Ja, je hebt gezegd dat je blij moet zijn als het kind gezond is. Dat impliceert dat mensen die het geslacht uit willen zoeken dat blijkbaar niet zijn en het is een impliciet moreel oordeel.
Ik wil alleen aangeven dat mensen die niet volgens de zgn. ideale standaard (meisjes/jongens in dezelfde numerieke verhouding) kinderen hebben niet meer of minder gelukkig zijn.
Dus zouden ze ook niet minder gelukkig zijn als ze een jongetje en een meisje uit konden zoeken. Waarom ben je daar tegen, als niemand er minder gelukkig van wordt? Waarom moeten er persé gezinnen met vier jongetjes of meisjes blijven?
Alleen, als je zo gaat denken, komen er misschien wel helemaal geen kinderen meer.
Dat lijkt me niet problematisch.
Ik geef daarover mijn mening, of iemand het zich verder aantrekt is zijn zaak. En waarom denk jij dat ik er vanuit ga dat iemand die het geslacht van zijn kind wil bepalen geschift is? En dat ik blij ben om dat te vertellen? Staat niet echt in mijn post toch? Ik ben het er niet mee eens, dat is mijn mening en die verkondig ik hier.
Je bent het er niet mee eens, maar wat je ter ondersteuning doet is beweren dat je blij moet zijn dat je uberhaupt kinderen moet krijgen, waarmee je impliceert dat dat niet zo zou zijn bij mensen die het geslacht uitzoeken en dat lijkt me flauwekul. Als ik het geld heb een Jaguar te kopen, dan ben ik niet opeens minder tevreden over het feit dat ik uberhaupt een auto kan kopen. Bovendien beweer je dat het egoistisch is het geslacht te willen kiezen, zonder onderbouwing. Door geen argumenten te geven komt het over alsof het allemaal maar doodnormaal is dat je er zo over denkt en dat de rest maar een beetje dom is dat ze niet begrijpen waarom jij gelijk hebt. Het punt is dat het hier geen theekransje is, waar je je mening een beetje kan verkondigen. Er wordt niet gevraagd om je mening, er wordt gevraagd om argumenten. Dat kan allemaal heel speculatief zijn, maar je opvattingen komen ergens vandaan en alleen het weergeven van die opvattingen is zinloos, want er is geen discussie over mogelijk. Zoals jij hier verkondigt dat het egoistisch zou zijn, moet ik al heel fundamenteel egoisme in zijn algeheel gaan bestoken, omdat jij geen specifiek argument hebt gegeven waarom dit egoistisch is. Egoisme impliceert dat mensen iets voor zichzelf ten koste van anderen doen. Wat is dat dan in jouw ogen in deze situatie?
Het feit dat ik misschien nogal moralistisch schijnt over te komen is omdat ik de andere kant van kinderen krijgen heb meegemaakt, waarbij gezondheid helemaal niet zo vanzelfsprekend bleek te zijn, en waarbij ik erg blij moet zijn dat mijn dochter het uiteindelijk heeft gehaald. Veel mensen doen erg gemakzuchtig over het krijgen van kinderen. De geslachtkeuze is iets van ondergeschikt belang, in mijn ogen.
Natuurlijk is het van ondergeschikt belang, dat staat ook helemaal niet ter discussie. De vraag is niet of het in de Rechten van de Mens opgenomen moet worden dat je het geslacht van je kind kan kiezen. De vraag is enkel, heel simpel: als we de mogelijkheden hebben, zijn er dan redenen dat niet te doen? Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat mensen die het geslacht van hun kind best zouden willen bepalen, desnoods om aan een idioot ideaal te voldoen, minder van hun kind houden of minder om diens gezondheid geven en in feite spreek je een moreel oordeel over die mensen uit door je zo over ze uit te laten. Dat vind ik niet gerechtvaardigd.
Maar Confusion, heb jij eigenlijk kinderen? En dit bedoel ik absoluut niet hatelijk. Ik denk dat mensen met kinderen dit onderwerp anders bekijken dan mensen zonder kinderen, vandaar dat ik mij dit afvraag.
Ik heb geen kinderen, maar ik heb geen enkele behoefte het geslacht van eventuele toekomstige kinderen te bepalen.
En dan kan je wel een rationele discussie gaan voeren over het feit of het wel of niet etisch is om van te voren het geslacht te bepalen, wat ik als argument aanvoer is dat het eigenlijk niets uitmaakt, een jongen of een meisje.
Als dat niet uitmaakt, waarom maakt het dan wel uit of iemand het geslacht
gekozen heeft? Als het niet uitmaakt, waarom dan niet toestaan dat mensen irrationeel zijn, idiote dingen willen als het bepalen van het geslacht van het kind, maar aangezien het geen kwaad kan: ach, laat maar toe.
[
Voor 7% gewijzigd door
Confusion op 16-03-2004 01:29
]