Spontane herstarts, cpu temp?

Pagina: 1
Acties:

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 23:44
Ik krijg sinds kort spontane herstarts als ik m'n processor "langere" tijd (ca. 15 minuten op 100%) belast. Het leek me een temperatuurprobleem, dus ik heb motherboard monitor geinstalleerd: stressed loopt de temperatuur vrij snel op tot 70 graden C. Als ik bij deze temperatuur de applicatie afsluit die de CPU belast...*pats*, herstart.

De processor is NIET overclocked.

Brakke koeling is mijn conclusie: Gekeken of de CPU-fan niet toevallig defect is, maar die draait naar behoren, zo'n 1500 RPM gemiddeld.

Ik sta op het punt om m'n koelblok + fan te vervangen, maar wilde eerst nog even hier informeren.
Wat kan volgens jullie het probleem zijn?

Ter informatie:
Athlon XP 1600+ op een Epox 8KHA+
Gekoeld met een (cheap-ass) Justcooler p-8000.

(Blijkbare zijn er andere users die wél positieve ervaringen hebben met die koeler)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Zal idd wel een koelprobleem zijn die vastlopers. 70 graden is te heet

Maar kijk eerst eens of dat je koelblok wel goed gemonteerd zit, niet scheef ofzo. En met voldoende koelpasta, niet te veel en niet te weinig. Kan best dat dat het probleem is en dat het niet nodig is een nieuw koelblok te kopen :)

Last.fm

Verwijderd

Ik weet niet hoe groot de fan is, maar 1500 rpm lijkt me vrij weinig. Mijn cpu fan heeft een diameter van 6 cm en loopt 3500 rpm

Verwijderd

idd 1500rpm lijkt mij ook vrij weinig.. mijn XP2000 palominotje met Aero7+ op 1500rpm trekt zich idle al naar 53°C en stressed ook richting de 65°C

Een gemiddeld gewoon koelertje heb je al rond de 15-20 euries als je er niet al teveel voor wil uitgeven en gewoon een standaard koelertje wil hebben :)

Verder.. sja kijk toch je koelblok na of hij goed gemonteerd is

Verwijderd

Athlons worden best snel warm, maar 70 is idd. 2 hot. :/

Een beetje Google-en levert op dat je waaier minstens rond de 2800 rpm behoort te lopen, dus ik zou zeker ook even kijken wat daarmee a/d hand is.

Verder ook de gen.airflow in je systeem even controleren; waar blaast dat ding zijn warme lucht naartoe en wordt deze goed afgevoerd. Trekt ie ook wat koelere lucht aan etc.

Zou het zowieso wel vervangen en naar het bovenstaande kijken.

Suc-6 enzo, CB. 8)

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 23:44
Dank voor jullie snelle antwoorden, ik ga ermee aan de slag :)

Verwijderd

koop anders gewoon ff een goedkope cpu koeler gewoon een nieuwe.. ik had een coolermaster van 15 euri voor mijn p4 1800 mhz @ 2200 en die is stressed niet warmer dan 45 graden :) idle 30

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Als eerste is het misschien slim om te controleren op welke maximum temperatuur je BIOS is ingesteld, daar zou het ook aan kunnen liggen.

En ten tweede lijkt het me handig als je reboot on error uitzet:
“reboot on failure” uitschakelen: deze is te vinden in Control Panel => System => Advanced => Settings knopje bij “Startup and Recovery” => “Automatically restart” uitzetten onder het kopje “System failure”.

The devil is in the details.

Verwijderd

aan de leeftijd van de processor te zien draait het systeem al een behoorljike tijd. Ik weet niet hoe de TS zijn systeem onderhoudt maar ik zie vaak genoeg mensen die hun kast gewoon meer als 2 jaar dicht laten. Als je dat ding open maakt en je blaast dan dan moet je bijna een mondkapje dragen wil je niet last van je luchtwegen krijgen.

Maar nu weer ontopic:
blaas eens in de heatsink van je processor koeler, dat kan helpen. Ik ken veel verhalen van heatsinks die verstopt zaten met stof waardoor alle hitte in de heatsink bleef hangen.....

suc6 iig
Pagina: 1