[2 monitoren] Hoever van elkaar plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een Philips 201b40 :) Daarnaast heb ik een Tulip 15" monitor staan - da's feitelijk een ADI monitor. Wat me opvalt is dat alsik de 15" aanzet, mijn 21" daar duidelijk last van heeft. je ziet het beeld gewoon even vertrekken. Op zich niet hinderlijk, maarik zize sinds een weekje ook horizontale strepen over de hele breedte door mijn 21".
Dus nu zitik met 2 vragen:
1) In hoeverre kan een monitor ouder 15" in de uitstand magnetische straling veroorzaken waar mijn 21" last van kan hebben?

2) hoever zou ik ze van elkaar moeten plaatsen, wil ik geen last meer hebben van dit verschijnsel? Ze staan nu iets van 20 cm van elkaar af...als ik nog verder ga dondert mijn 15" van mijn bureau ben ik bang :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hoe ver je ze precies uit elkaar moet zetten is waarschijnlijk afhankelijk van de monitoren.

20 cm. is denk ik toch net iets te weinig, heb zelf ook 2 monitoren een philips 21'' en een iiyama 17''. Deze staan zo'n 40 cm. uit elkaar en hebben geen invloed op elkaar, behalve bij een degauss dan(dit gebeurt als je een monitor aan zet).

Ik denk dat je toch een manier moet vinden om ze iets verder uit elkaar te krijgen, een andere manier om dit probleem om te lossen zou ik niet zo snel weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 21:57 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:49

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb 2 19" schermen gewoon tegen elkaar aan staan, zijn wel dezelfde monitoren. Wat de storing kan veroorzaken is het verschil in refreshrate. Als de een op 120 staat en de andere op 75 ofzo, dan stoort dat op elkaar. Probeer ze aan elkaar gelijk te zetten, dan zijn de horizontale balken die over je beeld lopen verleden tijd.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Monitoren zouden goed genoeg afgeschermd moeten zijn om in ieder geval geen blijvende schade over te houden van elkaar, maar met oude(re) monitoren moet je wel voorzichtig zijn, aangezien die niet altijd aan dat soort eisen voldoen.

Als je monitoren nu niet meer verder uit elkaar kunnen zou ik het gewoon nog even een poosje aankijken, maar als het erger wordt zou ik er toch maar snel wat aan doen voordat je twee nieuwe monitoren nodig hebt ;)

The devil is in the details.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn iiyama 21" staat direct naast mijn iiyama 17" en dat al 2 jaar. Geen enkel probleem. Refreshrates resp. 100 en 85 Hz dus op beide verschillend evenals de resolutie.

ARME AOW’er

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27

pistole

Frutter

The_Eagle schreef op 14 maart 2004 @ 21:46:
Op zich niet hinderlijk, maarik zize sinds een weekje ook horizontale strepen over de hele breedte door mijn 21".
(...)
Het zijn toch niet precies 2 strepen op 1/3 en 2/3 van de hoogte van het scherm?

Ik frut, dus ik epibreer

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 11:33
Kan je nix tussen je monitoren in zetten wat het magnetische veld opheft?

Verwijderd

Gewoon ijzeren plaat tussen zetten. Of stukje kippegaas... Heeft meestal wel een goed effect..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn je monitoren ook geaard aangesloten?
Ik heb hier namelijk een 5tal monitoren binnen 1 meter bij elkaar staan (17" Novita, 22" iiyama, 17" Targa, 20" Sony) en die hebben nergens last van.

Aarding kan hierbij wel helpen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb het ook wel gehad toen ik nog twee 21 CRT's naast elkaar had staan. Het beeld op de ene bibberde even als de andere werd aangezet. Het gebeurde alleen bij één monitor. Ik weet niet meer of de Iiyama Pro 510 of de CTX PR1200 de schuldige was.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Femme schreef op 15 maart 2004 @ 00:52:
Ik heb het ook wel gehad toen ik nog twee 21 CRT's naast elkaar had staan. Het beeld op de ene bibberde even als de andere werd aangezet. Het gebeurde alleen bij één monitor. Ik weet niet meer of de Iiyama Pro 510 of de CTX PR1200 de schuldige was.
Dat is dus precies het verschijnsel dat ik bedoel. Heb zelf het vermoeden dat de philips niet helemaal goed afgescherm is, en de 15" tulip / ADI net iets teveen straling geeft. Dat van dat kippengaas of een ijzeren plaat zie ik ook niet echt zitten...beetje te op mijn desktop, ADI staat schuin links van mijn 21" dus dan zie ik daar ook nix mer op :(

@Pistole: Nee dat gelukkig niet. Was ook even bang voor die verhalen die ik van de 109 hoor...maar gaat gelukkig redelijk goed. Anyway, ik heb iets van 3 jaar garantie op dat ding geloof ik, en gezeik genoeg mee gehad om het ding te bemachtigen...dus als ie niet goed is mogen ze heel snel een fatsoenlijke buis voor me regelen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Ik heb ook twee schermen naast elkaar staan (20 cm ertussen), 21 en 19 inch. Als ik de 19 uit en aan zet gebeuren er ook rare dingen op mijn 21", maar dat staat zo al een jaar ofzo en gebeurt iedere keer en het bibberen is ook onder de seconde afgelopen; lijkt mij niks schadelijks.

Verwijderd

Dat heeft er mee te maken dat er een stroomstoot tbv demagnetisering door mbv een "raamwerk" langs de beeldbuis wordt gegeven. Kan op zich geen kwaad. Alhier op de zaak staan op sommige buro's meerdere monitoren al jaren tegenover elkaar en werken nog steeds.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb zelf het vermoeden dat de philips niet helemaal goed afgescherm is, en de 15" tulip / ADI net iets teveen straling geeft.
Nah, het is meer dat je grote moderne Philips gewoon een stuk gevoeliger is voor een plotselinge verandering in het magnetisch veld door het aanzetten van een andere monitor in de buurt. Het heeft niet echt iets te maken met goede of slechte afscherming; pc-monitoren zijn in de regel niet of nauwelijks afgeschermd.
Het hele verschijnsel kan geen kwaad.
Pagina: 1