Toon posts:

[Compaq] Geheugen werkt maar half

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier met een Compaq DESKPRO EN SERIES opgescheept. Pentium 3 met 500megahertz. Nu zit hier 1x 64SDRAM (Compaq's eigen merk) en 1x 128SDRAM (gekocht van iemand via internet) in. Er zijn drie geheugen sloten, dus ik prop er vrolijk nog een 128mb reepje van Kingston bij :P En ja, het werkt.. half. Ik start de computer op >> compaq schermpje "New geheugen blalbalb, now your memory is 320mb ofzo" leuk en aardig, maar niets werkt. Hoezo niets? Nou je kan het geheugen helemaal niet gebruiken, de oude reepjes doen ook niets. Windows start niet op met de melding dat een pci file fout is, en vraagt om de herstelprocedure ofzo. En als je een bootable setup start van windows XP of 98 krijg je errors, te weinig geheugen, het gaat ook heel traag. Blijkbaar kan je dus niets op het geheugen zetten als je die reep erbij in doet.

Reepje die erbij moet:
KTC-EN133/128 van KINGSTON
Equiv. COMPAQ (R): P/N 174224 - B21

Vers gekocht in de winkel een tijdje terug voor een paar euro. De overige geheugenreepjes zijn 100 megahertz (god knows wat het uitmaakt). En deze 133, weet iemand hiervoor een oplossing? Als je jullie precieze namen moeten hebben van de overige chips, moet je maar even zeggen waar ik dat kan vinden ;)

Verwijderd

soms werkt 100 en 133 niet goed samen en krijg je dit soort dingen. Probeer eens alleen de 128mb dimm.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 11:47:
soms werkt 100 en 133 niet goed samen en krijg je dit soort dingen. Probeer eens alleen de 128mb dimm.
Onzin. PC133 is volledig backwards compatible met PC100, als er compatibiliteitsproblemen zijn, dan wil de PC ofwel helemaal niet booten, danwel wordt een van de reepjes maar gedeeltelijk herkend.

TS:
Zoals je je vraag stelt is rijkelijk vaag...

PMG Beleid

Meld iig eens wat voor OS je draait, welk chipset je mobo heeft en wat voor chips op alledrie de DIMMs zit

Oslik blyat! Oslik!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

compaq werkt volgens mij met een ander voltage geheugen. Check je compaq geheugen eens.. daar staat het op

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
ik heb donderdag nog geprobeerd om het geheugen te vervangen van een compaq desktop EN (sff)
oude eruit nieuwe erin en opstarten, alles werk prima.

computer uit. computer weer aan. komt hij met de melding "geheugen incompatible"
WHAT NOW?!?! je deed het net toch!
combraq bedankt!

ik vermoed dat ze iets in de bios hebben gezet dat ze alleen hun eigen geheugen accepteren....

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

dion_b schreef op 14 maart 2004 @ 11:49:
[...]

Onzin. PC133 is volledig backwards compatible met PC100, als er compatibiliteitsproblemen zijn, dan wil de PC ofwel helemaal niet booten, danwel wordt een van de reepjes maar gedeeltelijk herkend.
Geen onzin, ik heb het vaak genoeg meegemaakt. Meestal werkt het goed, maar in sommige gevallen dus niet. Als PC133 volledig backwards compatible is, hoe kunnen er dan compatibiliteitsproblemen zijn?

Verwijderd

CRu5H0n3 schreef op 14 maart 2004 @ 11:49:
compaq werkt volgens mij met een ander voltage geheugen. Check je compaq geheugen eens.. daar staat het op
|:( compaq gebruikt gewoon pc100 dimm geheugen in de EN serie.. echter gelden er wel beperkingen aan de hoeveelheid chips en de aanwezigheid van de spd word erg gewaardeerd.

edit:

updaten van de bios wil ook wel eens problemen met meerdere geheugen modules oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 11:57 ]

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 23:09

GreyGhost

Het is een spook

Het heeft waarschijnlijk te maken met single- en doublesided memory. Daar staat een stuk over in de Ram FAQ

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het getest, reepje van kingston ALLEEN werkt niet. Al die moeilijke woorden vat ik niet echt, kan het niet zo zijn dat compaq gewoon geen pc133 ondersteunt omdat ze zelf alleen maar pc100 chips voor dit model maken?

Als je die kingston er alleen indoet hoor je alleen piep piep piep (geen beeld) en mijn OS is windows XP SP1 Engels.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 11:54:
[...]

Geen onzin, ik heb het vaak genoeg meegemaakt. Meestal werkt het goed, maar in sommige gevallen dus niet. Als PC133 volledig backwards compatible is, hoe kunnen er dan compatibiliteitsproblemen zijn?
Omdat die geen donder te maken hebben met het onderscheid PC100/PC133, maar wel met verschillende chipdichtheden en -structuren. Bij PC133 kom je vaker crappy structuren tegen, maar dat kan bij PC100 net zo goed. Alleen afgaan op de JEDEC standaard zegt dus niets. Alleen door chipstructuren te weten (wat iedere jandoedel kan dmv de opschrift van de chips en Google) kun je het zeker weten :o
CRu5H0n3 schreef op 14 maart 2004 @ 11:49:
Ook onzin. Compaq werkt met dezelfde standaarden als andere fabrikanten.
GreyGhost schreef op 14 maart 2004 @ 11:57:
Het heeft waarschijnlijk te maken met single- en doublesided memory. Daar staat een stuk over in de Ram FAQ
Onwaarschijnlijk, als je die goed leest zie je het volgende:
Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.
Met 3 DIMMs ga je dus nooit boven de zes banken uitkomen :z

Ik gok dat dit gewoon een software issue is. Wederom, welk OS draait die bak :?

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 12:01:
Ik heb het getest, reepje van kingston ALLEEN werkt niet. Al die moeilijke woorden vat ik niet echt, kan het niet zo zijn dat compaq gewoon geen pc133 ondersteunt omdat ze zelf alleen maar pc100 chips voor dit model maken?
Nee, zie opmerking hierboven, PC133 is volledig PC100 compatible.

Om iets te kunnen zeggen MOETEN we weten welke chips er op die DIMM die niet werkt zitten. Op typenr Googlen geeft geen uitsluitsel. Gewoon de DIMM pakken en lezen wat op de afzonderlijke chips geschreven staat en dat hier posten, wat valt daar niet aan te vatten... :?
Als je die kingston er alleen indoet hoor je alleen piep piep piep (geen beeld) en mijn OS is windows XP SP1 Engels.
OK, duidelijk compatibility issue. Waarschijnlijk heeft de DIMM 16Mx4 chips en heb je een Intel chipset die alleen x8 en x16 chips ondersteunt. Wat ook kan is dat je ECC aan hebt staan en deze DIMM is niet ECC.

Hoeveel chips zitten er op de DIMM en wat staat erop geschreven?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1