Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WinXP op 1 SATA?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
hoi ik heb problemen om windows xp te installeren op een SATA schijf.
Ik weet dat er aardig wat draadjes over zijn maar ik kom er toch niet uit.

Ik heb b.v. mijn HD op de SER1 aangesloten
als ik mn systeem opstart ziet hij de 80gb hardeschijf dan boot hij op de CD-rom. XP installatie start maar hij ziet geen hardeschijf. Dus opnieuw en druk op F6 doe mijn diskette van de sata driver erin (heb een Promise en een VIA diskette) maar deze pakt hij niet (scant ze wel maar gaat weer naar: Doe de schijf van de fabrikant erin) heb zowel op SATA1 en 2 Ser1 en 2 geprobeerd. Mijn CD-rom en DVD-rom zitten op de IDE 1 aangesloten.
kan iemand mij helpen?

www.xs4all.nl/~flipflop/Frank/files/Image1.jpg

AMD 64 3200+
K8T Neo-FIS2R
2x 512 Mb Corsair Value Select
Sapphire ati radeon 9800 pro
seagate 80G SATA HD

Verwijderd

Ehm moet je je harde schijf niet gewoon aansluiten op SATA1 en niet op SER1? Misschien in de bios instellen dat je die controllers ook wilt gebruiken (dus enabelen). Die drivers bij het opstarten van WinXP zijn voor je RAID controller en die gebruik je toch niet? Probeer het anders gewoon eerst met 1 HDD en sluit later de rest aan.

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 16:40

MasterFreak

Zeker weten!

Heb ook eens problemen gehad dat windows installatie mijn drivers niet wilde installeren, nadat ik nieuwe drivers gedownload had van mijn fabrikant zijn site en op diskette had gezet herkende de windows installatie mijn hd perfect. :)

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet je hd op sata1 aansluiten en dan setup starten van windows.
Net zoals je zei heb je een sata raid driver disk nodig voor de setup van windows, gewoon setup starten F6 indrukken en vervolgens op s om een driver in te stellen, dan moet het wel lukken.
Zo werkte het bij mij in ieder geval wel.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Falcon Heavy
  • Nu online
ook op SATA 1 ziet hij deschijf niet in mn bios staat het op eneabled. Maar ik heb 2 Floppies een Promise en een Via met drivers. maar de installatie van XP ziet ze niet :S terwijl hij ze wel afscant.
ik gooi de nieuwe drivers even op floppy via de site van MSI (promise en via) en kijk dan wel even verder

• Ye Greate'96
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb gisteren een S-ATA schijf aangesloten, ik heb het volgende ingesteld in m'n bios nu:

code:
1
2
3
4
On-chip ATA Operate Mode = Native mode
ATA Configuration = S-ATA + P-ATA
P-ATA Keep Enabled = Yes
Combined Mode Option = S-ATA 1st channel

Bekijk eerst je bios instelling maar iig!

• Falcon Heavy
  • Nu online
Ye Greate'96 schreef op 14 maart 2004 @ 12:39:
Ik heb gisteren een S-ATA schijf aangesloten, ik heb het volgende ingesteld in m'n bios nu:

code:
1
2
3
4
On-chip ATA Operate Mode = Native mode
ATA Configuration = S-ATA + P-ATA
P-ATA Keep Enabled = Yes
Combined Mode Option = S-ATA 1st channel

Bekijk eerst je bios instelling maar iig!
ik kan dit niet terug vinden in mijn bios.
ik heb dit wel gevonden:
in Integrated peripherals staat VT8237 PATA-IDE en SATA-IDE op enabled

als ik via TAB naar via raid ga dan ziet hij de schijf op channel1 staan en op 0 staat niks kan alleen EXIT.

8)7 :? ben beetje noob hierin B)

• Falcon Heavy
  • Nu online
DannyVersluis schreef op 14 maart 2004 @ 12:38:
Je moet je hd op sata1 aansluiten en dan setup starten van windows.
Net zoals je zei heb je een sata raid driver disk nodig voor de setup van windows, gewoon setup starten F6 indrukken en vervolgens op s om een driver in te stellen, dan moet het wel lukken.
Zo werkte het bij mij in ieder geval wel.
hoe bedoel je op S drukken? als ik op F6 druk dan laad hij eerst een paar dingen en vraagt dan om een diskette (deze zit er al in) :?

• DannyVersluis
  • Niet online
Als je op F6 drukt dan krijg je een schermpje waarin je op s kan drukken om een extra controller te laden en op enter kan drukken om verder te gaan, hier moet je dus op s drukken en dan vervolgens moet je jou sata controller laden.
Als je dit hebt gedaan kom je weer trug bij dat schermpje, en dan moet je op enter drukken om verder te gaan met setup.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Falcon Heavy
  • Nu online
DannyVersluis schreef op 14 maart 2004 @ 13:19:
Als je op F6 drukt dan krijg je een schermpje waarin je op s kan drukken om een extra controller te laden en op enter kan drukken om verder te gaan, hier moet je dus op s drukken en dan vervolgens moet je jou sata controller laden.
Als je dit hebt gedaan kom je weer trug bij dat schermpje, en dan moet je op enter drukken om verder te gaan met setup.
wat raar, alsik op F6 druk dan gaat hij door met laden (staat o.a. ook F2 tussen) en dan kan ik kiezen om op E te drukken (extra apparaat toevoegen of enter en dan gaat hij naar de normale setup van windows en ziet hij geen schijf.
als ik op E druk vraagt hij om een diskette en dan blijft hij het vragen ?

• Falcon Heavy
  • Nu online
ik krijg hem nogsteeds niet aan de praat (win 98 wel trouwens ! alleen dan xp updaten of installeren doet hij ook niet ), maar als ik dus F6 doe en dan moet er een diskette in met een dirver is dat dan deze driver: http://www.msi.com.tw/pro...pt_dvr_detail.php?UID=496
en dan de VIA?

Groetjes PLEaSE HELP ME :D

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Frank - zou je als je zelf de laatste poster bent in een topic je laatste bericht willen aanpassen in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen? :)

• Falcon Heavy
  • Nu online
goed ik heb nu dus de VIA driver gedownload, op cd gezet:

TXTSETUP.OEM (file)
VT6420 (file)
PIDE (map)
SATA (map)

winxp installatie F6 en geen reactie, FD lampje brandt en gaat uit en vraagt om diskette van fabrikant.

ook geprobeerd alleen inhoud van map SATA:

TXTSETUP.OEM (file)
VT8237 (file)
Winxp (map)
en nog andere OS mappen

winxp installatie F6 en geen reactie, FD lampje brandt en gaat uit en vraagt om diskette van fabrikant.

de diskette van de fabrikant (VIA sata diskette) staan dezelfde bestanden op als in de map SATA die ik van MSI heb gedownload.
Ook is mijn floppy en SATA eneabled in mn bios. :?
ik snap het niet echt meer, zou het wel lukken (driver installeren) als ik 2 SATA hardeschijven heb (dus eentje bijkoop) en deze via de Promise RAID aansluit en dan met de cd van Promise bij F6 van winXP installatie laten installeren (eerst de RAID configureren want dat kan ik nu met 1 schijf NIET) ? Of pakt deze dan nogsteeds geen diskette met de drivers?

mijn OS heeft touwens nog geen SP1 (2 verschillende geprobeerd)

zou het nog kunnen lukken?

IS ER NOU ECHT NIEMAND DIE ME KAN HELPEN?

ok ik heb via google iemand gevonden die een versie van winsows had die dus de floppy niet oppakt, ik heb een andere versie MET sp1 nu geleend en ga vanmiddag proberen of deze wel de floppy na F6 oppakt.

ik zal iig nog posten of het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon Heavy op 15-03-2004 09:46 ]

• Falcon Heavy
  • Nu online
hier mag een slotje op, mijn floppy drive was kappot met een nieuwe werkte het allemaal wel

iig bedankt mensen!

Verwijderd

Frank,
mijn probleem raakt aan dat van jou
ik neem de vrijheid het met je te delen:
graag wil ik oude en nw schijven parallel gebruiken
het 1e probleem dat opduikt is dat er maar 1 kabel is voor de nw SATA HD (wil er 2) dat is erg basic en puur mechanisch
ik zie ook geen instelmogelijkheden op de schijf voor master/slave keuze
Sata wordt meteen als eerste schijf gelezen door de pc
hoe gaat dat als ik al 2 sata's aansluiten kan?

M'n eerste nw. HD103UJ 1Tb schijf heb ik verschillende keren in een pc gehangen, telkens tevergeefs. Partities zijn eerder gemaakt en weer gewist; van dynamisch naar standaard omgezet. Het beheren van de schijf met schijfbeheer levert echter geen gewenst resultaat. Ook niet na het draaien van een systeem-CD en starten van de CD-diskdrive. De pc komt niet verder dan de eerste partitie die standaard aangemaakt wordt (8086Kb partitie), de rest blijft onzichtbaar. Samsung leverde geen software bij. Wat deed ik verkeerd en hoe kan ik wel de hele schijf gaan gebruiken?

Tompoes, sta mij bij! en geef raad.
Pagina: 1