Toon posts:

[CPU] systeem instabiel bij hogere temps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Toch maar even een appart draadje voor dit probleem.
Na gezocht te hebben op GoT toch nog steeds geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Eerst even de sysspecs:

- MSI 865PE neo2-PFISR
- Intel pentium 3.0 ghz (800 & ht)
- 256 mb-ddr ram
- maxtor 40gb/7200/2048
- Radeon 9500 (nu non-oced)
voor de rest zie sig.

Temps:

Idle: 48
Stressed: tsja...
Case: 29

De temps zijn inderdaad erg hoog voor een 3 ghz proc,
ik heb de orginele boxed koeler met AS5 ertussen.
met de orginele kauwgom waren de temps trouwens hetzelfde.

Nu wilde ik voor het eerst eens een keer een spelletje spelen, om te kijken wat mn cpu zou doen als ik hem 100% zou loaden.
Dit had ik ook al geprobeert met CPu-burn maar nooit in een spel.
Na de tests van CPU burn kwam ik op een maximum van 54 graden (stressed dus)
Nu in het spel, in het begin gaan spellen spelen super snel en goed.
maar zodra de cpu op de 56 graden komt of hoger, loopt mn hele systeem langzaam traag en instabiel.
zodra ik even wacht tot mn cpu weer onder de 55 graden is, gaan de spellen weer als een raket.

naar op GoT en Intel zelf gezocht te hebben mag deze CPU een max temp van 70 graden hebben, en zal dan nog stabiel moeten draaien.

Mijn vraag daarom ook, wat is er mis aan het systeem?
Mijn OS is WinXP, zonder SP's.
Hale windows, verder geen prgramma;s geinstalleerd op Msi Core center na.

bvd

Verwijderd

word er geen ander onderdeel in je pc erg heet? je videokaart of zo.. check dat dan even ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
vreemd.. ik kreeg met cpu burn altijd een hogere temp dan met welk spelletje dan ook.

ben je zo zeker dat het aan je cpu ligt? oke, de symptomen duiden er op dat je cpu zou gaan clock-throttlen, maar dan zou hij juist weer niet instabiel moeten worden. als hij met cpu burn niet instabiel wordt, en met een spelletje wel, zou het dan misschien aan je videokaart kunnen liggen?

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 14 maart 2004 @ 19:26:
vreemd.. ik kreeg met cpu burn altijd een hogere temp dan met welk spelletje dan ook.

ben je zo zeker dat het aan je cpu ligt? oke, de symptomen duiden er op dat je cpu zou gaan clock-throttlen, maar dan zou hij juist weer niet instabiel moeten worden. als hij met cpu burn niet instabiel wordt, en met een spelletje wel, zou het dan misschien aan je videokaart kunnen liggen?
videokaart heeft ook in een anders systeem een jaar goed zijn werk gedaan, en het fannetje doet het nog steeds goed, blok word ook niet echt extreem warm.

zodra de cpu boven de 56 graden komt gaat alles traag lopen, beelden gaan schokken in spellen ed.
ff afkoelen tot de 52, en het spel weer opstarten en alles gaat weer super goed.
komt de cpu weer bij de 56 graden, alles weer bagger :s

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Is die 9500 kaart van je passief gekoeld? Dat daarom de rest van je systeem warmer wordt en je videokaart gewoon te heet en daarom raar doet.

Verwijderd

Topicstarter
Mister I schreef op 14 maart 2004 @ 19:30:
Is die 9500 kaart van je passief gekoeld? Dat daarom de rest van je systeem warmer wordt en je videokaart gewoon te heet en daarom raar doet.
nope gewoon de editie met de fan erop.
systeem temp is constant hetzelfde.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 19:30:
[...]

videokaart heeft ook in een anders systeem een jaar goed zijn werk gedaan, en het fannetje doet het nog steeds goed, blok word ook niet echt extreem warm.

zodra de cpu boven de 56 graden komt gaat alles traag lopen, beelden gaan schokken in spellen ed.
ff afkoelen tot de 52, en het spel weer opstarten en alles gaat weer super goed.
komt de cpu weer bij de 56 graden, alles weer bagger :s
hij klokt hem dus terug waarschijnlijk. kun je dat niet ergens uit zetten? ik heb om te testen weleens een p4 een uur zonder actieve koeler 3dmark laten draaien. dit ging prima en hij werd ook niet trager ofzo. dat ie hem terugklokt komt dus theoretisch door het moederbord en niet door de cpu.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 14-03-2004 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nergens in het boekje kunnen weervinden,
wel is het zo dat als ik een cpu-burn test ga draaien en hij komt boven de 52 graden de vcore omlaag gaat.
maar dit is uitgelezen uit het programma core center, ik weet niet of die wel zo betrouwbaar is.

Verwijderd

en als je 3dmark draait?

wat gebeurd er dan met je temps, dit is namelijk meer met een spel te vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
bij de 2e keer 3dmark kwam mn cpu op de 55 graden, en alles ging traag werken.
beeld bleef maar schokken, was echt geen doen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

En als je kap eraf is :?

Misschien heb je meer airflow in de kast nodig nml.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
staat open!
vreemd...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Er zit maar een druppel AS5 tussen, koelblok zit er strak op ?
Opnieuw monteren van je koelblok wil ook weles helpen, bij mij scheelde het 10c na 3 pogingen.....

Bios flashen, laatste chipset/vga/sound drivers installeren en ook de SP's van Ms installeren kan allemaal helpen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1