[3dsmax]cocktail rietje

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een scene, waarin ik een cocktail heb geplaatst.
Nu zou ik hier zo'n leuk rietje in willen plaatsen.. maar ik weet niet op welke manier ik dit het beste kan doen.
(loften, helix uitrekken, ..) :?

Ik bedoel zo'n rietje
Afbeeldingslocatie: http://www.doratheexplorer.me.uk/graphics2/kitchen/straw.jpg

Hoe zou jij dit maken?

Verwijderd

-Maak een helix ter grootte van die kronkeling.
-Convert to editable spline
-klik op 'vertex'
-refine, klik vlak voor het einde van de helix (boven en onder)
-Sleep je vertix aan het uiteinde naar de juiste plek (dit is dan de onder/bovenkant van je rietje)
-Eventueel nog even bijwerken met fillet.

En natuurlijk even renderable aanvinken ;) (evt. ook display render-mesh)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 15:59 ]

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Bedankt voor je tip!
Ben je zeker dat dit een juist manier is..?

Ik had dit nl al eens geprobeerd, en vond dat héél m'n scene er zooo traag van werd, dat dit me niet de juiste manier leek?

Verwijderd

-FoX- schreef op 14 maart 2004 @ 16:07:
Bedankt voor je tip!
Ben je zeker dat dit een juist manier is..?

Ik had dit nl al eens geprobeerd, en vond dat héél m'n scene er zooo traag van werd, dat dit me niet de juiste manier leek?
Dit is niet de enige manier hoor, maar wel de eenvoudigste denk ik.

Dat je scene er traag van wordt vind ik vreemd, bij normale segments-instellingen is het absoluut niet high-poly.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik heb even je Portfolio bekeken.. en ik moet zeggen: very nice!!!
Vooral de glazen (Palm).. zéér knap gedaan!!

Geen zin om hiervoor een tutorial te schrijven? :)

Keep up the good work!

Verwijderd

-FoX- schreef op 14 maart 2004 @ 21:26:
Ik heb even je Portfolio bekeken.. en ik moet zeggen: very nice!!!
Vooral de glazen (Palm).. zéér knap gedaan!!

Geen zin om hiervoor een tutorial te schrijven? :)

Keep up the good work!
Dank je :)

Wat betreft die tutorial: Ik heb nog niet eens tijd gehad om de tutorial voor die microscope-render af te maken (de plaatjes moeten nog gedaan worden). Maar ik zal het onthouden, ik wil er best een keer een tutorial voor schrijven hoor.

Is het trouwens nog gelukt met het rietje ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 21:36 ]

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ja, met het rietje is gelukt.. Merci daarvoor!

Ik ben ondertussen bezig met het onder de knie krijgen van 3dsmax..
De basis lukt toch al aardig..
vb'tje: bullets

Aan de hand van wat heb jij dat glas onder de knie gekregen als ik mag vragen?

Heb ook nog wat zitten zoeken achter bestaande glas-tutorials, maar blijkbaar zijn er niet veel meer online (veel dode linken..)

Verwijderd

-FoX- schreef op 14 maart 2004 @ 21:43:
Aan de hand van wat heb jij dat glas onder de knie gekregen als ik mag vragen?
Experimenteren :P Binnenkort zal ik een tutorial schrijven.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57
Eigenlijk niet de juiste manier PJanssen... Een rietje is namelijk niet hol :P

Ipv renderable maken, moet je eigenlijk loften (compound objects>loft), met als path je lijn, en als shape een zogenaamde donut (shape>donut)...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

inquestos schreef op 15 maart 2004 @ 00:41:
Eigenlijk niet de juiste manier PJanssen... Een rietje is namelijk niet hol :P

Ipv renderable maken, moet je eigenlijk loften (compound objects>loft), met als path je lijn, en als shape een zogenaamde donut (shape>donut)...
Sinds wanneer zijn rietjes niet hol ? 8)7 :P
Ik begrijp je punt wel hoor, je hebt geen dikte als je een spline renderable maakt. Dit kunt je makkelijker oplossen door de plugin 'solidify' (is een modifier) te downloaden en deze bovenop je (renderable) spline te zetten.

• niwreG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10-2024

niwreG

^heeft dat geschreven->

heb je die bullets ook in 1024x768 ?

^^eventueele typfouten zijn als vermaak bedoeld

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Jazeker, de 1024x768 versie vind je hier: Bullets 1024x768

inquestos heeft gelijk ivm het loften. En ik denk dat hij bedoelt dat een rietje wél hol is :)
Alleen heb ik geloft met een circle'tje ipv een donut, maarja, het effect blijft hetzelfde ;)

Verwijderd

Ik zei ook absoluut niet dat hij ongelijk had met het loften. Wat ik duidelijk wilde maken is dat het eenvoudiger en sneller kan door je spline renderable te maken, de bovenste en ondeste polies te verwijderen en er daarna een solidify modifier op te zetten.

Overigens, als je loft met een circle ipv van een donut / tube dan is het effect niet hetzelfde:
Een circle heeft namelijk geen dikte als je hem loft. Een tube of donut wel ! En daar ging het per slot van rekening toch om.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

En als het voor de achtergrond is (zoals je zei) zijn het wel een heleboel extra polies als je `m hol maakt.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Waar zegt ie dan dat het voor de achtergrond is ? :?

Ik heb het even geprobeerd, maar het scheelt je in totaal zo'n 5000 polies (afhankelijk van je interpolation settings, ik heb hier 10 gebruikt ipv 6) Dat maakt dus echt niks uit als je niet hoeft te bezuinigen op polies (ik krijg niet de indruk dat hij bezig is een hele complexe extreem high-poly scene aan het maken is, toch ?)
En het verschil is wel duidelijk te zien.

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:38
XLerator schreef op 16 maart 2004 @ 00:19:
En als het voor de achtergrond is (zoals je zei) zijn het wel een heleboel extra polies als je `m hol maakt.
Ook al is het geen achtergrond kun je ook gewoon een paar polygonen die in het holle gedeelte zitten laten zitten en de rest van de binnenkant verwijderen, omdat ik niet denk dat je zo snel de binnenkant van een rietje in een scene ziet.

Ik zou net als inquestos gewoon loften met een donut/tube. Kan je misschien het rietje achteraf niet zo makkelijk als een spline editen, maar het opzetten is iig niet moeilijk.

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• inquestos
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 07:03:
[...]

Sinds wanneer zijn rietjes niet hol ? 8)7 :P
Sorry, stom 8)7
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 14:30:
Ik zei ook absoluut niet dat hij ongelijk had met het loften. Wat ik duidelijk wilde maken is dat het eenvoudiger en sneller kan door je spline renderable te maken, de bovenste en ondeste polies te verwijderen en er daarna een solidify modifier op te zetten.

Overigens, als je loft met een circle ipv van een donut / tube dan is het effect niet hetzelfde:
Een circle heeft namelijk geen dikte als je hem loft. Een tube of donut wel ! En daar ging het per slot van rekening toch om.
Inderdaad.
Qylos schreef op 16 maart 2004 @ 08:25:
[...]
Ik zou net als inquestos gewoon loften met een donut/tube. Kan je misschien het rietje achteraf niet zo makkelijk als een spline editen, maar het opzetten is iig niet moeilijk.
Loften is net zo makkelijk te editen als een spline. Bij loften kan je ook de spline eenvoudig weg editen. Verandert het loft-object ook gewoon hoor :) .

btw. Rendertijden gaan wel degelijk omhoog bij donut ipv. cirkle en zeker van donut naar renderable spline. Daarom ook zeker niet doen als het voor de achtergrond is...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/inquestos/rietje.jpg

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Even een vraagje:
Hoeveel scheelt het ? Het zal een kwestie van seconden zijn als je hem op de voorgrond plaatst, kun je nagaan hoe weinig het zal schelen als hij op de achtergrond gebruikt gaat worden. Daarnaast is het verschil wel duidelijk zichtbaar (je ziet echt dat het rietje een dikte heeft en hol is)
En waarom zou je nog loften als je toch de polies aan de binnenkant weglaat (en je hem dus niet hol maakt) Dan kun je toch veel simpeler de spline renderable maken ?

Sorry hoor, maar de logica ontgaat mij even bij jullie redenaties 8)7

• inquestos
Rendertijd verdubbelt (in zo'n scene dan, zonder andere complexe voorwerpen)
2:17 voor donut tegen 1:09 voor cirkle. Het renderen van een Renderable spline duurt in principe even lang om te renderen (indien 2-sided geselecteert staat (volgensmij)...) Heb je gelijk in...

edit: het resultaat is op een of andere manier wel een stuk minder... Renderable spline verdeelt de faces een stuk minder effectief dan loft mits deze goed is ingesteld

[ Voor 40% gewijzigd door inquestos op 16-03-2004 23:21 ]

Verwijderd

Ik weet niet wat je verkeerd doet dan als het bij renderable spline geen goed resultaat geeft..... Hier even een voorbeeld om duidelijk te maken dat het toch echt wel duidelijk verschil maakt of je de randen dikte geeft en het rietje hol maakt, of dat je het rietje massief laat:

Ik render met brazil, telkens dezelfde settings:
skylight 15/5, 1/2 image sampling, verder geen aanpassingen aan de standaardsettings.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/YR7V7248NEJ0/picserver.jpeg
Dit is zonder binnenkant. Ongeveer 3000 polies, rendertijd 30 sec.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/8JV8RUI59S7W/picserver.jpeg
Dit is mét binnenkant. Ongeveer 6000 polies, rendertijd 1 minuut exact.

Welnu, je ziet duidelijk het verschil tussen de twee. Bij de bovenste zie je dat het licht gebroken wordt alsof het 1 massief stuk plexi is waaruit het rietje bestaat. De onderste geeft een realistischere refractie. Dat de rendertijd 2x zo hoog is, is een feit, maar het gaat hier niet om uren, maar om een halve minuut. En voor een halve minuut stel je resultaat toch boven rendertijd ? En daarnaast is het natuurlijk nog zo dat de rendertijd nu verdubbeld wordt, omdat het rietje het enige object is en voor een groot deel in beeld komt.
Laat je het slechts een bucket of 2 vullen (op de achtergrond dus) wordt de rendertijd nog maar 1,5x zo hoog. (Van 2 naar 3 seconden).

Dus ik blijf toch echt van mening dat dit een betere oplossing is dan het massief laten van het rietje. Of je dit dan met loft of met solidify doet maakt niks uit, het is maar net welke methode je goed ligt (bij mij is dat solidify)

Let niet op de achtergrond, ik heb gewoon een willekeurige HDRI probe genomen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 09:01 ]

Pagina: 1