Wat te doen met je oude PC('s) ??

Pagina: 1
Acties:
  • 3.247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97091

Topicstarter
Iedereen heeft waarschijnlijk wel wat (oude) hardware over. Nu is mijn vraag wat er nog zoal mee gedaan kan worden, en wat jullie er mee doen?
Het gaat dus om volledige pc's, en waar je ze voor gebruikt.

Mijn lijstje:
Athlon XP 1500+
workstation

Nu had ik een Dual PIII 1Ghz moederbord met 512Mb registered geheugen gekregen van iemand, dus daar heb ik een server mee gebouwd op windows server 2003 die momenteel dienst doet als fileserver.

Een oud Tyan Trinity moeerbordje met 600 Duron@ 750 heb ik verbouwd tot htpc.
stille 40gb HD erin, oud soundkaartje erin, iedere ventillator erin op 7V gezet en is nu dus stil. Win 98 SE en myhtpc erop, oude Creative Gamepad eraan en de htpc was geboren.

Nu is mijn probleem dat ik nog wat hardware overheb.
- Shuttle MK40VN KM400 µATX bordje
- Duron 1300
- een "schoendoos" geheugen
- Moederbord en PIII 800 Mhz
- AMD K6/2 400Mhz + moederbord (zit nog geheugen op)
- HD 2GB 8GB 20GB en 40GB
- Pentium 166MMX (volledige PC in case)
- Pentium 233MMX (volledige PC in case)

Ik knutsel zeer graag met hardware, maar ben nu toch wel 'out of inspiration' als iemand nog wat leuke ideetjes heeft wat ik nog zou kunnen fabriceren met deze pc'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Renderfarmpje van bouwen ofzo, lekker spelen met 3dmax enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan denk ik wel dat enkel mijn dual PIII de rest al uit hun sokken loopt.
Heeft het trouwens zin om Fileserver en internet router op twee verschillende pc's te hosten of trekt mijn server dat wel.
De fileserver levert mp3 en divx aan 2pc's en htpc.
internet moet geshared worden naar 4 pc's in totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Die dual P3 kan naast fileserver ook prima gateway spelen, dat is totaal geen probleem.
Qua renderfarm gewoon alles tegelijk inzetten, is altijd sneller dan een enkele dualP3 bak natuurlijk.

Je zou er verder nog een stapel thin clients van kunnen maken, dan maak je van die dual P3 een Terminal Server. De thin clients laat je inloggen en je hebt de cpu kracht van je dualP3 op een trage bak. Leuk om mee te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07
Wat ik heb gedaan met mijn oude PC's :P :
- P3-600/512MB/GF2GTS = lanbak
- P2-400/192MB/GF2MX = PC pa (voor z'n pinball behoeftes)
- P1-200/144MB = Router/statsserver/24\7 downloadbak
- P1-166/64MB = PC ma (voor d'r email alleen eigenlijk)
- 286-12/2MB = Gamebak voor de kids (staat zooi als Skyroads ed. op)

Ls ik jou lijstje zo zie btw, kun je beter iets gaan verkopen. Want er zit nog best nette hardware tussen. En wat moet je met een dual P3 1Ghz terwijl je eigenlijk al aan een single P3-500 meer dan genoeg hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 14-03-2004 14:59 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

UTM

Of ... >:) .... }:O Client installen en die @!#&* Polen mee helpen verslaan @ daily met rc5-72.
offtopic:
Slechts een optie hoor O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PCtje in iedere kamer...

Mijn park:

Woonkamerbak1: C1000, 384MB, algemeen surf/TV/gamebak (dual danwel triplehead)
Woonkamerbak2: P3-500, 128MB, reserve surf/gamebak voor bezoek
Huisgenootbak: AXP2500+, 1GB, zijn bak (staat ook in de woonkamer) algemeen surf/gamebak

Brouter: K6-2 500, 128MB, (under construction) bak om te routeren, te bridgen tussen al mijn rare netten (Ethernet, 100VG, Tokenring en als het meezit Arcnet :P ) en fileservertje voor mij en DiabloII bot-bak voor huisgenoot

Mijn slaapkamer: Sun Sparcstation 20 2x Supersparc II-75, 160MB, tik/internetbak
Mijn studeerkamer: Apple Powermac 7600/120, 160MB, tik/internetbak

Kelder: 2x P2-400, 128MB, SMP BeOS/Linux knutselbak

Laptop: P120, 48MB, BeOS on the road (helaas accu defect :X )

En dan zit ik nog een beetje te knutselen met dual P2-350 systeem (gaat eruit zodra ik vind dat de 2x 400 stabiel is), een Duron 750 (vervangt misschien de P3-500, of gaat als 4e woonkamerbak in de hoek voor de spontane LANparties elke week :P ), een paar dual P1 bakken (vangen vooral stof :P ) en natuurlijk mijn verzameling van vrijwel elk P1 chipset op aarde :7

Maar dan nog geef ik regelmatig PC's weg aan behoeftigen ;)

Edit:
En ik was bijna mijn SGI O2 (R5000-180, 256MB) vergeten die ergens ingepast gaat worden zodra ik Irix ergens vandaan kan toveren.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 14-03-2004 17:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier nog een aantal oude pcs staan.
Er staat hier een dual P3 700 die ik wil gaan gebruiken als linux bakkie, is nog niet echt veel van gekomen, maar dat komt nog wel een keertje.

Verder heb ik nog een P1 233mmx liggen. Die ga ik gebruiken voor in mijn apple mod :D (zat een 200mhz apple in, straks een echte intel met voodoo sli config).

Heb ook nog een celeron 266 liggen, dat is echt een brakkig geval zoals iedereen wel weet, maar het is een ideaal plankje om even eea mee uit te testen en biossen te flashen.

Mijn celeron 466 heb ik op dit moment als servertje staan, ding was ook min of meer over.

Van een andere bak heb ik inmiddels een complete pc gebouwd met nagenoeg alleen maar vreemde hardware). Ding bevat hardware die eigenlijk alleen onder 98 lekker draait. Leuke is dat deze bak grotendeels bij elkaar geruild/gekregen is (mobo, bigtower, videokaart, voeding, netwerkkaart, keyboard heb ik geruild. 20" Sony monitor heb ik gekregen, de rest lag stof te happen.

Verder heb ik nog een P3 600 en een celeron 700 nagenoeg compleet liggen, weet alleen nog niet wat er mee te gaan doen, maar een doel vind ik er wel voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sick Nick schreef op 14 maart 2004 @ 14:48:
Die dual P3 kan naast fileserver ook prima gateway spelen, dat is totaal geen probleem.
Qua renderfarm gewoon alles tegelijk inzetten, is altijd sneller dan een enkele dualP3 bak natuurlijk.

Je zou er verder nog een stapel thin clients van kunnen maken, dan maak je van die dual P3 een Terminal Server. De thin clients laat je inloggen en je hebt de cpu kracht van je dualP3 op een trage bak. Leuk om mee te klooien.
hmmz, vind ik wel een aardig idee, Nu gebruik ik remote desktop op mijn workstation om mijn server te bedienen. dus dan zou ik iets gelijkaardigs kunnen doen met een K6/2 400 maar dan met de snelheid van mijn dual PIII 1Ghz ??
is dit mogelijk zonder HD? anders is mijn grote "HD-lawaai" probleem met de PC in de woonkamer ook opgelost !!
(En dan geen van die bootcd-rom stuff alla knoppix want die cd-rom maakt 4* meer lawaai als die HD's)
iets in de aard van 'boot from network' indien dit bestaat ..
(en dan liefst in een Windows of andere zeer gebruiks/vrouw-vriendelijke omgeving ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boot from LAN bestaat zeerzeker, dan moeten er bootimages op de remote server staan die aangeroepen kunnen worden. Het kan allemaal zeer flexibel, maar behoort toch tot de wat meer geavanceerde netwerkfoefjes. Je zou eens in de Netwerken subfora kunnen kijken voor meer info hierover, het gaat iig het bereik van een topic als deze in CSL te boven ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:18

Crazy-

Best life ever

Zal ik ook eens even:

Laptop - Acer TravelMate 250 / 2.6GHz / 512MB / 40GB - Mijn alles :)
Video - Intel PIV 1.8 / 512MB / 2x120GB SATA - 1x40GB - videobewerking / gaming / branderbak (2x CD + 1x DVD :P) en straks zal deze als videorecorder dienen
Server - Celeron 733 / 768mb / 30GB hdd - Router + mailserver (Wordt straks vervangen voor een Netgear RT314 die ik nog heb liggen, wordt het weer een stuk stiller, deze zal dan als file/backup server dienen)
Admin - P233 / 256MB Sdram / 13GB - Administratie/boekhouding bak
PC-ma - pIII 800/256/30gb - internetten enz en welbekende patience :)
Laptop2 - Asus L3800 / 2ghz / 512mb / 40gb - van me pa

En dan heb ik nog een (momenteel) niet werkende p233 onder het bureau liggen + aantal servers op locatie (1x Dual PIII & 3x pIV 2.4)

Dat was het wel volgens mij :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmmz, Wat doen jullie eigenlijk met zo'n mailserver? ik zie daar niet echt het nut van in, wat is het verschil met mail die gehost wordt door de provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 04:49

KompjoeFriek

Statsidioot

dion_b schreef op 16 maart 2004 @ 00:58:
Boot from LAN bestaat zeerzeker, dan moeten er bootimages op de remote server staan die aangeroepen kunnen worden. Het kan allemaal zeer flexibel, maar behoort toch tot de wat meer geavanceerde netwerkfoefjes. Je zou eens in de Netwerken subfora kunnen kijken voor meer info hierover, het gaat iig het bereik van een topic als deze in CSL te boven ;)
Zeer geavanceerd hoor :P
Download Knoppix, op cd fikken, boot de server vanaf CD en start de terminal server.
Voor de clients met NIC zonder zo'n bootchip: www.rom-o-matic.com ;)
Hoe het met windows moet weet ik zo ff niet

Dat is dus wat ik ook met mijn oude bakken doe.
allemaal samen laten werken tot nog iets nuttigs :)
ipv knoppix gebruik ik dan clusterknoppix

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b was knoppix weer vergeten |:(

En te denken dat ik die CDs grotendeels als diag disk gebruik, meer niet :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-12-2024

Ronno

make source && not war

Nnsomniac.

wat dacht je van een router dat draait op Linux/iptables.
lukt zelfs heel makkelijk met een oude P1 en 64 mb ram. _/-\o_
iptables is een heel mooi router/firewall protocol waar je oneindige mogelijkheden hebt.

en wat d8 je van een linux fileserver zonder grafische poespas, dus met oude hardware nog heel snel.
combinerend als bijv. vpn-server, network install-server, dns/dhcp-server, windos-domein-authentication-server, virusscan server, print-server, backup-server, mail-server, terminal-server, enz., enz, enz, 8)7

juist als je linux console-based draait is het systeem lekker snel en kan je veel (server) apps draaien.

en als je een leuk pc-tje hebt voor je vrouw, denk dan ook eens aan een (gratis) Linux-distro.
alle mogelijk te bedenken applicaties staan erop inclusief een berg aan spelletjes, juist die spelletjes die vrouwen 'over het algemeen' leuk vinden. O-)

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

Bio

Ik had ook nog een goed idee

mijn pentium2 pc met350mhz 128mbram 17" enz enz verkopen via marktplaats:

opbrengst: 140 euro

WAARSCHUWING: Dit lukt niet altijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Klik op "CPU Collection" in m'n sig. Van de meeste daar heb ik de bijbehorende hardware natuurlijk ook nog, maar welke op dit moment ècht draaien:

• AMD Athlon XP-M 2500+ -> draait eigenlijk niet meer, zoek een moederbord vervanger, zat in PC1
• AMD Thunderbird 1400 MHz -> staat er niet bij, zit in PC2 en draait
• AMD K6-2 475 MHz -> DOS-bak voor oldskool games etc.
• AMD K6-III 400 MHz -> idem
• Pentium II 400 MHz -> dito

Maar je kunt natuurlijk ook alles slopen en tegen de muur plakken 8)

Edit: lekker oud topic ook :z

[ Voor 14% gewijzigd door Rone op 24-08-2005 23:06 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1