[Slack 9.1, 2.6.4] Framebuffer wilt niet op andere resolutie

Pagina: 1
Acties:

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
met de standaard 2.4.22 kernel die bij Slack zit werkt mijn framebuffer goed, ik kan in lilo.conf aangeven vga = 791 en ik krijg een 1024x768 console

nu heb ik 2.6.4 compiled en framebuffer werkt, maar pakt standaard altijd 640x480
"vga =" en "append:" in lilo.conf worden genegeert

na het inloggen kan ik "fbset 1024x768-75" doen en het werkt goed, totdat ik switch van tty dan wil die 85hz pakken, wat mijn monitor dus niet ondersteunt (-> monitor beveiliging gaat aan)

ik heb ook al uit "fb.modes" alle modes gegooit behalve 1024x768-75, maar toch na een reboot weer 640x480-60

heeft iemand nog enig idee wat ik kan proberen? is er soms een ander bestand waar fbset de modes uit haalt?

videokaart is een geforce 2mx-400

ik heb al heel wat topics over framebuffer doorgelezen, maar niets lijkt een oplossing te bieden :(
* Bramster vraagt zich af of hij de enigste is met vage problemen die andere nooit hebben

[ Voor 30% gewijzigd door Bramster op 14-03-2004 15:09 ]

• Bramster
Het probleem is "opgelost"
nouja, beetje met een omweg ;)

ik had eerst in de kernel de riva drivers gepakt, waarmee het dus niet helemaal lekker werkte, nu heb ik de vesa drivers en ik kan gewoon kiezen met "vga =" is de lilo.conf

:7

[ Voor 6% gewijzigd door Bramster op 14-03-2004 16:15 ]

Verwijderd

Het wordt dan ook meestal aangeraden om in je kernel vesa te kiezn ipv een bepaalde kaart.
Maar werkt vga=791 nog met 2.6? Ik dacht dat je een hexadecimale code moest gaan invoeren.

Heb je trouwens nog interessante sites over framebuffers gevonden. Ik heb altijd het gevoel dat niemand meer framebuffers gebruikt.

• Bramster
nee, niet echt, alleen wat links die ook in andere topics stonden

de meeste mensen zullen wel X gebruiken, aangezien ik alles in de console doe, ziet framebuffer er toch een stuk beter uit dan 80x24 (of 132x60) :P

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
[ot]
framebufferkonsole en bootsplash zijn wel een leuke combinatie. :)

Ik vind een 80x25 konsole totaal niet handig werken, en bovendien krijg je dan van die enorme koeienletters, en irritant linebreaking in de shell. Framebufferkonsole op 791 is wat dat betreft stukken relaxder.

Afbeeldingslocatie: http://vizzzion.org/stuff/screenshots/fbconsole-small.jpg

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
hmm een aantal framebuffers voor specifieke hardware werken met een kernelparameter in de trend van 1024x768@85
zie de /usr/src/linux/Documentation en nog wat

@sebas
hmm ganz geil, ik ga ook maar eens aan de bootsplash denk ik (en verdomme ik moet mezelf een matrox kaart regelen :))

[ Voor 39% gewijzigd door Bas! op 14-03-2004 21:53 ]

• sebas
Daar heb je niet zo veel aan, als je bootsplash wilt gebruiken. Er is op dit moment volgens mij alleen VESA fb support voor bootsplash. Met de VESA fb driver had ik tot nu toe nog geen problemen, op zowel een radeon als ook een matrox kaart.

Het snelheidsverschil tussen die framebuffer drivers maakt me eigenlijk weinig uit, aangezien ik meestal toch een (hw accelerated) X aan heb.

Verwijderd

Skuzz schreef op 14 maart 2004 @ 14:44:

ik heb al heel wat topics over framebuffer doorgelezen, maar niets lijkt een oplossing te bieden :(
/me vraagt zich af of hij de enigste is met vage problemen die andere nooit hebben
The Gentoo Framebuffer, Bootsplash & Grubsplash How-To

Vanaf stap 4 word er een duidelijke uitleg gegeven voor kernel 2.4.x en kernel 2.6.x en tevens LILO en GRUB setup worden behandelt.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 03:39 ]

• Bramster
* Bramster is al een paar uur bezig met bootsplash

maarja :/ het wil niet echt helemaal :(

heb al een paar howto's doorgelopen, maar geen enkele werkt

[ Voor 29% gewijzigd door Bramster op 15-03-2004 16:34 ]

• sebas
Wat wil precies niet echt?

- gebruik je de VESA framebuffer driver?
- had je rejects tijdens het patchen van de kernel?
- welke kernelparameters gebruik je?

Hier doet die't op 2.4.x en 2.6.x, mijn grub is als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
title   Linux 2.4.24-swusp resume
        root            (hd0,0)
        kernel          /boot/vmlinuz-2.4.24-swsusp root=/dev/hda1 \ 
                          ro hdc=ide-scsi vga=791 resume2=swap:/dev/hda2 \
                          noatime apm=off video=vesa:ywrap,pmipal,mtrr \
                          splash=silent
        initrd          /boot/initrd.tuxntosh
        savedefault

title   Debian Sid 2.6.3-swsusp resume
        root            (hd0,0)
        kernel          /boot/vmlinuz-2.6.3-swsusp root=/dev/hda1 ro \
                          video=vesafb:ywrap,mtrr vga=0x317 \
                          resume2=swap:/dev/hda2 apm=off splash=silent
        initrd           /boot/initrd.splash

ik heb wat linebreaks ingevoegd

Als je problemen met de initrd hebt, laat maar even weten, je kan't nog met de mijne proberen.

De progressbar voor 'normale' boots heb ik nog niet echt werkend, ook weinig aan gedaan. Ik gebruik meestal swsusp, dus een cleane boot komt niet zo vaak voor.

• Bramster
ik krijg geen bootsplash, gewoon een normale boot

heb de vesa fb drivers
ik had in de "make menuconfig" de bootsplash opties, en heb deze ingesteld zoals het hier staat
en ook de lilo.conf zoals die daar staat, maar heb meerdere dingen geprobeert in de lilo.conf die ik tegenkwam op andere sites

edit:
woei! het werkt :)

heb gewoon die howto van de gentoo forums nog een keer doorgelopen en nu werkt het :)
geen id wat het nu was, maarja, het werkt

en nu een eigen theme bouwen :P

[ Voor 31% gewijzigd door Bramster op 15-03-2004 19:10 ]

Verwijderd

die bootsplash is idd errug vet, heb hem hier al lang draaiende op slack 9.1, alleen om die lopende balk mooi regelmatig te krijgen is even prutsen..
Hier is ook een goede howto te vinden

Zijn er hier ook mensen die serieus met dingen als links -g, of ggi werken?
Ben benieuwd naar ervaringen.

• Bramster
links -g is grafisch browsen? hmm, maar eens mee gaan klooien dan :P

http://www.skuzz.net/bootsplash.jpg :)

edit:
hmm, als ik "append: flash=silent" en ik dan naar een andere tty switch krijg ik geen tty, alleen maar de achtergrond

bekend probleem?

[ Voor 42% gewijzigd door Bramster op 15-03-2004 21:09 ]

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
offtopic:
hey sebas, ik zie dat je initrd's maakt met de 2.4.3 kernel. Is die kernel gecompileerd van debian sources?
Ik gooi die dingen nu handmatig om van cramfs naar ext2, automatisch via mkinitrd lukt me niet, romfs lukt me niet en cramfs werkt naar ik meen sowieso niet zonder debian patches.

sorry voor dit offtopic geneuzel maar dit zijn van die jeuk dingen en dat knikker je na een tig keer klooien weer naast je neer omdat je eigen methode ook werkt.

• sebas
Skuzz schreef op 15 maart 2004 @ 20:52:
links -g is grafisch browsen? hmm, maar eens mee gaan klooien dan :P
Probeer maar eens mplayer met fb driver :)
hmm, als ik "append: flash=silent" en ik dan naar een andere tty switch krijg ik geen tty, alleen maar de achtergrond

bekend probleem?
Joah, typo's zijn een redelijk bekend probleem. :+
Het moet dus splash=silent zijn, bij je kernel parameters, met F2 tijdens het booten ga je van 'silent' mode naar verbose, wat je dus al werkend hebt.
hey sebas, ik zie dat je initrd's maakt met de 2.4.3 kernel. Is die kernel gecompileerd van debian sources?
Nee, dit is een plain vanilla, met software suspend patches en dus bootsplash. Die initrd bevat ook alleen de plaatjes voor bootsplash (en volgens mij ook de config van bootsplash), ik heb de kernelmodules voor ide, fs en framebuffer static eringebakken. Een initrd is mij teveel gedoe (extra patches nodig voor vanilla, volgens mij) en ik zie er het nut niet van in, ik heb geen probleem met een aantal drivers static in mijn kernelimage.

Die initrds heb ik trouwens met
code:
1
2
3
splash -s -f \
 /etc/bootsplash/themes/nogwat/config/bootsplash-1024x768.cfg \
 > /boot/initrd.nogwat
aangemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door sebas op 16-03-2004 00:28 ]

• Bramster
sebas schreef op 16 maart 2004 @ 00:25:
[...]

Probeer maar eens mplayer met fb driver :)

[...]

Joah, typo's zijn een redelijk bekend probleem. :+
Het moet dus splash=silent zijn, bij je kernel parameters, met F2 tijdens het booten ga je van 'silent' mode naar verbose, wat je dus al werkend hebt.
8)7
staat wel goed in me lilo.conf :P

het switchen werkt wel, maar alleen op tty0, als ik met alt-F# switch naar een andere tty staat daar nog de "silent" bootsplash (zonder loginprompt), die niet weggaat met F2

in de rc.local staat zelfs dat de normale achtergrond geladen moet worden op alle TTY's

edit:
* Bramster word er helemaal gek van
ik heb nu dit in mijn rc.local staan:

code:
1
2
3
for i in 0 1 2 3 4 5; do
   splash -s -u $i /etc/bootsplash/themes/skuzz/config/bootsplash-1280x1024.cfg
done

dit werkt goed, maar als ik "silent" aanzet staat er op de andere tty's de silent jpg, zonder een login prompt

ik heb ook al geprobeert een aparte theme to maken waar helemaal geen silent jpg in staat, maar toch weer die silent jpg :(

edit2:
het werkt weer, tja, je raad het al, een typo :P
(het werkt dus niet met die aparte theme)

[ Voor 39% gewijzigd door Bramster op 16-03-2004 11:37 ]

• sebas
hm, ik heb bootplash alleen op de eerste console, de rest heeft een zwarte achtergrond. Dat werkt hier in elk geval probleemloos ...

Verwijderd

weet er iemand waarom je met F2 wel van silent naar verbose kan schakelen, maar daarna niet meer terug?

• sebas
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 18:49:
weet er iemand waarom je met F2 wel van silent naar verbose kan schakelen, maar daarna niet meer terug?
Dat lijkt een beperking van bootsplash te zijn, je zou het op de bootsplash mailinglist even kunnen vragen. Ik zag trouwens dat Con Kolivas eventueel de bootsplash patch in zijn tree wil opnemen, er zit dus beweging in. :) Met Software Suspend kan ik trouwens wel terug naar silent mode. met de '1' toets.

Pagina: 1