hitachi sata disk overleden/niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb nu sinds een tijdje een nieuwe hitachi 160 gig sata disk, deze deedt in het begin een beetje moeilijk maar na een low level format en een fresh install werkte die naar behoren.

Maar nu heb ik gisteren m'n bestelde wc setje ontvangen (maze4 cpu/dangerden north/eheim 1048/12mm slangen/auto rad) en die wilde ik natuurlijk gelijk inbouwen, dus even 12 uur lektestje gedaan en alles werkte.
Daarna even alles uit m'n pc gehaald en mobo op handoek+antistatisch zakje gelegd en alleen nodige zooi aangesloten incl wc.

Maar toen kwam ik erachter dat m'n splinternieuwe sata schijf niet meer herkend werd in de bios door de sata raid controller.
Dus even in de bios gaan kijken maar geen optie om sata aan of uit te zetten (1006 bios).
Ook geprobeerd om xp er opnieuw op te zetten met sata drivers op floppy maar ok de setup ziet de schijf niet meer.
Daarna maar even boot floppy gamaakt met drive fitness test van hitachi maar ook die kan hem niet vinden.
Heb nu net even met een oude quantum 2100mb schijf een nieuwe boot schijf gemaakt maar ook in winxp (+sp1) wordt de schijf niet herkend..

Nu merk ik net op dat de schijf ook niet spint als de pc aangaat (weet niet of sata schijven dan doen maar neem aan van wel), de voeding is wel goed.
Andere ide apparaten doen het wel gewoon, en heb maar 1 sata schijf dus kan ook niet op die manier testen of het aan de controller ligt..

Ben nu beetje radeloos want heb al hoop geprobeerd maar heb toch het id dat ik iets stoms over het hoofd zie, en aangezien dit m'n enige schijf is in deze pc (behalve paar quantum testdingen uit 1980 dan :P ) wil ik hem ook niet gelijk rma sturen want dat gaat weer weken duren en al m'n data staat er natuurlijk op, geen belangrijke shit maar wel 90 gig aan iso's en films (allemaal backups natuurlijk)

Heeft er nog iemand id'en over wat ik nog kan proberen of iets wat ik maybe over het hoofd heb gezien want kan m'n niet voorstellen dat zo'n schijf binnen 2 weken kapot gaat zonder enige verklaarbare reden..

tnx in advance!

ps: search natuurlijk gebruikt maar genoemde oplossingen hebben geen effect..

edit:typos

[ Voor 4% gewijzigd door intuliegend op 14-03-2004 16:51 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 18:33
Molex in orde? Eventueel verwisselen,
Eens een zachte tik tegen geven, dan heb je mss kans dat de spindle toch start,
Zie ook OM FAQ / Beleid
Mss helpt dit ook:
Probeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een hdd die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ja heb ik natuurlijk gelezen maar ben eigelijk beetje bang om een schijf die nog geen 2 weken oud is in de vriezer te leggen... als er dan iets kapot gaat ben ik gelijk garantie kwijt... heeft er iemand ervaring met deze methode???

Tik tegen geven heb ik al geprobeerd maar helpt ook niets...
Molex is ook goed want cdrom speler en fan doen het er gewoon op.
tnx anyway.

ps: heb nu ook andere sata kabel geleend (nieuwe, kwam uit mobodoos van een vriend) maar helpt ook niks, het ligt dus niet aan de kabels :'( )

[ Voor 19% gewijzigd door intuliegend op 14-03-2004 17:47 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
en als je hem niet aansluit aan de sata connector.. draait ie dan wel...? als ie dan niet draait, of kortsluiting... maar aangezien die 2 weken oud is, lekker garantie claimen en niet moeilijk gaan doen met experimenteren

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Vorkie schreef op 14 maart 2004 @ 17:47:
en als je hem niet aansluit aan de sata connector.. draait ie dan wel...? als ie dan niet draait, of kortsluiting... maar aangezien die 2 weken oud is, lekker garantie claimen en niet moeilijk gaan doen met experimenteren
nope draait helemaal niet, met of zonder sata stekker..
garantie claimen kan natuurlijk wel maar tis nu toch zondag en heb eigelijk niet zo'n zin om weken te moeten wachten op een nieuwe hd, en zeker gezien het feit dat er een kleine 90gig aan data op staat..

[ Voor 22% gewijzigd door intuliegend op 14-03-2004 18:12 ]

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
heb nu toch maar even hdd in vriezer gelegd, hopend dat het werkt :)
Als er ondertussen nog iemand een id heeft post het plz! _/-\o_

edit: oops dubbel |:(

[ Voor 10% gewijzigd door intuliegend op 15-03-2004 19:43 ]

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
hmmmm heb hem net uit de vriezer gehaald en even geprobeerd maar wil niet werken...

Wordt dus garantie claimen, bij informatique geen probleem gelukkig.
Ga denk ik wel even checken of ze hem om kunnen ruilen voor ide schijf, heb nu wel gemerkt dat als er iets mis mee is dat ik dan maar 1 pc heb om te testen..
(2e pc heeft msi kt3 ultra mobo)
Snelheid scheeld niks dus enige voordeel van sata is nog mooie stekker..maarja, als je dan zoiets hebt heb je daar vrij weinig aan..
Eerste en laatste sata voor mij (tot er een snellere generatie komt natuurlijk >:) )

Als er nog iemand een tip(je) heeft of iets wat ik nog niet heb geprobeerd geef een gil _/-\o_

Pagina: 1