Geluid hapert erg bij harddiskactiviteit

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:26
Hallo iedereen,

De laatste tijd heb ik problemen met het geluid op mijn pc, als ik bijvoorbeeld met winamp mp3-tjes afspeel hoor ik soms een haperende tik door het geluid.

Bij het laden van battlefield 1942 hapert de muziek ook verschrikkelijk, het lijkt wel alsof ik met een pentium 100 bezig ben :'(

Ik heb dit probleem pas sinds een week, ik heb al verschillende avance 97 drivers en codecs geprobeerd, dit allemaal zonder resultaat.

Ook schijfdefragmentatie mocht niet baten.

Mijn configuratie:

Athlon Xp 3000
Giga-Byte GA-7N400 pro 2 met onboard audio
1GB PC3200
9800 pro vid card

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen met dit euvel

Alvast bedankt

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
dat komt omdat bij het lezen/schrijven van en naar de harddisk veel cpu kracht kost, oftewel je cpu kracht naar I/O activiteiten ipv. winamp :)

Last.fm
Films!

• Vlassie1980
sv3n schreef op 14 maart 2004 @ 21:29:
dat komt omdat bij het lezen/schrijven van en naar de harddisk veel cpu kracht kost, oftewel je cpu kracht naar I/O activiteiten ipv. winamp :)
Ja, daar ben ik me wel van bewust ja, maar zoals ik al eerder zei heb ik hier dus pas sinds een week last van en werd alle muziek voorheen perfect afgespeeld (ook tijdens het laden)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 20:48
Controleer eens of je (onboard) geluidskaart geen IRQ deelt met andere hardware, want dat kan nog wel eens voor wat gekraak zorgen.

The devil is in the details.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Overige Hardware --> Audio, Video & HiFi Forum

[search=haperen+geluid+activiteit]. Neem daar ook even een kijkje, zoals je dan ziet ben je zeker niet de eerste met dit probleem en misschien kan je wat met de oplossingen die daar aangegeven worden :)

• Vlassie1980
December schreef op 14 maart 2004 @ 21:36:
Controleer eens of je (onboard) geluidskaart geen IRQ deelt met andere hardware, want dat kan nog wel eens voor wat gekraak zorgen.
Ik heb ff via msinfo32 gekeken en op IRQ 11 staan NVIDIA Nforce system management, AC 97 audio en RAID controller. Lijkt me niet goed? Ben verder niet echt bekend met IRQ adressing moet ik bekennen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je DMA aan staan op je IDE/RAID controller?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Vlassie1980
deepspace schreef op 14 maart 2004 @ 22:05:
Bij DMA kanalen in msinfo32 zie ik geen ac 97 staan? ik ga nu ff in de bios kijken of ik hem aan kan zetten

• Vlassie1980
deepspace schreef op 14 maart 2004 @ 22:05:
Dit was inderdaad het probleem, nu doet hij het weer perfect mijn dank is groot _/-\o_

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit had je met een beetje zoeken hier op GoT ook wel zelf kunnen vinden...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Mischien staat je HDD wel op PIO. Dat wil ook nog wel eens tegen werken.

edit:
Doh, ik moet beter lezen...

[ Voor 26% gewijzigd door Shaggy_NL op 14-03-2004 22:57 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit met hetzelfde probleem, echter geen gedeelde IRQ's, DMA staat aan, laatste drivers, etc...

Het is in mijn geval een SB!Live op een MSI K7T Turbo2 met een Duron 1600 Proc.
Onder Windows 98SE geen problemen, onder Win2k, hakkelend geluid...
Wat me wel opvalt is, dat volgens MSInfo32 de SB!Live op irq 19 zit... (voor zover ik weet, gingen die toch maar tot 16???)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op 15 maart 2004 @ 01:06:
Ik zit met hetzelfde probleem, echter geen gedeelde IRQ's, DMA staat aan, laatste drivers, etc...

Het is in mijn geval een SB!Live op een MSI K7T Turbo2 met een Duron 1600 Proc.
Onder Windows 98SE geen problemen, onder Win2k, hakkelend geluid...
Wat me wel opvalt is, dat volgens MSInfo32 de SB!Live op irq 19 zit... (voor zover ik weet, gingen die toch maar tot 16???)
Via chipset neem ik aan?
Installeer even de raid patch van George breese, dat wil nog wel eens helpen.
http://www.georgebreese.com/net/software/#CREATIVE
er staan nog wel meer handige patches op voor jouw mobo denk ik.
de via latency patch zou ook geen kwaad kunnen.
laat even weten of het werkte :)
Succes!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Ik heb dus ook dat probleem met een Terratec DMX 6fire 24/96 en een Abit NF7-S (Nvidia NForce2) moederbord. De geluidskaart staat, na veel gekloot, op een los IRQ. Het gekke is, met films vanaf DVD (secondary IDE) en met activiteit vanaf RAID (SATA) hapert me geluid wel. Met activiteit vanaf de 1e HDD op de primary IDE heb ik geen haperingen/tikjes.

DMA staat overigens gewoon volledig aan enzo. Ik heb dus de search die Pollewob aangaf gebruikt, maar kon niks vinden :(

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

deze probleem had ik ook . Voor dat counterstrike connecte op een server nam het ruim 60 seconden waar het normaal 10 seconden nam. Ik gaf me hd de schuld en dacht dat het kapot was of zo. Later checkte ik me ide settigns en kwam erachter dat me ide op pio mode 4 was . Pio mode 4 oftewell 16mbs ! Het probleem lag in me ide drivers die verne*kt waaren , dus ik ging het reinstallen en udma 100 hoppa :p en alles werkte soepel
Pagina: 1