Polar en UV filter niet meer los te draaien...

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 16:56
HELP! Ik krijg mijn filters niet meer van elkaar af. Ik heb zo ongeveer mijn vingers al opengesneden door het scherpe schroefdraad. :( :(

Hier een foto van de filters aan elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.grob/filters.jpg

Ik durf niet een schroevendraaier ertussen te zetten... geprobeerd met een doek en/of elastiek/rubber om het los te draaien, maar het lukt me gewoon niet. |:(

Heeft iemand een tip hoe ik deze filters los kan schroeven?? Ik heb ze nog niet zo lang en waren mij iets te duur om ze direct in de bankschroef te zeten of met een tang alles te beschadigen... Of is het slimmer om ze gewoon aan elkaar te laten zitten?

Ik krijg gewoon geen grip op het UV filter. Het geribbelde deel tussen de filters hoort bij het polarisatie filter omdat die draaibaar is...

Please help !

Als ik maar een beetje kan computeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Probeer de binnen ring van een van de lensen los te draaien, daardoor
kan je meer grip krijgen op een van de twee, of anders bij alle twee.
Dat is het enigste wat ik voor je kan bedenken. ( Die kunststof ring in het midden)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

eentje warmstoken met een föhn en dan proberen? Geef je geen garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Komt inderdaad waarschijnlijk door een temperatuursverschil met toen je ze op elkaar hebt gezet. Was het toen warmer of kouder dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien als je het setje in de ijskast doet.
Goed koud laten worden en dan (met je handen) alleen het uv-filter opwarmen. Misschien dat hij dan weer los komt. (warm zet meer uit dan koud).. :)

suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Komt me verdraaid bekend voor....

Ik heb het wel eens geprobeerd door het geheel weer op m'n camera te schroeven.... strak.... maar uiteraard door alleen het UV-filter vast te pakken tijdens het vastschroeven. Dan nog een keer proberen je polaroid los te halen....

* WFvN heeft die ellende ook wel een paar keer gehad maar gelukkig wel weer los gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Er zijn filter tangen... die zet je op je filter en dan heb je grip op je filter.
bij ons in de zaak hebben we d'r 1 hangen... ze bestaan iig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 10:19
Als die tangen bestaan, zou ik gewoon ff bij een fotograaf langslopen en ff vragen. Als je hem/haar liev aankijkt, wil hij/zij je vast wel helpen.

Met warm en koud klooien zou ik in ieder geval niet doen. Risico is veel te groot dat het zooitje knapt. En dat kost je meer dan een ritje fotograaf.

[ Voor 35% gewijzigd door -W0kk3L- op 15-03-2004 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 16:56
-W0kk3L- schreef op 15 maart 2004 @ 20:01:
Als die tangen bestaan, zou ik gewoon ff bij een fotograaf langslopen en ff vragen. Als je hem/haar liev aankijkt, wil hij/zij je vast wel helpen.

Met warm en koud klooien zou ik in ieder geval niet doen. Risico is veel te groot dat het zooitje knapt. En dat kost je meer dan een ritje fotograaf.
Zo denk ik er ook over. Ik heb em inderdaad wel koud gemaakt met cold spray. Maar ik ga er dit weekeind gewoon ff mee naar de fotograaf. Iets te veel risico.. :)

Anyway bedankt voor alle tips! Als ik DE oplossing heb, zal ik die zeker hier ff posten.

Als ik maar een beetje kan computeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Misschien als je de filters op een rubber mat legt en dan met een andere rubber mat en een plank dr op druk uitoefenen en voorzichtig draaien. Misschien dat dat werkt.
Een bankschroef of een ander niet fijn regelbaar klem apparaat zou ik idd ook niet proberen.

Sterkte!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een tip voor de volgende keer: nooit twee filters over elkaar heen doen. Dat heeft geen enkele zin.

Overigens, als je filters vast/los draait kan je het beste je vlakke hand op het filter leggen en dan draaien. Dan knijp je niet in het filter (op die manier de ring 'ovaal' makend) en gaat het draaien makkelijker.

Succes trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 10:19
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 13:45:
En een tip voor de volgende keer: nooit twee filters over elkaar heen doen. Dat heeft geen enkele zin.
Niet helemaal mee eens. Het hoeft namelijk niet perse een UV en een POLAR te zijn. Ik heb een polarfilter en een beschermglas op elkaar zitten. Zo bescherm ik ook mooi het polar filter. Die kleine glaasjes zijn al kwetsbaar genoeg voor krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kost je wel tweeëneenhalve stop :) en kost aardig wat centjes om een lens te kopen die dat verschil opheft :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Welnee, zo hard gaat dat helemaal niet. Een polarfilter kost je een (halve) stop omdat je de helft van het licht wegfiltert. Met (bijvoorbeeld) een UV-filter filter je maar zo'n klein stukje van het spectrum dat je dat niet (amper) gaat merken in je belichting.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, valt dat ff tegen :) Doe maar eens een lichtmeting met en zonder pola. Zul je zien dat het al gauw 2 á 3 stops is.
Overigens, met een halve stop verlies je een kwart van je licht, met een hele stop de helft.

Ook UV filters filteren meer licht dan je denkt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Een polfilter filtert 2 stops op zn max. Moet je maar eens draaien als je een lichtmeting doet. Maarja, de kleuren worden wel veeeel mooier in de felle zon.

De meeste mensen hebben ook standaard een uv filter op de lens als bescherming van de lens zelf.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
En toch moet je hem even in de diepvries leggen. Je doet hem in een diepvrieszakje (liefst met zoveel mogelijk lucht eruit), wacht een tijd (zeg een uur ofzo). En dan moet dat lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dat probleem ook regelmatig met mijn Hama pola op de adapter van mn fuji 602z.

1 oplossing voor: trekken en draaien tegelijk!

in elke hand dus een filter, bij de pola op de vaste ring. Trek de filters "uit elkaar" en draai tegelijkertijd los. Dit helpt ALTIJD als de mijne weer eens vast lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96023

Ik weet niet of het slecht is voor de filters maar een beetje wd40 doet wonderen.
Pagina: 1