Athlon 64 CG revisie: (nog) geen C'n'Q @ MSI K8T

Pagina: 1
Acties:

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met wat moeite heb ik (eindelijk) een Athlon 64 3000+ in de nieuwe CG revisie weten te scoren en vol goede moed in mijn MSI K8T Neo FSR moederbord geprikt. Alle drivers en het bios zijn bijgewerkt naar de nieuwste versie, waarbij in de releasenotes van dit nieuwsteb bios vermeldt staat dat de ondersteuning voor de CG revisie is toegevoegd.

An sich draait het systeem prima en stabiel, maar cool 'n' quiet werkt jammer genoeg niet. Ik heb nu dualboot twee windowsversies, XP en 2000, kaal geinstalleerd en in beide gevallen wordt de processorsnelheid niet aangepast. De speciale driver voor XP / de speciale software voor 2000 staat er op (nieuwste versies op amd.com), support in het bios aangezet en ook het energiebeheer staat op "minimaal verbruik". In MSI's corecenter en het tooltje van AMD zelf (cpuinfo) wordt de processorsnelheid wonderlijk genoeg onder 2000 stabiel als 2000Mhz aangegeven en onder XP als 1800 Mhz(theoretisch onmogelijke snelheid). De waarden in win2k lijken an sich betrouwbaar, aangezien daar de opgegeven vCore van MSI corecenter klopt met de vCore in de hoogste powermodus.

Het bios heb ik inmiddels voor de zekerheid nog een keer herflashed en beide windows installaties heb ik ook dubbel uitgevoerd, helaas zonder succes. Ook de overige drivers zijn (natuurlijk) de nieuwste versies. Het systeem is voorzien van een Nexus 3000 voeding, zalman 7000CU koeler, 40 GB maxtor harddisk en Asus GeForce2MX kaartje (op de videokaart na alles nieuw).

Na een hoop zoekwerk in verschillende fora, google en de msi-website ben ik nog niets tegengekomen wat hier op lijkt, dus ik vraag me af of ik iets vreemds doe of dat de ondersteuning voor de CG-revisie misschien nog niet ideaal is...

Wat ik me nu dus afvraag:

- heeft iemand de CG-revisie van de Athlon64 3000+ toevallig al werkend met C 'n' Q op de MSI K8T? (maw: valt de snelheid van de processor terug naar 1000Mhz op het moment dat C 'n' Q actief wordt)

- maak ik een heel dom foutje waar ik overheen kijk of iemand nog ideeën om het aan de slag te krijgen?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 18:50
Staat het in de bios aan?
Heb je de CPU ook geupdate met de driver van de AMD website?
Staat in het Control Panel de energy saving toestand aan?

edit > ja dus... (eerst posten dan lezen :( )

zie http://www.msi.com.tw/html/service/epaper/2003/22/22.htm (in midden)
Ik heb al iemand op GoT gezien met een CG die naar 1000 terug ging, weet niet of dat dat op de MSI was... en het is trouwens C 'n Q

[ Voor 52% gewijzigd door The Source op 14-03-2004 00:53 ]

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-08 19:55
Ik heb 'm werkend, volgens MSI's Corecenter draait de cpu op dit moment op 1600 mhz.

Tis een MSI K8T Neo FISR2. Voor de rest heb je exact hetzelfde gedaan als mij. Alle updates al van windowsupdate afgehaald?

[ Voor 5% gewijzigd door Drogo op 14-03-2004 01:18 ]

• IceOnFire
  • Niet online
nee, windows is nog standaard install....
krijg je nu continue 1600 Mhz of ook 1000Mhz? bij mij geeft ie in XP nl nu in corecenter standaard 1600 Mhz aan, geen 1800 Mhz meer, wijzigt vervolgens verder niet tijdens het werken in Windows. kan je misschien ook even posten welke vCore ed corecenter bij jou aangeeft?

wat ik ook doe, zwaar benchen met sisoft sandra of de pc laten idlen voor een kwartier, de kloksnelheid wordt niet aangepast

edit: Aha! Ook bij jouw klopt er dus iets niet... Ik heb inmiddels even in de officiele documenten van AMD gekeken:

http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/30430.pdf

De drie verschillende snelheden waar de processor tussen schakelt zijn 1000/1800/2000Mhz, géén 1600Mhz. Klopt er dus nog iets niet helemaal in de ondersteuning van MSI gok ik, maar eens even mailen.... CoreCenter meldt 1,26v hier op t schemr overigens als vCore, dat kan ook niet volgens de specs...

[ Voor 63% gewijzigd door IceOnFire op 14-03-2004 01:50 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Support voor CG Athlon64's zit in de laatste BIOS versie, dus die BIOS versie zal rev CG Athlon64's herkennen en laten functioneren.

In het testraport van BIOS versie (A6702VMS.120) staat echter N/A achter de drie rev CG Athlon64's. Ondersteuning is er volgens de releasenotes wel, maar volledige ondersteuning voor alle features van rev CG Athlon's is er blijkbaar nog niet.

testraport

Trek je eigen conclusies. Ik denk echter dat er niets aan de hand is. Volledige ondersteuning voor rev CG Athlon64's komt pas in de volgende BIOS versie. A6702VMS.120 is immers al meer dan twee maanden oud.

----edit

Bij bijvoorbeeld de releasenotes van Abit's KV8-MAX3 staat expliciet dat er betere ondersteuning voor Cool'n'Quite is bijgekomen:

"Enhanced compatibility between CG stepping CPU and Cool 'n' Quite function."

Dit is bij MSI niet te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door silentsnow op 14-03-2004 07:03 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Wat is er precies met die CG revisie dan? Ik heb hem werkend, alhoewel ik niet weet of ik een CG revisie heb.

Mijn setup draait tijdens Cool 'n' Quiet op 200 X 4 = 800 Mhz, maar de cooler draait op dit moment nog niet minder hard. Nog ff kijken waar dat aan ligt.

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 09:22
ik heb mijn gister gekregen en het werkt prima, vanuit deze link krijg je het prima werkende:
http://www.msi.com.tw/html/service/epaper/2003/22/22.htm

Digital Media Junkie

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

Shunt

Boe

heb er een voor mijn broertje gekocht en ik krijg hem morgen binnen met het zelfde mobo ik zal het eens voor je kijken hoe die het doet (waarschijnlijk ook een cg reversie staat nog op post kantoor |:( )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• IceOnFire
  • Niet online
Nogmaals een keertje ten overvloede:

De CG revisie van de Athlon 64 klokt terug naar 1000 Mhz, als je 800 Mhz ziet staan in CoreCenter heb je de oude C0 revisie.

Mocht iemand dus een Athlon 64 hebben die idled op 1000 Mhz is het probleem verholpen en ben ik heel benieuwd hoe ie dat aan de slag heeft gekregen....

Hoofdverschil tussen beide revisies is die kloksnelheid in energiespaarmodus en de hoeveelheid Watt die de proc op dat moment verstookt...

Ik hoop nog steeds op een snelle bios update, is er een legale site/whetever waar bijvoorbeeld bèta-biossen te vinden zijn voor msi borden?

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:38
waarschijnlijk een hele domme vraag. Maar wat is een GC revisie. Ik krijg namelijk binnen een paar dagen die athlon 64 3200+ met t zelfde moederbord binnen. Dan heb ik geen zin dat t niet werkt

PSN ID Binloading_nl

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-08 19:55
Owkee TS, je had gelijk dat het bij mij ook niet klopte, maar ik heb 'm nu wel werkent :Y)

Probleem ligt inderdaad bij het BIOS, versie 1.2 heeft nog geen goede ondersteuning voor CG. Er blijkt echter nog een ander bios te zijn (1.3) waarvan niet helemaal zeker is of het beta is of niet, maar deze werkt in ieder geval wel :)

Linkje, het komt van de Japanse MSI site, dus changelog is verder niet te lezen.

Flashen lukte me niet via diskette met bijgeleverde .exe, en ook niet via Recovery Flash van het AMI bios :?
Ik heb 't dus via het Windows flashproggramma gedaan, staat standaard in \Program Files\MSI\Live Update 3\FlashUty\AMI. Vervolgens rebooten, bios opnieuw instellen en 't zou moeten werken 8)

bewijs ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jkoster/corecenter.JPG

[edit]
Clockspeed blijft nu ook niet meer op 1 snelheid staan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Drogo op 22-03-2004 15:56 ]

• IceOnFire
  • Niet online
yessss!

dat bios van de Jappanners werkt ook hier als een speer! perfect, hartelijk dank... de officiele status van die biosversie is nog wel bèta ben ik inmiddels achter, magoed, werkt prima dus k heb niks te klagen :-)
Pagina: 1