[XP & Mandrake 10] Opstartprobleem na installeren Mandrake

Pagina: 1
Acties:

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 19:33
Beste mensen,

Ik val maar met de deur in huis: mijn pc wil niet meer opstarten :'( . Nadat ik Mandrake 10 geinstalleerd had, overigens zonder enig probleem, startte de pc opnieuw op en bleef steken bij een 'L'. Nou ja heb ik wel eens eerder gehad dus ik dacht, laat ik dan maar weer een opstartdiskette of Windows 98 CD erin doen en vervolgens 'fdisk /mbr' uivoeren. Alleen wat schetste mijn verbazing, de opstartdiskette en de cd kwamen niet verder dan een knipperende '_' en vervolgens gebeurde er niets meer. Wat is hier aan te doen, want ik ben op het moment ten einde raad...

Specs:
- Asus P4P800 Deluxe
- Intel P4 2600 HT
- 2x 256Mb DDR-400 RAM
- 120Gb Maxtor S-ATA HD

[ Voor 12% gewijzigd door Carpenter op 14-03-2004 18:17 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je XP hebt, mag ik vragen waarom je in de recovery console fixmbr niet geprobeerd hebt? :)

Verder - als je Mandrake hebt geinstalleerd - heb je dan geen grub of lilo gekregen of heb je hem geinstalleerd zonder bootmanager?

[ Voor 42% gewijzigd door G33rt op 14-03-2004 17:21 ]

• Carpenter
G33rt schreef op 14 maart 2004 @ 17:21:
Als je XP hebt, mag ik vragen waarom je in de recovery console fixmbr niet geprobeerd hebt? :)

Verder - als je Mandrake hebt geinstalleerd - heb je dan geen grub of lilo gekregen of heb je hem geinstalleerd zonder bootmanager?
Ik kom namelijk helemaal nergens meer bij, hij start niets op, geen cd of wat dan ook. Voor wat betreft de installatie van Mandrake daar wordt standaard lilo geinstalleerd maar er zal wel iets (goed) mis zijn gegaan.

Verwijderd

ik heb ongeveer hetzelfde probleem

na de installatie van mandrake 10 werkt linux perfect, maar windows wil niet meer starten.

Wanneer k in grub of lilo windows kies dan blijft het scherm hangen met alleen een "-" in het beeld.

K heb vervolgens met de boot-cd van windows FDISK uitgevoerd en die herkende de c-schijf ook niet meer als een normale FAT32 schijf.
Partition Magic wilde niet eens meer opstarten doordat de c-partitie onleesbaar is.

Het rare is.. Dat ik onder linux WEL de windows partities kan lezen. INCLUSIEF de c-schijf.

Wie weet er raad??

Wat je wel alvast kan doen:
In mandrake linux zorgen dat linux niet automatisch de c: (en andere) schijf mount en als ie deze toch mount dat hij dan alleen read-only is.

helluuuup

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 18:04 ]

• Carpenter
Ik kan geen enkele Windows cd of opstartdiskette meer opstarten behalve de installatie cd van Mandrake. Ook Mandrake zelf start niet op... 8)7 Wel kan ik tijdens de installatie van Mandrake alle partities zien en tijdens de installatie laat ik Mandrake zelf een indeling maken van een lege 10Gb partitie.
Weet iemand wat te doen, want zo kan ik nergens meer bij ;(

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

Opstarten met de cd, je rootpartitie rw mounten, lilo aanpassen, lilo opnieuw draaien en nog een keer proberen.

Verwijderd

Ik heb dit dus ook na het installeren van Linux Redhat 9.

je kunt wel bij de cd rom...als je de opstartvolgorde van je schijven veranderd..

eerst cd rom, dan diskette, daarna de rest.

ik heb dus fdisk /mbr gedaan en er staat nu... dat het besturingssysteem ontbreekt. probleem dus. want ik wil mn bestanden houden, maar als ik setup start van win98 dan moet ik alle partities verwijderen en plaats gaan maken voor EEN grote...hoe kan dit worden opgelost...

ik kom niet eens in linux..moet een login + pass invoeren...wat ik niet weet.

//edit: ik denk trouwens dat het aan ntoskrnl.exe ligt, het opstartscherm...probeer eens die te vervangen door een schone kopie? ik kom niet in linux(notskrnl zit in c:
\windows\system32 ...of andere schijf..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 22:12 ]

• G33rt
ik kom niet eens in linux..moet een login + pass invoeren...wat ik niet weet.
je hebt een root user gemaakt - log daar eens mee in?

Spk0: waarom heb je niet 'fixmbr' en 'fixboot' gebruikt als je XP hebt?

Verwijderd

Damn, ik kom zelfs niet meer in het keuzemenu van besturingssysteem...

die 2 dingen kan hij niet vinden =| komt dat misschien omdat ik meerdere partities heb, en de partite opegstart wordt die het besturingssysteem niet bevat?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 22:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 22:37:
Damn, ik kom zelfs niet meer in het keuzemenu van besturingssysteem...

die 2 dingen kan hij niet vinden =| komt dat misschien omdat ik meerdere partities heb, en de partite opegstart wordt die het besturingssysteem niet bevat?
Dat zou kunnen want dan ziet hij niet de systeembestanden. :)

Verwijderd

Fdisk doet het wel? bestaat er een programma waarmee je partities samen kunt voegen? kan alleen de g: partitie zien..en op c zijn alle systeembestanden...als dat niet zo was on ik het oplossen.

of ervoor zorgen dat ik G niet zie, maar de C =)

plz iemand?

• Carpenter
Bergen schreef op 14 maart 2004 @ 19:21:
Opstarten met de cd, je rootpartitie rw mounten, lilo aanpassen, lilo opnieuw draaien en nog een keer proberen.
Als je dit eens zou willen uitleggen want ik ben echt een n00b op het gebied van Linux en Mandrake...

Ik heb nu btw de HD als slave aangesloten op mijn systeem en nou wordt hij nog wel in Windows XP gezien met alles erop en kan ik er ook van lezen maar als ik hem in PartitionMagic 8 bekijk dan staat er dat de HD 'BAD' is :?
G33rt schreef op 14 maart 2004 @ 22:24:
[...]

je hebt een root user gemaakt - log daar eens mee in?

Spk0: waarom heb je niet 'fixmbr' en 'fixboot' gebruikt als je XP hebt?
Hoe en waar(in) gebruik je deze commands en kan dat ook voor een anders HD?

[ Voor 24% gewijzigd door Carpenter op 15-03-2004 10:49 ]

• Keukenrol
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:53

Keukenrol

velletje??

Wat ook een mogelijkheid is...maar niet echt een super oplossing...is het opstarten met een live linux distrib. zoals mandrake move of knoppix

Hiermee omzeil je alles op de hd.

Deze systemen bevatten partition en andere leuke tools :9~ om de pc te repareren.

misschien het overwegen waard!

Altijd handig, zo'n keukenrol

• G33rt
Hoe en waar(in) gebruik je deze commands en kan dat ook voor een anders HD?
in de recovery console (staat op je cd) van windows xp.
FIXMBR
fixmbr device name

Use this command (where device name is an optional device name that specifies the device that needs a new MBR) to repair the master boot record (MBR) of the system partition. This command is used in scenarios where a virus has damaged the MBR and Windows cannot start.

WARNING: This command has the potential to damage your partition tables if a virus is present or a hardware problem exists. This command may lead to inaccessible partitions. Microsoft suggests running antivirus software before using this command.

The name can be obtained from the output of the map command. If this is left blank, the boot device's MBR is fixed, for example:
fixmbr \device\harddisk2

If Fixmbr detects an invalid or non-standard partition table signature, it prompts you for permission before rewriting the MBR.
let alleen niet op non-standard warnings, die geeft fixmbr zelfs direct na een vorige fixmbr :+

had je overigens kunnen vinden door even op de MSKB te zoeken naar 'description recovery console' of 'usage recovery console', je zult dan bij Description of the Windows 2000 Recovery Console uitkomen. en ja, die van xp werkt hetzelfde :)

edit: er is zelfs een officiele XP beschrijving: Description of the Windows XP Recovery Console :)

[ Voor 9% gewijzigd door G33rt op 15-03-2004 11:29 ]

• Carpenter
Nou het heeft allemaal helaas niets geholpen. Nadat ik FIXMBR en FIXBOOT uitgevoerd had en de PC opnieuw opgestart had bleek dat de partitie tabel ook naar z'n grootje was. Dus mij rest niets anders dan Windows en de hele tjak opnieuw te installeren. Wel een voordeel was dat alleen de eerste partitie naar zijn grootje is want alle downloads en documenten stonden op de tweede en daar kan ik onder Windows nog steeds bij...

In ieder geval iedereen bedankt (ook al heeft het niets geholpen :'( ;) )

Verwijderd

Kunnen jullie met mij plz nog verder gaan?

ik heb op de site van knoppix gekeken, maar ik weet niet hoe ik het allemaal op cd zet, ik zal eens kijken bij die andere...

ik kan niks op de cd rom van XP uitvoeren...dan staat er: this program can not be runned in DOS mode...

@Carpenter:

probeer met je partitie deze eens, als je ntfs hebt..

http://www.ntfs.com/products.htm

ntfsfordos.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 20:11 ]

• Keukenrol
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:53

Keukenrol

velletje??

Spk0 ,

je moet een .iso file downloaden en deze branden met bijvoorbeeld nero

Dus download deze file:
ftp://ftp.snt.utwente.nl/...iso/MandrakeMove-i586.iso

en open nero op je pc en kies bij recorder: image branden..

zoek deze iso file op en fikken maar:)

Wanneer hij gebrandt is dan kan je je pc vanaf deze cd booten door hem tijdens het opstart proces in de cd-drive te laten zitten.

De rest gaat vanzelf....over de te gebruiken tools en dergelijke moet je ff ter plekke bekijken...weet ik je zo 123 niet te vertellen

Altijd handig, zo'n keukenrol

Verwijderd

Ik heb het gebrand enzo..hij doet het, thx =)

maar...hoe kom ik op de harde schijf :| ik zie op de desktop alleen cd rom 1, cd rom 2, en diskette. En bij file:/ staat teveel...wat ik niet ken(heb screenshot geprobeerd, kan niet verzenden)

Verwijderd

[ Ik kan mn vorige post niet editen? :? ]

maar..ik heb het dus gevonden, de schijf...

het was te mooi om waar te zijn... muhja. Ik wil ntoskrnl.exe verwijderen/vervangen..gaat dat niet zegt ie? Ik dacht dat die beveiliging er alleen in windows opzat...

wat moet ik nuu =( ??

Verwijderd

Voor iedereen die nog wat hulp kan gebruiken, aangezien ik hetzelfde probleem met XP en Mandrake 10 had...

Ik kwam wel in lilo, maar als ik windows koos, dan bleef hij hangen. Met grub hetzelfde. Ik kreeg het voor elkaar om een bootflop te maken met bestanden van een andere werkende XP pc, waarmee ik mijn XP op kon starten. Met de Recovery Console m'n /mbr en m'n XP installatie gerepareerd (geherinstalleerd), en daarna ntldr als bootloader gebruikt. Met Knoppix de eerste 512 kb van mijn linux partitie ge-dd'ed en naar de ntldr partitie gecopieerd. Ntldr aangepast om ook Linux te kunnen kiezen, et voila!

Kijk o.a. even hier bij:
Ibiblio.org

Ik ben hier trouwens beland door iemand die refereerde naar dit topic vanwege bad sectors die begonnen te verschijnen (Carpenter dacht ik), wat ook bij mij het geval lijkt te zijn. Ik heb alleen geen data verloren (vanwege bovenstaande methode), dus hoefde ook de schijf niet te formateren. De fouten lijken zich net voor het begin van mijn Linux partitie te bevinden... Ik zal het proggie even proberen.

edit:
Was Stealinx dus

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 13:59 ]

Verwijderd

*bump* (last van zelfde probleem)

is dit een bekend probleem bij mandrake 10.0 en windows XP? Ik kon er op de Mandrake site niets over vinden en het verkloten van de partitietabel vind ik een behoorlijke bug, als ik dat van te voren had geweten had ik lekker m'n oude debian laten staan ...

maar goed, is er al een meer elegante oplossing dan het opschonen van de MBR en herinstallatie van windows XP?

[edit] sorry, niet echt goed gezocht ... mogelijke oplossingen staan reeds hier:
Mandrake 10.0 dualboot

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 14:23 ]

Pagina: 1