[OC] Laat die A64 HTT bussen maar zien

Pagina: 1
Acties:

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Beetje opgenaaid door SynGrow ben ik m'n HTT bus maar eens gaan tweaken. Ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat jullie aan HTT neer weten te zetten. Dus laat maar zien die resultaten... >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/htt.jpg

Benchmarks draaien schiet niet op met deze settings. Het mem draait veel te langzaam om een lekkere pifast of whatever neer te zetten, en m'n proc kan ook nog wel harder, maar dit is gewoon het maximale resultaat dat ik uit m'n bus krijg.

Nog wat specs:

LDT staat op 2x
Gigabyte K8N Pro
3.1 op het mem
mem divider in de bios op 133

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 14-03-2004 23:20 ]

Verwijderd

Dude sick, voor zo ver ik begrijp maakt het dus niet uit wat voor dividers/multiplier je gebruikt.

Ik mag dus best mijn A64 op 4x xxx zetten?

Helaas werkt mijn moederbord voor geen meter mee, maar ik zal morgen eens kijken wat ik kan doen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Dus hieruit kun je opmaken dat de PCI en AGP snelheid te maken heeft met de geheugensnelheid of niet?

• YoupY
De agp snelheid is gelockt en kun je verder ook helemaal zelf bepalen. Hoe dit met de pci zit weet ik echter nog steeds niet zeker.

De mem divider is in ieder geval afhankelijk van de cpu snelheid, de multi en wat je in de bios hebt ingesteld. Bij een 100 of 200 divider wordt netjes 2:1 of 1:1 gebruikt maar wanneer je 133, 150 of 166 instelt in de bios dan wordt er cpu / x gedaan, waarbij x veranderd als je de waarde in de bios instelt, maar ook als je de multi verandert. Bij 275 x 10 en 166 divider wordt het mem gemaakt door cpu / 12, maar als je dan je multiplier veranderd naar 9x dan wordt de memsnelheid bepaald door cpu / 11.

Het zou best wel eens kunnen dat met de snelheid van het HyperTransport gebeuren hetzelfde aan de hand is. De snelheid van die bus wordt in ieder geval bepaald door HTT x LDT. Nadeeltje van de NF3 chipset is dat deze bus nooit veel hoger kan komen dan 600 a 700 mhz. Met 4 x (LDT) 200 boot die plank gewoon niet.

Hoe de pci daar nu van afgeleid wordt vraag ik me ook af...

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

Dus in theorie had je je geheugen nu op 700 mhz kunnen laten lopen :? mits je geheugen modules het trokken en je mobo .. :P

Verwijderd

HTT is toch net zoiets als fsb

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 18:21

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

HTT = de snelheid tussen ram en cpu en hoe hoger hoe beter :D :D

Zal morgen eens een gooi doen naar het hoogste resultaat ;)

Turn it off and on again.

Verwijderd

Leuke test, Youpy, maar je neemt onnodig veel risico de boel om zeep te helpen, het verhogen van het HTT voltage en gigahoge HTT snelheden hebben al enkele chips naar de eeuwige jachtvelden geholpen. :'(
Lees hierover op XtremeSystems.

Veel meer interesse heb ik in HTT 1:1 met het geheugen, tot nu toe haalde ik 10x257MHz 1:1 met 3.26V Vdimm. ;)

Zoals je zelf al zegt heeft die hele hoge HTT geen nut voor benches, bovendien moet je met je LDT instelling naar 2 of 1, dat bevorderd de boel ook niet echt.

Maar wel stoer om te zien, zo'n hoge "FSB". :*)

Verwijderd

SmokeyTheBandit schreef op 15 maart 2004 @ 08:41:
HTT = de snelheid tussen ram en cpu en hoe hoger hoe beter :D :D

Zal morgen eens een gooi doen naar het hoogste resultaat ;)
HTT is niet de snelheid tussen je RAM en CPU maar tussen je CPU en je chipset/AGP tunnel.

Geheugensnelheid is ook niet afhankelijk van je HTT maar van je CPU snelheid.
Je geheugen zit rechtstreeks gekoppeld aan je CPU dmv de interne geheugencontroller.

;)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
ik zie door de bomen het bos even niet...
wtf is er met de FSB gebeurt bij amd64? :? Is de HTT bus daarvoor in de plaats gekomen?

[ Voor 28% gewijzigd door geez op 15-03-2004 08:53 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

geez, vanwege oa de geïntegreerde memcontroller hebben AMD64 systemen (Opteron, Athlon 64 (FX)) geen fsb meer, maar een zogenaamde HTT bus :) Als je je even in de achterliggende techniek verdiept, snap je het al snel genoeg. Is zeer interessant hoe het werkt, en zoals YoupY laat zien valt er best nog wat aan te tweaken :*)

LinkedIn
Instagram

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 08:50:
[...]

HTT is niet de snelheid tussen je RAM en CPU maar tussen je CPU en je chipset/AGP tunnel.

Geheugensnelheid is ook niet afhankelijk van je HTT maar van je CPU snelheid.
Je geheugen zit rechtstreeks gekoppeld aan je CPU dmv de interne geheugencontroller.

;)
fout en nog eens fout. AGP tunnel?? :?

HT is de bus tussen de CPU en chipset.
Geheugen is niet rechtstreeks gekoppeld aan de on-die memory controller, maar eerst naar de chipset en dan weer met Hypertransport naar de CPU.
Dus als je de HTT opvoerd heb je sneller communicatie tussen de CPU en chipset (geheugen valt daar ook uiteraard ook onder)

----
Erg leuk dit :)
Zonder vmods op de chipset kan je makkelijk 300-340MHz halen.
Hoogste wat ik heb gehaald ik 330MHz op een AN50R.

[ Voor 19% gewijzigd door Kakaroto op 15-03-2004 09:39 ]

• YoupY
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 08:43:
Leuke test, Youpy, maar je neemt onnodig veel risico de boel om zeep te helpen, het verhogen van het HTT voltage en gigahoge HTT snelheden hebben al enkele chips naar de eeuwige jachtvelden geholpen. :'(
Lees hierover op XtremeSystems.

[...]
Voor zover ik gelezen heb valt het wel mee het hoge HTT snelheden.

Ik ben wel bekend met dat een te hoog HTT of mem voltage je proc kan slopen, en dat het meestal het spiken van je Vddr is dat de proc kan slopen, maar hierover heb ik nog niet veel gelezen, behalve dat bowman er een aantal gesloopt had door een te hoog chipset voltage op een chaintech plank.

't is verder ook niet zo dat je helemaal niets aan zo'n hoge HT bus zou hebben, aangezien ik m'n mem weer een stuk verder kan krijgen door bv 9 x 330 te draaien dan 10 x 275.

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Mijn hoogste HTT tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://www.voidyourwarranty.nl/images/misc/map%20voor%20scores%203dmark%20,pifast,%20etc/344.JPG

Dit is uiteraard ook niks om mee te benchen. LTD is hier 2x

Als ik bijvoorbeeld 2400/2500mhz wil draaien met het mem op DDR460 houdt het bordje er rond de 330 al mee op :/

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Kakaroto schreef op 15 maart 2004 @ 09:23:
[...]

Geheugen is niet rechtstreeks gekoppeld aan de on-die memory controller, maar eerst naar de chipset en dan weer met Hypertransport naar de CPU.
Dus als je de HTT opvoerd heb je sneller communicatie tussen de CPU en chipset (geheugen valt daar ook uiteraard ook onder)

----
??? Jouw informatie is schijnbaar nogal anders dan de mijne?? :Y)
Een AGP tunnel is de "voormalige Northbridge" die rechtstreeks op de HyperTransport link staat.
NF3 heeft dit niet, die werkt met slechts 1 chip maar de chipset van Via heeft bijv wel zo'n AGP tunnel.

Als mijn info niet juist is dan klopt het verhaal wat in Hardware.Info magazine#4-2003 staat niet en dat lijkt me sterk.

Doe eens een Sandra mem bandwidthtest met LDT op 2,5 en dan op 2.....verschil?
Denk het niet. ;)

Wat hoge HTT betreft, Kunaak hielp een chip om zeep door een HTT te draaien van iets van 350MHz en idd Bowman en ook Mr Icee hebben er al een aantal gekilled.

Misschien ben ik wat te mieterig maar een chip van €450,- houd ik liever wat langer heel.

Watvoor memsnelheden haal je nu dan YoupY?
Je draait toch niet 1:1? :9

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:37

Gamer

Electrified

heb hier een 365 gehaald, maar screentje zit nu nog op de A64 setup.
als hij nog eens opgestart is, post ik het hier wel.
dus mijn huidig resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gamer/A64/350.JPG

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Gamer schreef op 15 maart 2004 @ 18:52:
heb hier een 365 gehaald, maar screentje zit nu nog op de A64 setup.
als hij nog eens opgestart is, post ik het hier wel.
dus mijn huidig resultaat :

[afbeelding]
Nice, met standaard chipset voltage? Is dat op je AN50R?

[ Voor 12% gewijzigd door Kakaroto op 15-03-2004 19:30 ]

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:37

Gamer

Electrified

yep, nog geen mods.
voor we vertrekken naar Cebit, komt er nog iemand een voltmodje doen op die Shuttle + ATi, verwacht maar een hogere HTT :)

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Gamer schreef op 15 maart 2004 @ 19:59:
yep, nog geen mods.
voor we vertrekken naar Cebit, komt er nog iemand een voltmodje doen op die Shuttle + ATi, verwacht maar een hogere HTT :)
Hogere HTT door Vmodje?
Dat moet je me eens uitleggen, je gaat toch geen Vmod doen voor het HTTvoltage?

• YoupY
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 18:40:
[...]

[...]

Misschien ben ik wat te mieterig maar een chip van €450,- houd ik liever wat langer heel.

Watvoor memsnelheden haal je nu dan YoupY?
Je draait toch niet 1:1? :9
Je bent gewoon een watje ;). Tuurlijk niet dus, ik kijk ook wel uit om deze proc te slopen. Die dingen kosten mij eigenlijk ook wat teveel knaken, al had ik wel erg hard de neiging deze week om er een 3200+ bij te halen. Eerst maar eens zien hoe 't met m'n radeon afloopt :9.

Mem snelheden die ik haal stellen niet echt veel voor. Ik haal maximaal zo'n 240 op 5-2-2-2 met 3.1V en dat is dan dus meteen een crash daarna als ik iets wil doen in windows. 24/7 draai ik 229 (2750 / 12) met een 166 divider dus.

Om nog harder te gaan zal ik die diode mod eens moeten doen en de Vbt zal me ook nog wel wat gaan helpen denk ik. Atm wil m'n Vddr niet hoger dan 3.1. Daarboven heb ik last van de OVP of een te lage Vbt, aangezien m'n sys er dan meteen mee kapt, ondanks dat ik m'n 3.3 op 3.6 heb staan.

Volgens mij heeft verder de snelheid van m'n pci er ook nog wat mee te maken, al heb ik zo geen id hoe dat precies in elkaar zit.

Niet echt spectatulair dus...

Maar als het goed is krijg ik deze week nog een shuttle terug van RMA. Eens zien wat die wil doen. 1 plank blijft dan gewoon hier liggen voor backup, of ik knal 'm in een servertje als ik toch nog die 3200+ ga halen >:)
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 20:28:
[...]

Hogere HTT door Vmodje?
Dat moet je me eens uitleggen, je gaat toch geen Vmod doen voor het HTTvoltage?
Er zijn er wel een aantal. Voor de ASUS K8V is er een mod voor het chipsetvoltage en voor een andere nf3 plank ook (weet zo niet meer precies welke)

Verwijderd

Hmm, ja 3.1Vdimm is ook niet echt bijzonder, zeker als je 3.3v rail op 3.6V staat!
De Shuttle is wat dat betreft een stuk eenvoudiger, gewoon de Vdimm van de 5V rail!

Wel uitkijken als je gaat Vmodden, de eerste slagen aan de pot gebeurd er weinig maar dan gaat het ineens steeds sneller.

Als je je Shuttle gaat Vmodden zou ik zeker de Mickey Mouse methode met 2 potmeters gebruiken, zo heb je 30 slagen voor 2K ipv 15, dus beter in te stellen.

Van spikes heb ik echt 0,0 last gehad, de Vdimm liep gewoon heel netjes rustig op, meer dan 3.26V heb ik er nog niet op gehad (watje :+ ), dit was al genoeg voor 257MHz.

Heb je al eens op de site van Macci gekeken voor mods voor je Gigabyte bord?

• YoupY
Meer dan 3.2 heb ik er tot nu toe ook nog niet doorheen gejaagd, was echter wel op m'n K8V nog, daar wou 't mem zonder probs 240 doen. De nForce chipset presteert wat dat betreft toch wat minder.

De site van macci ken ik idd. Mods voor de Gigabyte A64 plank heb ik in m'n favo's staan.

offtopic:
Voeg me eventueel toe bij msn, als je dat wilt. adres staat ergens in m'n profiel

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
mensen k weet niet maar youpy draait nu 2x 355 = 710 mhz. Standaart van Nforce is 3x200 = 600 en via 4x200 = 800. Ik weet niet maar het lijkt me dat 2x355 niet veel sneller zal zijn dan de standaart via. Zelf draai ik 2.5x266=665.

In dat opzigt gaan die p4's harder die willen wel 300 fsb = 1200 mhz quad pumped :) mischien dat de Nforce 3 250 meer HTT toelaat anders zal de limmit denk ik bij de cpu liggen of onderdelen van de HTT bus.

Me heatsink van de Nb lag er laats btw af @ stressed werd i nog maar 34c gewoon zonder sink alleen airflow van de kast zelf. dus die nb doet niet echt veel ( nf3 150 ) en 266 @ 3x is een echte no go mischien wel @ hoger NB voltage nu nog standaart.

[ Voor 56% gewijzigd door Astennu op 15-03-2004 21:42 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Ik denk niet dat die HTT snel een bottleneck zal gaan vormen.
Kijk bijvoorbeeld naar Stinger, die 30K 3d marks draaide, noodgedwongen met LDT op x2!!

Volgens mijn informatie heeft de HTT link geen invloed op de snelheid waarmee de CPU met het geheugen communiceert, volgens mij toch wel de bus die de meeste data over en weer stuurt.

Wel gaat alle data van de AGP bus over de HTT en voor de rest de devices die "vroeger" aan de Southbridge hingen.

Geen wonder dat de "Northbridge" niet zo warm wordt, de data die van en naar het geheugen loopt, gaat nu niet meer via de NB.

offtopic:
YoupY, zal je toevoegen op msn zogauw ik weer op msn kan, m'n ISP heeft wat problemen met de server. ;)

Verwijderd

Kakaroto schreef op 15 maart 2004 @ 09:23:
[...]

----
Bij een HTT bus bestaan idd "tunnels" ja. Er is namelijk geen southbridge en dus moet je wat he ;)
By using a narrow but high speed bus we see advantages such as easy routing, low power consumption and easy implementation. The latter is probably the most important as AMD need the motherboard manufacturers to support their new processor as soon as it comes out. By glancing at the popular motherboard makers that looks to be a certainty. HyperTransport is versatile too, allowing other buses like PCI, PCI-X to be connected through the use of 'tunnels'.
Dus PCI, PCI-X, AGP en meer van die grappen zitten op de HTT bus dmv tunnels.

Afbeeldingslocatie: http://images.ukgamer.com/previews/a64/tunnel.gif

Afbeeldingslocatie: http://images.ukgamer.com/previews/a64/agp.gif

Bij mijn weten is de communicatie tussen mem en CPU op zichzelf staand door de memcontroller in de CPU en heeft dus helemaal geen bal te maken met de HTT bus (maar daar ben ik nog niet helemaal uit).

Edit:

HTT Host is dus de A64 cpu :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 15:52 ]

Pagina: 1