Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ledjes in serie

Pagina: 1
Acties:

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02
hallo,

ik wil 3 ledjes in serie schakelen ( op 12 of 5 volt )
ik heb 2 blauwe ledjes en 1 rood ledje

Als ik 1 blauwe op 12 volt aansluit moet ik er een weerstand bijdoen van 680 ohm met een tolerantie van 5% (kleuren van links naar rechts->blauw grijs bruin goud)

Als ik 1 rode op 12 volt aansluit moet ik er een weerstand bijdoen van 1 k.ohm met een tolerantie van 5% (kleuren van links naar rechts->bruin wart rood goud)

als ik ze dan in serie schakel, wat voor weerstandje moet ik er dan tussen zetten?
of kan ik ze gewoon op 5 volt aansluiten

alvast bedankt!!!! :+

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
Ik weet al bijna zeker dat je ze niet gewoon op 5v aan kunt sluiten. Maar als je nou eerst eens verteld wat voor spanning er over de ledjes moet komen te staan en welke stroom er door moet. Zonder die gegevens kan niemand je denk ik verder helpen dus graag die ff posten. :P

• XyS
ehm tjah,

alles wat ik weet staat in mijn openingspost

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
Hoe kom je eraan dan? Want mss ist handig als je probeert de datasheet op te zoeke ofzo :P Tis maar een suggestie hoor. ;)
Mischien kun je dit ook wel meten met een multimeter ofzo maar k zou niet weten hoe

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Verschillende kleuren led's kan je niet zomaar in serie zetten.
Led's zijn een soort dioden, en die werken op stroom. Normale led's hebben 10-20 mA nodig aan stroom, dus kan je wel een seriekring maken met normale (rood groen geel, niet felle) led's. Dan moet je de spanningsval optellen, en een weerstand berekenen die de rest van de spanning over zich heeft bij 20 mA.
Die weerstand kan je niet kopen, meestal word met de E12 reeks gewerkt. Vraag de electroboer de weerstand het dichtste bij je berekende waarde, maar niet lager (dan loopt er meer dan 20mA en gaan ze kapot).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 11:56

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De weerstandjes dienen om de stroom door de led(s) te beperken. Als je ermee kan leven dat de blauwe iets minder fel brandt(en de rode ook iets minder fel dan bij 1 ledje per stroomkring), gewoon 1 weerstandje van 1 kOhm ertussen zetten.
Kan je daar niet mee leven, dan gewoon 2 parallelle takken nemen, eentje voor de blauwe en eentje voor de rode, met elk hun eigen weerstand.

Je kan het btw ook vrij makkelijk uitrekenen: voedingsspanning (waarop je de ledjes wilt aansluiten) = U
u1,u2,u3= spanningsval over de diverse ledjes
Imax= maximale stroom die door je ledje mag (neem hier uiteraard de laagste waarde, anders leeft dat ene ledje niet lang)

R= (U-u1-u2-u3)/Imax
en dan naar boven afronden.

[ Voor 41% gewijzigd door The Bad Seed op 14-03-2004 14:12 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• XyS
dank je duracell ik weet wat me te doen staat

[ Voor 29% gewijzigd door XyS op 14-03-2004 14:10 ]

Pagina: 1