Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Welke VR weerstand ?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tw's, ik heb zo'n mini voeding: 1,5 V~15V - 0,5 A, nu wil ik graag een 6 cm fan erin bouwen. Het is Panaflo 6 cm 12V - 0,11 A, maar ik weet niet hoe ik de weerstand moet bereken. Ik dacht van dit:
U=IxR
15/0,11A=136,37 Omh (potmeter).
Alvast bedankt.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Bedoel je de weerstand die je moet gebruiken om die fan aan de 15 volt te hangen?
Zoja, dan doe je (15 volt - 12 volt) / 0,11 Ampere = 27 Ohm

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bedoel, dat ik het fannetje graag wil aansluiten op deze voeding. Maar deze voeding kan ik weer regelen van 0,5 t/m 15V dus ik weet niet echt hoe ik dan deze fan moet aansluiten met een potmeter om de snelheid te kunnen regelen.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

in principe kan je de snelheid regelen met het voltage van de voeding. moet de fan de voeding koelen? zo ja dan de fan ergens binnenin aansluiten en niet aan de aansluitklemmen van de voeding.
moet de fan iets anders koelen? zo ja dan het voltages van de voeding op de hoogste stand zetten(fan gaat hier niet kapot van, wordt straalmotor). volgens mij moet het lukken met een 250 ohm(1watt) potmeter

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil mijn voeding koelen voornamelijk IC LM317, ik weet dat het misschien overdreven is maar staat wel mooi :o Dus ik moet vr 250 Ohm nemen om de fan snelheid te regelen ? kan ik het ook doen met vr 1 K Ohm ?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Is het eigenlijk wel nodig om hem regelbaar te maken?
Het is geen processor dus hij kan best heet worden. Is het niet een idee om een schakelaartje te maken om de fan aan en uit mee te zetten? En hem als hij aanstaat op bijvoorbeeld 7 volt te laten draaien?
Dat lijkt mij dan ruim voldoende omdat die voeding niet zo heel veel warmte produceert.

Last.fm

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Of je sluit de fan aan op je spannings bron. Als je voeding dan 15 volt moet leveren koelt hij meer dan als je 1,5 volt moet leveren. Krijg je dus een variable koeling >:)

Signature unavailable

Verwijderd

Weerstand bereken je in ieder geval door V (volt/spanning) te delen door I (ampère/stroomsterkte).

code:
1
2
3
     V
R =  -
     I

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Mr GAmba schreef op 14 maart 2004 @ 16:59:
Of je sluit de fan aan op je spannings bron. Als je voeding dan 15 volt moet leveren koelt hij meer dan als je 1,5 volt moet leveren. Krijg je dus een variable koeling >:)
Dat gaat niet helemaal op, want als de voeding 15 volt moet leveren is de warmteproductie juist het laagste. Pas als je bij lage voltages veel stroom moet leveren, dan word er veel warmte geproduceert. In het slechtste geval 0,5 A bij 1,5 volt, dan komt er (15-1,5) * 0,5 = 6,75 watt warmte vrij :)

Last.fm

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

weet je zeker dat die voeding wel gekoeld moet worden. een Lm317 kan een hoop hebben.
zolang je niet meer trekt, kan trekken, dan 0,5 ampere lijkt het me niet nodig om er uberhaupt een fan in te bouwen. Of wordt hij soms te heet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
Ja, eigenlijk hoeft er geen fan erin, maar het leek mij wel leuk om een fan aan te sluiten. Dus meer voor look :o, dus ik moet 15-12V=3V/0,11A=27 Ohm. Dan deze fan aansluiten op de uitgangspannings, zodat wanneer ik de spanning regelt gaat fan sneller of zachter draaien.

Verwijderd

Nou, dan zet je er een LM317 regeling bij om die fan te sturen, en die LM317 kan je dan weer mooi koelen met nog zo'n LM317 regeling en die LM317 kan je dan weer eh.....

Serieus, je fan sturen met de geregelde uitgangsspanning van de voeding is geheel nutteloos.
Of je zou het zo moeten maken dat hoe lager de uitgangsspanning wordt, hoe sneller de fan draait, dan kan het zin hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
O.k bedankt dan ga ik wel voor om de fan op 7 volt te zetten. Maar hoe krijg de fan op volt dan ?

Verwijderd

Je sluit de fan aan op de spanning die op de ingang van de LM317 staat (pen 3)
Via een vaste weerstand of vermogenspotmeter, of via een 2e LM317.
In je voeding zit vast wel een grote elco, de benodigde spanning pak je gewoon van z'n plus en min.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je/u hulp. Pen 3 is zeker van deze bovenaanzicht ?

[LM317]
| | |

Verwijderd

ja, 1 adjust, 2 uit, 3 in.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 18:42:
In je voeding zit vast wel een grote elco, de benodigde spanning pak je gewoon van z'n plus en min.
O.k voor zekerheid :+
Ik snap dat ik nu fan moe aansluiten op pin 3 (dus plus draad van fan). Maar hoe kan ik dan de potmeter waarde uitrekenen. En ik snap wat je/u bedoelt met de benodigde spanning halen van de elco, want ik haal toch al spanning van de pen 3 ?

Verwijderd

Elektrisch gezien hetzelfde, waar het maar het beste uitkomt.
Een LM317 regeling is het mooiste, stabiel en kompakt.
Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanregeling/fanreg_pic1.jpg

schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/fanregeling.GIF

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja een hele mooie fanregeling, heel erg bedankt :) :) :)
nog meer bedankt voor je/u hulp :) :) :) :) :) :)
Dit is wel geschikt voor fancoontroller voor de pc, alleen dan moet ik zeker meer van deze schakeling maken ? En hoe doe ik dan met spanning 12 V ? Bedankt.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 19:09 ]

Verwijderd

Voor de pc kan je hem beter aanpassen zodat de spanning niet lager ingesteld kan worden dan 5V:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanregeling/bbs_schema.GIF
Dit is trouwens het schema dat bij de schakeling op het fotootje hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt :) :) :) :) :) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Deze schakeling kan ik dus gewoon achter zetten, voor meerdere fans ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 18:42:
O.k bedankt maar hoe krijg ik hem dan op 5 volt ? Bedankt.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
exter: kun je met deze schakeling ook van die kleine potmetertjes gebruiken die je ook voor je lcd gebruikt, of moet het een vermogenspotmeter zijn van ?? watt?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
schop!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Gr0wLiThE schreef op 28 maart 2004 @ 20:38:
exter: kun je met deze schakeling ook van die kleine potmetertjes gebruiken die je ook voor je lcd gebruikt, of moet het een vermogenspotmeter zijn van ?? watt?
de adjust aansluiting verbruikt geen vermogen. Die kan je dus makkelijk met een simpel potmetertje aansluiten.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:52:
Ja een hele mooie fanregeling, heel erg bedankt :) :) :)
nog meer bedankt voor je/u hulp :) :) :) :) :) :)
Dit is wel geschikt voor fancoontroller voor de pc, alleen dan moet ik zeker meer van deze schakeling maken ? En hoe doe ik dan met spanning 12 V ? Bedankt.
Wat voor toepassing ben je aan het verzinnen? gewoon regelbare ventilatoren zoals hier al vaker op got voorkomt?

In de beginpost heb je het over een minivoeding van 1,5 tot 15 volt... Als je dat in de pc zet, hou je niet 15V over... De lm kan nl niet een hogere spanning leveren dan erin gaat.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
gebruik een secundaire trafo (of kleine schakeling) in je voeding om die koeler vanaf de 230V lijn te voeden, via een NTC/VR is dan de koeling te regelen icm een LM317
Pagina: 1