Toon posts:

XP start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 hardeschijven:

1: XP + allemaal belangrijke documenten
2: Win 98 (tweede editie) + 1 oud spelletje

Dat oude spelletje liep vast, en toen ik de computer opnieuw wilde opstarten zei hij:
NTLDR is missing
Dus ik heb op internet gekeken via mijn XP schijf (als boot ingesteld) en toen kwam ik op de volgende site:

http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm

Dus ik braaf gedaan wat op die site staat... eerst win98 bootdisk maken en daarna na de reboot, dit intikken:
sys c:
Dus ik doe dat braaf, maar ben vergeten de bootsequence aan te passen ;( Dus de computer doet dat "sys c:" braaf voor mijn XP schijf ;(

Dus ik start de comp opnieuw op en krijg zoiets als dit:
C:\dos\himem.sys is missing
error in config.sys on line 1
Maarja, ik heb nu dus 2 hardeschijven die het niet doen, dus ik opnieuw de Win 98 CD geinstalleerd en ben toen op GoT gaan zoeken. Ik op dit topic:

himem.sys vraagje!

Ik snapte het niet helemaal, maar ik heb toen dus het volgende gedaan:

Ik heb van mijn win 98 schijf de himem.sys en de config.sys op een schijfje gezet, daarna heb ik in dos eerst de himem.sys gecopieerd naar c:\windows\, maar toen deed de schijf het nogsteeds niet... dus ik heb toen ook config.sys gekopieerd naar c:\

Maar nu zegt hij dat hij win.com niet kan vinden... dus voor ik verder dingen kapot zit te maken leek het me wel handig om in dit topic voor hulp te vragen :)

Formatteren is geen optie, want er staan belangrijke files op.

De computer komt van dixons, dus Win ME staat op een partitie op de hardeschijf en dan kun je met de opstart-diskette de computer opnieuw terug brengen naar zoals hij was toen hij uit de fabriek kwam... maar dan ben ik al mijn files kwijt.

Ik heb WIN ME ge-upgrade naar Win XP

Weet iemand wat ik moet doen op dit op te lossen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sys c: werkt niet voor NT enkel voor 9x.

Wat je moet doen is vanaf je XP cd de recovery console starten en dan fixboot draaien om vervoglens de kijken of je op kunt starten.
Mocht dit niet lukken moet je gewoon windows even opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan de XP cd niet meer vinden, is er een andere manier om de boot weer te repareren?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Meestal wordt deze fout veroorzaakt omdat de boot-volgorde in je bios veranderd is. Dan gaat hij bijv. proberen te starten vanaf je andere harde schijf (als je die hebt). Controleer dit even in de bios.

Volgens mij stond er ook iets over in de FAQ. Ik zal eens kijken :). In de FAQ staat het niet volgens mij, maar in de search wel.

[ Voor 11% gewijzigd door dr snuggles op 14-03-2004 14:04 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kun je daar de Setup Disks for Floppy Boot Install niet voor gebruiken?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Als ik vanaf mijn XP HD probeer op te starten krijg ik dit:
Microsoft windows 98 Startup Menu

1. Normal
2.logged (\Bootlog.txt)
3. safe mode
4. step-by-step confirmation
5. command prompt only
6. safe mode command prompt only

Enter a choice: 4

Warning: Windows has detected a registry/configuration error.
Choose, command prompt only, and run SCANREG
Hier klopt dus helemala niks van, want hij geeft hier win98 menu terwijl win xp op de HD staat

Als ik command prompt only selecteer dan kan ik SCANREG nieteens runnen.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik in safe mode probeer op te started krijg ik dit:

C:\windows\DBLBUFF.sys is missing or corrupted
C:\windows\ifshhb.sys is missing or corrupted

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 15:34:
En als ik in safe mode probeer op te started krijg ik dit:

C:\windows\DBLBUFF.sys is missing or corrupted
C:\windows\ifshhb.sys is missing or corrupted
Als je als laatste gepost hebt kun je het beste je post aanpassen door gebruik te maken van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif button :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Zolang ik de XP cd niet terug heb probeer ik andere dingen...

Met de floppy boot dinges blijft de computer in een loop zitten:

1 opstarten
2 floppy 1 lezen
3 detecting hardware configuration...
4 opnieuw opstarten... (ga verder bij stap 2...)

En dat blijft hij voor eeuwig doen.

Ik had van www.bootdisk.com ook een andere windows Xp opstart diskette (6 diskettes) gemaakt, en daar krijg ik deze foutmelding na de 6de cd:

Stop: c0000221 unknown Hard error
\SystemRoot\system32\ntdll.dll

Verwijderd

Ik neem aan dat je XP HD voorzien is van NTFS bestandssysteem, want anders kun je (als je van de 98 HD boot) de belangrijke bestanden naar de 98 HD verhuizen en later, als je weer de beschikking hebt over een XP cd, met de recovery optie proberen de XP boot te fatsoeneren (of een verse installatie te doen).
Je hebt dus een progje nodig die NTFS kan omzetten naar FAT32, Partition Magic bijvoorbeeld.

Had je overigens een XP/98 multiboot, of gaf je steeds in de bios aan welke HD moest opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
De Win98 HD is heel oud (1.5 GB), ik moet bij het opstaren van de computer in bios gaan en detect doen als slave voordat de computer hem wil zien, want uit zichzelf doet hij het niet.

Mijn XP HD is 40Gb en die staat ingesteld op Master.

Ik moet de XP HD loskoppelen als ik van de win98 HD wil booten, anders gebruikt hij de xp hd om te booten

Lekekr ingewikkeld he? :D

Verwijderd

Als je zeker weet dat de 98 HD niet als master (jumper!) aan het einde van de kabel op de primaire IDE poort kan booten (met later de XP HD (is deze nou NTFS of niet?) als slave op de primaire IDE poort, of op de secundaire poort), dan wordt het wachten op een XP cd.
Nu vermoed ik dat de belangrijke bestanden waarschijnlijk toch niet op de 98 HD erbij passen, waardoor het bovenstaande overbodig wordt (op de XP cd na dan).

Probeer overigens eens, als je XP er weer bovenop is, of je dat ene spelletje in compatibility-mode kan installeren en spelen.
Pagina: 1