Toon posts:

athlon64 +K8VNXP +9800 Pro crasht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuw systeem gekocht:

Athlon 64 3000+
Gigabyte K8VNXP
Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128 mb
1024 mb TwinMos DDR PC3200 (2x 512)
2x Maxtor 120 gb in RAID op SATA
Windows XP Pro

Maar ik krijg het maar niet stabiel, heb al verschillende dingen geprobeerd, maar het probleem blijft.
Ik kan gewoon in alles in windows doen, maar op het moment dat ik Lock On, Far Cry demo, 3d mark 2003 of Aquamark laat draaien loop hij vast. De foutmeldingen zijn verschillend. Soms krijg ik een blauw scherm ( de kleur blauw van BSOD) maar zonder tekst erop, soms valt mn monitor gewoon uit, en soms krijg ik een melding dat er geprobeert wordt om te lezen van een bepaald geheugen adres, maar dat dat niet toegankelijk is (AquaMark en Far Cry) of "File (rare tekens) is corrupt" (3d mark). Ik heb toen uiteindelijk het geheugen op 166 mhz laten draaien ipv van op de 200. Toen leek het stabiel. Tot ik vanavond Far Cry demo weer opstarte, de monitor viel weer uit. (oranje lampje ipv groen). PC gereset en kreeg weer tot 5 keer toe hetzelfde. Toen deed hij het opeens weer, terwijl ik niks aan de instellingen gewijzigd heb.

Ik snap dus niet waar het aan kan liggen, helemaal omdat ik het geheugen voor 15 uur getest heb met memtest 86 en ook nog een paar uur de verschillende tests van prime95 heb laten draaien. (toen het geheugen nog op 200 mhz liep) Dit geeft elke keer geen foutmeldingen, hieruit zou je dus concluderen dat het niet aan het geheugen ligt. Maar het van 200 naar 166 mhz zetten heeft weldegelijk invloed gehad. Daarvoor kon ik echt geen enkele test van 3d mark en aquamark afmaken voordat hij crashte. Nu wel, alleen hij crasht soms nog steeds. Ik heb het geprobeerd met ATI drivers 4.2 en 4.3, VIA 4in1 versie 4.51

Ik weet dus ook niet in welk forum ik het moet zetten omdat ik ook geen flauw benul heb waar het aan ligt:
-Videokaart
-Athlon 64 met Twinmos geheugen
-drivers (lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik al verschillende keren geformarteerd heb)

Heeft iemand van jullie een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het op kan lossen, want ik word er een beetje hopeloos van.

Hier nog eenerror log van Far Cry demo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Logged at Sunday, March 14, 2004 00:22:55
FileVersion: 1.1.5.1120
ProductVersion: 1.1.5.1120

Exception Code: 0xC0000005
Exception Addr: 0x001B:0x033ED90A
Exception Module: <Unknown>
Exception Description: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION, Attempt to read from address 0x0CA45000

The memory could not be "read"

Call Stack Trace:
 3) function=0x33ED90A
 2) function=0x3402424
 1) function=0x3402424

btw. Tijdens het installeren van windows kreeg ik in het begin ook al een zwart scherm, dat kwam schijnbaar door mn Creative Soundblaster Live. Op het moment dat ik die eruit haalde wou hij wel installeren. Ook als ik hem er nu weer terug in stop start windows gewoon op, je krijgt een ballonetje dat ie die kaart gevonden heeft, gaat drivers installeren en weer een zwart scherm. Maar dit vind ik wat minder belangrijk, ik heb liever dat mn systeem eerst stabiel wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 01:29 . Reden: geluidskaart ]

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Je hebt een combinatie gemaakt van een Athlon 64 3200+ en 2 maal TwinMOS PC3200 geheugen. Helaas gaat dit niet werken met de huidige TwinMOS reepjes en vele andere DDR400 reepjes, zie ook de vele draadjes hierover op GoT.

MSI K8T FSR: error's in memtest
Athlon64 met Twinmos DDR400??
Comp werkt niet (Athlon 64, MSI K8T)
AMD 64 3400+ Spellen lopen vast

Blijkbaar gaat het fout als je meer dan 1 reepje plaatst, behalve dan bij de door de moederbordfabrikanten gecertificeerde reepjes.

Zelf heb ik, na testen door de leverancier, gekozen voor Kingston Valueram, wat prima draait op 400MHz.

De huidige TwinMOS repen hebben MTec chips en zijn een drama. De Kingston Valueram repen die werken zijn die met Infineon chips er op, dus niet alle ValueRam repen.

TwinMos PC3200 M2G9J16A-TT met M-Tech chips wil alleen stabiel op 292MHz als je twee reepjes gebruikt.

Het Kingston geheugen dat stabiel draait is:
Kingston KVR400X64C3A/512 met Infineon HY25D256800BT-5B CAS3.

Lijst met door MSI gecertificeerde modules:
http://www.msicomputer.co...eo_ddr400_recommended.asp

Lijst met door ASUS gecertificeerde modules:
http://www.asus.com/products/mb/socket754/k8v/overview.htm
(onderin de pagina).

Gigabyte zal ook wel een lijst met gecertificeerd geheugen hebben.

Toms Hardware heeft er ook een verhaal over:
http://www.tomshardware.com/motherboard/20040112/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door Devster op 14-03-2004 01:30 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik hoorde ook berichten dat TwinMos voor problemen zorgt, maar dat was nadat ik het systeem al besteld had. :(

Maar wat ik zo vreemd vind is dat zowel memtest 86 en prime 95 voor in totaal meer dan 20 hebben gedraaid en geen enkel probleem vonden.
(memtest toen het geheugen op 200 mhz stond en prime95 bij 166 hz). Dit zou juist weer vermoeden dat het iets met de videokaart te maken heeft, omdat die alleen tijdens spellen moet werken.

Voeding is trouwens een Antec TruePower 430 Watt, daar lijkt het me dus ook niet aan te liggen.

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Bijna alle problemen met de Athlon 64 treden op met machines met niet gecertificeerd geheugen. Draait je systeem wel stabiel met 1 reep geheugen?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Topicstarter
nee, niet op 200 mhz , op 166 heb ik het niet gecontroleerd.

edit:

Ik dacht trouwens dat het bij geheugen fouten altijd was dat je pc gereset werdt ofdat je een BSOD kreeg, maar dat krijg ik dus niet altijd, soms wel, maar ik wordt ook vaak teruggegooid naar de dekstop waarna ik een foutmelding krijg.
Ik weet niet zeker of dat dit ook vaak voorkomt met geheugenfouten?

Ik zie trouwens ook dat Gigabyte geen goedgekeurde geheugen lijst heeft voor de K8VNXP wel voor de K8NNXP, maar dat is met NVidia chipset ipv van VIA....

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 01:50 ]

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 01:41:Ik dacht trouwens dat het bij geheugen fouten altijd was dat je pc gereset werdt ofdat je een BSOD kreeg, maar dat krijg ik dus niet altijd, soms wel, maar ik wordt ook vaak teruggegooid naar de dekstop waarna ik een foutmelding krijg.
Ik weet niet zeker of dat dit ook vaak voorkomt met geheugenfouten?
Dat zijn ook de symptomen die in de topics genoemd worden die ik eerder aanhaalde.

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, ik begin (helaas) toch steeds meer te geloven dat het aan het geheugen ligt, hoewel ik het nog steeds vreemd vind dat die testen geen foutmeldingen geven, maargoed.

Het probleem is alleen dus dat Gigabyte dus niet zo'n lijst van ondersteunde geheugensoorten heeft voor de K8VNXP, ik heb ze al een mailtje gestuurd ofdat de lijst hetzelfde is als de lijst voor de K8NNXP.

Tussen die twee lijsten die jij gaf van MSI en Asus zitten ook nogal grote verschillen, ik neem dus maar niet de gok dat het ondersteunde geheugen van die borden ook bij gigbyte werkt.

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 11:49:
Tussen die twee lijsten die jij gaf van MSI en Asus zitten ook nogal grote verschillen, ik neem dus maar niet de gok dat het ondersteunde geheugen van die borden ook bij gigbyte werkt.
Klopt, daarom heeft de leverancier van mijn PC eerst de DIMM's getest in mijn systeem. Wel vreemd inderdaad dat Memtest dan geen fouten geeft trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
devster, welk moederbord heb je zelf?

Want ik had een mailtje gestuurd naar GigaByte voor welk geheugen zij aanraden, waarop zij Kingston antwoorden. Maar jij zei net dat niet al het Kingston geheugen goed werkt.

Ik had trouwens de F4 versie van het BIOS, na het mailtje heb ik dat geupdate naar F5. Hierdoor detecteerd het moederbord het geheugen standaard nog maar op 166 mhz, en weigert de pc compleet op te starten (knipperende lampjes en pieptonen) als je het handmatig op 200 mhz zet. Pas als DualBIOS het backup bios opstart naar versie F1. Kan ik doorstarten, waardoor ik de instelling op auto kan zetten, hierna start versie F5 wel door.

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Beetje laat antwoord, maar ik heb een MSI K8T NEO-FSR.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Misschien kan het ook aan je videokaart liggen (dat ie te warm wordt)
bij mij slaat het het beeld ook steeds uit en ik heb een vergelijkbaar amd 64 systeem.

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Pagina: 1