Hdd sneller maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik heb nu 2 40 gb maxtor hdd'tjes 7200 rpm ata 133.

Het opstarten duurt niet zo lang, maar wel te lang voor mij! En ook het laden bij spellen zou ik sneller willen maken.

-Dus, nu wil ik mijn schijven in raid zetten, er zit een s-ata raid controller op mijn mobo. Dus wat moet ik nu kopen om die dingen in raid te zetten??
Welke raid optie moet ik dan nemen voor maximum prestaties??

-En welke clustergrootte is nu eigenlijk het best?? ik heb nu gewoon de kleinste genomen (512b d8 ik) Ik wil gewoon zo snel mogelijk!!

Ow ja mijn specs zijn:

abit an7
2x 40gb maxtor ata 133
amd 2500+@2400mhz (binnenkort mobile >:) )
512 ddr-400

http://axrotterdam.blogspot.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult dan S-ATA disks moeten nemen, of evt converters om P-ATA aan S-ATA disks te hangen, maar of die er zijn en of dat lekker werkt vraag ik me af (omdat je toch zit met de max doorvoersnelheid van je disks).
Kun je beter gewoon RAID pakken ipv S-ATA RAID.

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 11:30

MF

Take a Seat

Om het in Raid-1 te zetten moet je 2 van die HDD's hebben. (heb je al dus das geen probleem, je moet nog wel een omzetter van IDE naar S-ATA hebben) Ik weet helaas niet welke windows je draait maar met XP zou NTFS het snelste moeten zijn. Verder zou je voor het booten gebruik kunnen maken van Microsoft BootFish. (of Bootvis, iets in die richting)

• Dekaasboer
Ik heb idd ntfs, bootvis ed. zijn al gebruikt, ik zal es timen hoe lang hij erover doet.

Maar weten jullie welke clustergrootte het snelst is??

En over die max doorvoorsnelheid maak ik me niet druk, die zou 133 mb/s moeten kunnen halen en mijn hdd haalt niet eens de helft.
Ik zou alleen die s-ata controller op mijn mobo willen gebruiken omdat die raid ondersteunt.

En ik heb trouwens geen geld voor nieuwe s-ata hdd's :'( dus al helemaal geen geld voor 2 om die in raid te zettten |:(

[ Voor 55% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2004 11:57 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Lees eens de RAID-FAQ...

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
vergeet niet dat je bij het omzetten naar raid 0 (die is het snels maar ook het onveiligst) of 1 (sneller als normaal met lezen, even snel met schrijven, en veilig) all je data kwijt bent.

[ Voor 25% gewijzigd door Countess op 14-03-2004 11:56 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Ik hoop niet dat je denkt dat je systeem, met een raid oplossing, 2x zo snel gaat worden. Want dan ga je van de koude kermis thuis komen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zowel SATA als RAID-1 zullen je NIET helpen (ik begrijp ook niet dat dit in dit forum nog steeds gedacht wordt :? ). SATA is nog steeds afhankelijk van de doorvoersnelheid van je harddisks, en dat zal niet zoveel meer zijn dan 30MB/sec. RAID-1 is een gespiegelde opstelling, waarbij je nog steeds van 1 (primaire disk) leest.
Het enige wat wel helpt is RAID-0 of RAID-5. Raid-0 is een stripe opstelling, waarbij van beide schijven tegelijk gelezen kan worden (of geschreven). Bij RAID-5 idem, alleen zit daar nog een extra paritieit schijf bij, zodat bij uitval van 1 schijf de data niet verloren gaat.

Als je mobo raid-0 ondersteund zou je dat eens kunnen proberen. Eerst alles backuppen, schijven beide op een apart kanaal zetten, raid-0 instellen, partities maken, XP installeren en de rest restoren.

En probeer idd Bootvis eens, kan zo 30 seconden schelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 14-03-2004 11:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dekaasboer
Microkid schreef op 14 maart 2004 @ 11:56:

En probeer idd Bootvis eens, kan zo 30 seconden schelen.
Dan zou ik een boottime van 3 sec hebben 8)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Terw_Dan schreef op 14 maart 2004 @ 11:51:
Je zult dan S-ATA disks moeten nemen, of evt converters om P-ATA aan S-ATA disks te hangen, maar of die er zijn en of dat lekker werkt vraag ik me af (omdat je toch zit met de max doorvoersnelheid van je disks).
Kun je beter gewoon RAID pakken ipv S-ATA RAID.
SATA is niet per definitie sneller, dongles zijn al helemaal niet aan te raden aangezien je dan met overhead zit en de performance drastisch omlaag gaat.
MF schreef op 14 maart 2004 @ 11:52:
Om het in Raid-1 te zetten moet je 2 van die HDD's hebben. (heb je al dus das geen probleem, je moet nog wel een omzetter van IDE naar S-ATA hebben) Ik weet helaas niet welke windows je draait maar met XP zou NTFS het snelste moeten zijn. Verder zou je voor het booten gebruik kunnen maken van Microsoft BootFish. (of Bootvis, iets in die richting)
Hij moet Raid0 hebben voor performance niet Raid1. Daarnaast is NTFS een STUK trager dan FAT32 en vooral in XP omgeving
Dekaasboer schreef op 14 maart 2004 @ 11:54:
Ik heb idd ntfs, bootvis ed. zijn al gebruikt, ik zal es timen hoe lang hij erover doet.

Maar weten jullie welke clustergrootte het snelst is??

En over die max doorvoorsnelheid maak ik me niet druk, die zou 133 mb/s moeten kunnen halen en mijn hdd haalt niet eens de helft.
Ik zou alleen die s-ata controller op mijn mobo willen gebruiken omdat die raid ondersteunt.

En ik heb trouwens geen geld voor nieuwe s-ata hdd's :'( dus al helemaal geen geld voor 2 om die in raid te zettten |:(
Maak meerdere partities en gebruik FAT32 voor performance. NTFS is qua performance ook meer afhankelijk van de hoeveelheid intern geheugen.

Als jij op je eerste partitie bv Windows hebt staan, gebruik dan gewoon de standaard clustersize. Heb jij een partitie waar voornamelijk grote files op staan (Mp3/DVD/video/fotos) gebruik dan grotere blocksize bv 64KB.

Ook voor extra performance check of je IDE controller niet met 1 of ander device geshared staat (IRQ), kijk eens in de BIOS of je Busmastering aan kan zetten en 32bit transfers. Kijk ook of UDMA modus goed staat in je BIOS en ook gebruikt wordt in XP

[ Voor 75% gewijzigd door n00bs op 14-03-2004 12:03 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het uitzetten van de nodige devices in je bios die je toch niet gebruikt (floppydrive) kan ook al heel wat schelen bij het booten. Of de raid controller die mogelijk enabled staat waar niks aan hangt. Allemaal delay die onnodig is. Scheelde hier bijna de helft met booten uiteindelijk (zo'n 20 seconden)

https://discord.com/invite/tweakers

• Microkid

Microkid

Smile

Dekaasboer schreef op 14 maart 2004 @ 11:58:
[...]

Eeh, ok, het kan gewoon seconden schelen. Bij mij was het toevallig 30... ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dekaasboer
n00bs schreef op 14 maart 2004 @ 11:58:
[...]

SATA is niet per definitie sneller, dongles zijn al helemaal niet aan te raden aangezien je dan met overhead zit en de performance drastisch omlaag gaat.

Hij moet Raid0 hebben voor performance niet Raid1. Daarnaast is NTFS een STUK trager dan FAT32 en vooral in XP omgeving

Maak meerdere partities en gebruik FAT32 voor performance. NTFS is qua performance ook meer afhankelijk van de hoeveelheid intern geheugen.

Als jij op je eerste partitie bv Windows hebt staan, gebruik dan gewoon de standaard clustersize. Heb jij een partitie waar voornamelijk grote files op staan (Mp3/DVD/video/fotos) gebruik dan grotere blocksize bv 64KB.

Ook voor extra performance check of je IDE controller niet met 1 of ander device geshared staat (IRQ), kijk eens in de BIOS of je Busmastering aan kan zetten en 32bit transfers. Kijk ook of UDMA modus goed staat in je BIOS en ook gebruikt wordt in XP
-Ok, dat wordt dus geen raid angezien ik geen geld voor een goede raid controller heb of 2 nieuwe s-ata discs.
-Omzetten naar fat32 met partitionmagic dan maar.
-clustersize naar een wat grotere dan 521 bytes.
-Bus mater aanzetten (ik vroeg me al of wat die optie betekende)

• Microkid

Microkid

Smile

Je kan ook effe met HDtack kijken bij welke clustergrootte hij de beste performance geeft. Dan kan je hem daarna op de clustergrootte instellen.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

bootvis was niet meer via www.microsoft.com te downloaden, waar wel?

[Signature]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:54
woest85 schreef op 14 maart 2004 @ 15:36:
bootvis was niet meer via www.microsoft.com te downloaden, waar wel?
[google=download bootvis] → http://www.softpedia.com/public/cat/12/2/12-2-1.shtml

The devil is in the details.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dekaasboer schreef op 14 maart 2004 @ 11:58:
[...]

Ik heb met mijn vorig moederbord gehad dat mijn computer binnen 3 sec klaar stond om mee te werken (WinXP) :P
Dus het is mogenlijk, maar niet zoals jij het wil....

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:54
DannyVersluis schreef op 14 maart 2004 @ 15:40:
[...]

Ik heb met mijn vorig moederbord gehad dat mijn computer binnen 3 sec klaar stond om mee te werken (WinXP) :P
Dus het is mogenlijk, maar niet zoals jij het wil....
Jij doelt zeker op Hibernate?

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik had weleens eerder van dat Bootvis gehoord, ook gedownload. Maar dan snap ik t echt niet? Wat kan je er isntellen en hoe?

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

thnx december

[Signature]

• deredding
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06-2021
begin maar is met optimaliseren van je boot en fragmentatie
Pagina: 1