[Mandrake 10] RANDR crasht bij starten KDE

Pagina: 1
Acties:

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:36

ericding

Altijd de eerste.

Topicstarter
Met het uitkomen van Mandrake 10 vond ik het wel een leuk idee om de grote overstap van Windows naar Linux eens te proberen. De installatie loopt fijn, alleen werkte mijn dubbel-desktop systeem niet zoals ik dat zou willen. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door in /etc/X11/XF86Config-4 in de sectie "ServerFlags" de regel
code:
1
Option "Xinerama" "true"
toe te voegen.

Dit werkt nu naar behoren, maar sinds ik deze aanpassing heb gemaakt krijg ik tijdens het opstarten van KDE de melding "The application RANDR hack (krandrinithack) crashed and caused the signal 11 (SIGSEGV)." Dit is jammer, omdat ik dit onderdeel gebruikte om de schermresoluties juist te krijgen.

Ook in GNOME wil het tabblad om de resolutie te kunnen veranderen niet meer werken, hoewel ik daar geen foutmelding krijg bij het starten.

Specs: ECS K7VTA3, KT333 (Sound) met 3D Prophet DDR-DVI AGP kaart en XFX Riva TNT2 M64 32MB PCI. Overige specs staan hier.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Dat is balen inderdaad. Maar ja, er staat bij dat het een hack is, dus een van de problemen zal wel zijn dat het niet werkt met 2 schermen, omdat het niet is gedaan 'zoals het hoort' maar snel er in gehackt omdat het een erg leuke feature is die bij de meeste mensen ws. gewoon prima werkt.

Kun je niet zorgen dat 'krandrinithack' gewoon niet uitgevoerd wordt, en dat de resoluties van beide schermen gewoon 'by default' op datgene staan waar je blij van wordt? Tenminste, ik heb ook 2 schermen, en daarvan staat gewoon in m'n XF86Config op wat voor resolutie ze moeten draaien...

• ericding

ericding

Altijd de eerste.

Topicstarter
Ik heb nu inderdaad de juiste instellingen handmatig in de XF86Config-4 file gezet. Alleen hoe voorkom ik dat RANDR wordt opgestart bij het starten van KDE?

• ericding

ericding

Altijd de eerste.

Topicstarter
Iemand? Ik heb al in een aantal opstartbestanden gezocht (/etc/rc.d) maar nog niets gevonden. Ik weet ook niet zeker of ik op de goede weg ben daar...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Volgens mij zit die extensie in XFree. Ik vermoed dat deze het is: /usr/X11R6/lib/libXrandr.so. Je kan ze er gewoon uitmikken, en testen of je die error dan nog krijgt. Maar laten staan is net zo makkelijk, imo. Misschien kun je ook in je XF86Config-4 randr "off" als Option toevoegen, maar da's puur gegokt.

Hier werkt RANDR helaas ook niet met mijn dualhead setup, ook ik heb gewoon Wilke's oplossing gebruikt. Op mijn Notebook werkt XRandR gewoon goed, alleen weet ik niet hoe je kunt instellen dat ook de grootte van de (KDE) Desktop wordt aangepast.

\edit:
Of bedoel je dat KDE systray applet? Bij mij (Debian) heet dat ding krandrtray.

[ Voor 10% gewijzigd door sebas op 22-03-2004 02:37 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.