Toon posts:

5.1 aansluiten op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb een vraagje, ik heb een 5.1 surround set en die wil ik graag aansluiten op mijn tv...maar dat is geen super tv. dus ik moet mijn kabels van mijn set dan in de koptelefoon stoppen, maar dat is maar 1 uitgang terwijl ik drie kabels heb(voor voorste speakers, achterste en de center) bestaan er dingen die je dan tussen de drie kabels kan zetten en de tv, dus dat 3 kabels in iets gaan en 1 kabel uitkomt maar dat wel alle speakers het doen? alvast bedankt

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Daarvoor heb je een reciever nodig, die 5.1 signalen kan uitzenden :)

|>

Verwijderd

wat ik vroeger wel is deed was met 2 condensatortjes de achterspeakers aansluiten, op een gewone 2 kanaals versterker

Links
+ -
naar speakers gewoon

Rechts
+-
naar speakers gewoon

op de + van kanaal links sluit je een condensator aan.
op de + van kanaal rechts sluit je een condensator aan.

een 3e speaker sluit je dan aan op die 2 condensators

je krijgt dan het verschil in stereo beeld op die 3e speaker.

als je 4 speakers wil, moet je gewoon 2 verschillende condensators nemen, en dat maal 2, en dan in spiegelbeeld aansluiten...

dwz de link speaker achter krijgt op de + van de linker voor speaker een lagere condensator waarde, en bij de rechter achter speaker andersom...

het klinkt als een soort stereo reverb geluid...

voor de 5e speaker neem je dan 2 exact dezelfde condensatortjes die je op de + van links en de + van rechts aansluit...

het is lastig om te omschrijven:
midden speaker:
+ versterker links-> +condensator ->+speaker3
+ versterker rechts-> +condensator -> - speaker3

met de midden speaker kan ik het het beste uitleggen, je krijgt over die middenspeaker echt een ander geluid, gewoon het fase verschil, en klinkt als een soort open ruimte, met een lichte milde reverb...

neem voor de linkerbox-achter en rechterbox-achter gewoon andere condensator waarden, maar wel zo dat links gespiegeld is in waarde van die van rechts spiegelbeeld zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar het probleem is dat ik de set alleen maar via de hoofdtelefoon ingang kan aansluiten, dus dan werkt de tweede manier toch niet?? of snap ik het dan verkeert?

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik had eerst zelf de kabeltjes handmatig gesplit (priegelen met koperdraadjes) zodat de zodat voor en achter hetzelfde werden. Middenkanaal gebruikte ik toen niet.

Maar nu heb ik net een creative DDTS-100 decoder en die kan een DPLII upmix doen :7 , dus van stereo naar 5.1 met een bepaald soort filter, klinkt wel beter zo. Je moet er natuurlijk wel het geld voor over hebben (>€100)...

maar als je je kabeltjes wel een beetje wilt verknippen en een beetje geduldig bent en zin hebt om te priegelen kun je gewoon bv de links/rechts-achter jack erafknippen en de twee draadjes vastknopen aan de andere twee van de links/rechts-voor snoer.

Ik bedacht me net dat er ook wel splittertjes zijn voor 1 jack naar 2, die zou je ook kunnen gebruiken natuurlijk. Om de center mee te nemen wordt wat moeilijker denk ik.

www.nintendocasemods.com

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Je kunt gewoon een kabeltje kopen met aan de ene kant een stekkertje (stereo) voor in de hoofdtelefoonuitgang en aan de andere kant 2 tulppluggen voor in je receiver (links en rechts). Maar beter is een scartkabel->tulp te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt allemaal, dan ga ik morgen even naar een winkel en ga ik daar even rondkijken, en die center laat ik dan maar zitten...
Pagina: 1