ik zie door de (koffie)bonen de klassen niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:08
wij zijn hier op dit moment bezig met een interactieve website die geheel te aan te passen is door de admin's. Het ding maakt op dit moment van apache/php/mysql en apache/php/sybase. Op zich werkt dit wel. Maar vooral aan de sybase kant stuiten we op fouten in php4.0 en tekortkomingen in php3. We willen daarom uitkijken naar een taal om de 2e versie in te bouwen. De eisen zijn als volgt:
- connectivity met zo veel mogelijk RDMSen maar minimaal sybase/mysql/microsoft.
- een platform onafhankelijke scriptingtaal.
- budget: 0,-

De laatste is vanwege het feit dat we maar studentjes zijn die de site ook voor eigen gebruik willen hebben. Daarom is iets als ASP eigenlijk weer niet zo wenselijk.
PHP hebben we zoals gemeld in versie 1 gebruikt en is niet echt denderend gebleken. Aangezien we van de onze opleiding(2e jaars HIO) al wat java kennis hebben meegekregen leek ons dat wel een optie. Ik ben dus even gaan zoeken op o.a. java.sun.com/jsp jakarta.apache.org java.apache.org en meer van deze sites. Maar we zien door de bomen het bos niet meer: XML JSP tomcat Servlet ApacheJServ...
kan iemand een duidelijke uitleg geven wat wat is en wat we kunnen gebruiken.
en hoe?:9

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• vlabakje
ik beloof het: ik hal hem maar 1 keer omhoog, is het me vergeven...????

Verwijderd

Omdat jij het bent ;)

Maareh, java lijkt me erg beperkt... ik ben 1e jaars HIO student en ik heb nu al een hekel aan java omdat je er zo verschrikkelijk weinig mee kunt en als het al kan is het traag... is CGI niet iets? Moet je wel zelf het database systeem bouwen (kost wel ff tijd en moeite)

Enne wat zijn de tekortkomingen in PHP3 die jullie gevonden hebben? Ik ben wel benieuwd...

Anyway, suc6 nog met het vinden van een oplossing...

• vlabakje
hmmz, de tekortkomingen in php3 hebben eigenlijk voornamelijk te maken met kleine verschillen tussen 3 en 4 (bijvoorbeeld: include() returnt in 4 een true op suc6, php3 geeft een parse error) en kleine foutjes in php4 (sybase_pconnnect() geeft vage errors)
en java is best te doen op de console, en ik heb het id na wat ik gelezen heb dat voor een servlet permanent een JVM draait ipv voor iedere request een nieuwe. Gecombineert met de snelheid op de console van java lijkt het mij juist een aardige optie.

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Java is zeker aan te raden, wat betreft snelheid en stabiliteit.

Korte uitleg over JSP engine:
Tomcat is een JSP engine die losstaand kan werken, of kan fungeren als plug-in voor Apache. Tomcat kan met zowel JSP's en servlets overweg.
ApacheJServ is geloof ik een oude versie van Tomcat, of de voorloper ervan. Er is inmiddels een nieuwe versie beschikbaar, en dit is dus Tomcat.
XML wordt gebruikt voor het configureren van Tomcat, staat los van het feit dat Tomcat Java serveert.

Enige nadeel van JSP is dat:
- De eerste keer dat een JSP/Servlet/Bean wordt opgevraagd er een behoorlijke vertraging is omdat Tomcat de pagina compileert.
- Vervolgens alle (al opgevraagde) gecompileerde code in het gehuegen blijft zitten. Dit vreet aardig wat geheugen bij grote sites.

Een groot voordeel is overigens dat, als een JSP/Servlet eenmaal opgevraagd is, gigantisch uit het geheugen geladen kan worden.

Ook is de kans op fouten in JSP's/Servlets stukken kleiner dan in PHP, aangezien de meeste fouten boven water komen als je de code compileert. Met PHP is het nagenoeg onmogelijk om er zeker van te zijn dat het script in alle mogelijke omstandigheden zal werken. Maar dat is mijn mening.

Ik heb zelf twee jaar ervaring met PHP/ASP, en een jaar met JSP + Oracle... Voor solide en betrouwbare oplossingen kies ik direct voor JSP...

Verwijderd

HIO ?? Doen ze daar niet aan Miranda ?? Grapje.. Ik ben 2e jaars Technische Informatica, maar vindt Java ook erg beperkt.. PHP is in ieder geval een stuk beter dan ASP, maar ik snap die foutjes die je beschrijft wel. Maar wat moet het precies worden ?? Welke database komt er achter ?? Als je mysql gebruikt dan kun je eiglijk niet om PHP heen dacht ik zo..

Verwijderd

Zelfs in c kan je mysql aanspreken dus dat lijkt me niet het probleem.

persoonlijk vind ik php de ideale scripttaal, maar met java kun je in principe volgens mij hetzelfde. Het is alleen wat minder makkelijk. Maarja als java je meer ligt dan php dan kan het natuurlijk wel.

Ik heb zelf een tijdje java servlets gebruikt en daar kan je best veel mee.
Asp is volgens mij voor niet commercieel gebruik ook gratis, of heb ik dat verkeerd?

Ik zou persoonlijk gewoon voor php gaan, de versie verschillen zijn vrij minimaal (ik heb er nog nooit last van gehad) en het heeft toch best veel voordelen ten opzichte van een java oplossing.

Verwijderd

c++ ook ?? Mysql ?!?!? Jah joh ?? Maar jah, ik zou eiglijk ook voor PHP gaan. Beste scripttaal die der is..

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:10

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Maareh, java lijkt me erg beperkt... ik ben 1e jaars HIO student en ik heb nu al een hekel aan java omdat je er zo verschrikkelijk weinig mee kunt en als het al kan is het traag... is CGI niet iets?
Java beperkt!?!? :? Oh, man! Niet opgelet tijdens de les? Informatica niet interessant? Slechte leraar gehad? Geen OO-kennis?
Java heeft dus ZOVEEL mogelijkheden dat ik het in ieder geval niet meer voor elkaar krijg om de packages uit het hoofd te leren. Ik kan aardig overweg met c-libraries en de packages van Delphi 3. (Daarna houdt het ook bij Delphi op...) Dus ... niet blaten maar leren!
Java is echter niet geschikt voor o.a. realtime systemen, direct op het metaal werken. Correct me if I'm wrong pleeze. :)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Pagina: 1