Toon posts:

CPU temperatuur hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal.

heb hele rare temperaturen met mijn cpu.
3 dagen geleden kreeg ik dus een melding bij opnieuwe opstarten dat er iets mankeerde bij hadrware monitor>>> cpu 83 C

gewoon doorstarten en toen deed hij het wel normaal.
sindsdien ben ik de temperatuur in de gaten gaan houden.
als mijn pc een tijd niet heeft aangestaan (dus koud is) dan begint hij met een cpu temp van 36C. de ene keer blijft hij zo rond de 55 hangen en dan hangt hij weer rond de 65C. laatst heb ik mijn cpu ff flink belast door met audiograbber 3 keer achter elkaar een cd te rippen op de beste kwaliteit (cpu 100% in gebruik). de temperatuur liep toen op naar 77C.

in de laatste drie dagen heb ik ook het gevoel dat mijn pc trager is geworden en soms (had hij al enige tijd last van) loopt systeem zo goed als vast, muis keyboard en alle progs werken wel maar ontzettend traag dat ik moet rebooten.

mijn broertje en een paar vrienden met soortgelijke cpu's hebben temperaturen van rond de 40C.

ik heb het vermoeden dat cooler geen goed contact maakt met de cpu of dat de pasta ertussen onvoldoende is.

de volgende vragen heb ik dus:

kan mijn systeem al enige mate van schade hebben geleden?
wat zijn de normale temps voor mijn cpu?

maandag ga ik iig terug naar de winkel om te vragen of dit uitleg is maar heb voor de tijd liever de mening van onafhankelijke mensen.

specs:

asus a7v600 mainboard
cpu 2600+ athlon xp.
de kast is helemaal gesloten en geen extra fans (koop iig maandag nieuwe kast om betere airflow te krijgen aangezien er nu teveel hardware in zit die veel warmte produceert).
systeem is door de winkel in kwestie omgebouwd.

ben beetje bezorgd (misschien teveel) aangezien 4 maanden geleden mijn cpu ook is doorgebrand en toen meteen mijn toenmalige mainboar heeft meegomen :(

alvast bedankt

(ps heb hier in de kast nog een coolermaster x-dream liggen, is die beter dan de standaard amd cooler?, zitten wel krasjes op de onderkant van de xdream cooler is dat erg(of gewoon bijwerken met pasta?))

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb de x-dream ook gehad, vrij aardige coolers, als de krasjes niet te diep zijn kan je ze idd opvullen met koelpasta, anders moet je je cooler eventjes lappen.

Een AMD cpu mocht dacht ik 85°C hebben, maar dan gaat hij wel dood, rond de 40-50°C is een perfecte temp.

Je kan altijd eerst proberen de koelpaste wat er nu opzit te vervangen door verse/nieuwe koelpasta.

De Nederbelg !

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 21:46
sorry dat ik niet je hele post heb gelezen maar een simpele ctrl+F op het woord flash vondt niks :P
heb je al een bios flash gedaan? vaak worden dan rare temp metingen gefixed
en check je koeler is of ie er goed op zit

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
mijn bios was up to date. was wel een beta versie beschikbaar en heb de bios nu ff geflashed.

dit zit ook op mijn mobo:

ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection)
ASUS C.O.P. is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage your CPU.

trouwens gaat een cpu in een keer helemaal kapot of kan hij ook gedeeltelijk kapot gaan af slechter functioneren.
als er iets mee is door slechte montage van de cooler/cpu dan kan is de winkel in kwestie er fout aan geweest.

Verwijderd

Topicstarter
asus a7v600 1.007 beta bios driver geinstalled.

temperatuur nu weer 68C :(

ik word gek van die pc.
systeem nu ook weer traag.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
waarom maak je dan niet tijdelijk je kast open zodat de temperatuur kan zakken en je kan fout sporen zonder dat er een tijdbom onder die proc zit. slecht contact en/of te weinig koelpasta is een mogelijkheid

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2004 03:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Een bios flash fixt natuurlijk never nooit een koelprobleem |:( Dat had je van te voren zelf wel kunnen bedenken ;) En mocht de bios een verkeerde temp readout geven dan had je dat kunnen weten door ff aan de koeler te voelen en het contact te checken..

Beetje een handje-vast-houd topic imo.. teveel geweest, te basic en eigenlijk gewoon met een beetje nadenken heel simpel op te lossen :) Gebruik de search eens ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik snap zelf ook wel dat het iets met de cpu-cooler of pasta te maken heeft maar de vraag die ik nu nog heb is of er al enige vorm van schade is ontstaan door die hitte?
zelf klooien met cd cooler of cpu ga ik niet doen anders ben ik bang dat er iets helemaal verkeerd gaat en de garantie vervalt.

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 08:36
Nee der is geen schade aan, AMD's zouden moeten een hittegolf tot 95°c kunnen weerstaan.
gewoon koeler er afhalen, oude pasta verwijderen en nieuwe pasta op doen, ook het stof uit je koeler halen, zou moeten perfect werken.

• DeejayKB
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2022
Hoe hoog mag de temperatuur dan zijn van je CPU?
Want sinds ik een nieuwe casefan heb, blijft 'ie tussen de 50 en 70 graden.
Moet een casefan juist naar buiten of naar binnen blazen?

'Nee' heb je en 'ja' kun je krijgen!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 21:34
De ideale cpu temp is eigenlijk onder de 50graden, maar hij mag wel warmer worden.
Verder is 50 tot 70 graden nog steeds erg hoog.

En het hangt er maar vanaf hoe je casefan moet blazen, zit hij onderin (meestal aan de voor- of zijkant) dan kun je hem het beste naar binnen laten blazen, want dan wordt er koele lucht de kast in geblazen. Maar als hij boven aan zit (meestal aan de achterkant) dan kun je hem het beste naar buiten laten blazen.
Pagina: 1