met 2 x 3 Ghz en je kunt waarschijnlijk op realtime dvd coderen in een goede kwaliteit.
Geduld is een (goedkope) schone zaak....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 00:24 ]

Pagina: 1